April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۲۷۵۶
۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵
0
به گزارش آسوشیتدپرس، صادرکنندگان فرش ایرانی خود را برای سفارش مشتریان آمریکایی در ماه‌های آینده آماده می کنند. در عین حال صادرکنندگان ایرانی به فکر احیای صادرات پسته ایران به آمریکا هستند که آمریکایی‌ها مزه آن را به پسته محصول کشور خود ترجیح می‌دهند.
پول‌نیوز - آسوشیتدپرس گزارش کرد: پس از توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی، صنعت فرش ایران به تکاپو افتاده و امیدوار است پس از لغو نخستین مجموعه از تحریم های بین المللی در ماه های آینده صادرات این محصول رونق بگیرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی از تهران به نقل از «ژیلا رسام عرب زاده» یک صادرکننده فرش های ایرانی می نویسد، فرش دست بافت سفیر ایران در جهان خارج است و من خوشحالم که این سفیر به زودی کار خود را در آمریکا از سرخواهد گرفت. فرش دستبافت حکم پرچم ایران را دارد و امیدوارم پرچم ما به زودی به اهتزاز درآید.

براساس توافق تاریخی 14 ژوییه میان ایران و شش قدرت جهانی در ازای محدود شدن فعالیت هسته ای ایران بخشی از تحریم های بین المللی علیه این کشور لغو خواهند شد.

به همین خاطر واردات فرش ایران که از سال 2010 در آمریکا متوقف شد، دوباره از سر گرفته می شود.

فرش دست بافت ایرانی یکی از اقلام صادراتی غیرنفتی بود که از تحریم های سال های اخیر بیشترین آسیب را دید.

آمریکا حدود 20 درصد از بازار فروش فرش ایرانی در خارج از کشور بود. حمید کارگر مدیر مرکز ملی فرش ایران می گوید فرش بافان ایرانی از هم اکنون به امید از سرگیری صادرات به بازار آمریکا مشغول تولید هستند.

او می افزاید: دست اندرکاران صنعت فرش از هم اکنون مشغول تولید فرش های مناسب سلیقه بازار آمریکا دریافت سفارش و در حال گفت وگو با مشتریان هستند. از سال 2010 و ممنوعیت صادرات فرش به آمریکا ما یک پنجم از بازار خود را از دست دادیم و رقبا جای محصولات ما را گرفته اند. با این همه معتقدیم که بازار آمریکا به خاطر نقش و رنگ های ویژه فرش ایرانی از ورود مجدد آن به بازار استقبال خواهد کرد.

آسوشیتدپرس می افزاید که حجم صادرات فرش ایران در سال گذشته حدود 330 میلیون دلار بوده است. معمولاً دو سوم از فرش های بافته شده در ایران صادر می شوند که سالانه حدود پنج میلیون متر مربع است. ایران زمانی بزرگترین صادرکننده فرش جهان بود، اما تحریم های بین المللی و رقبای پاکستانی، هندی و چینی که فرش های سنتی ایرانی را کپی می کنند، صنعت فرش ایران را تضعیف کرده اند.

ژیلا عرب زاده، صادرکننده فرش ایرانی می گوید خود را برای سفارش مشتریان آمریکایی آماده می کند. او می افزاید آمریکایی ها و کانادایی ها رنگ های روشن را ترجیح می دهند ولی نسل های قدیمی تر طرفدار رنگ های تیره هستند. ما سعی می کنیم سلیقه مشتریان آمریکایی را در نظر بگیریم.

بهای یک تخته فرش دست بافت ایرانی از چند هزار دلار شروع می شود و به تناسب کیفیت و اندازه آن، گاه بهای آن به چندین میلیون دلار می رسد که برای تزیین کاخ ها و ساختمان های مجلل از آن استفاده می شود.

در سال 2000 ایران یک تخته فرش بزرگ را برای سلطان عمان ارسال کرد که قیمت آن بیش از پنج میلیون دلار بود. در سال 2006 نیز ایران بزرگترین فرش جهان را برای مسجد شیخ زاید در ابوظبی تولید کرد که بهای آن 8.5 میلیون دلار بود.

احیای صادرات پسته

در عین حال ایران به فکر احیای صادرات پسته، یکی دیگر از محصولات غیرنفتی و پرطرفدار این کشور است.

اما در دهه های اخیر آمریکا خود به یکی از تولیدکنندگان پسته بدل شده و پسته صادراتی ایران اکنون با تعرفه گمرکی 300 درصدی روبه رو است.

به گفته محسن جلال پور رییس اتاق بازرگانی ایران، هدف از وضع این تعرفه گمرکی حمایت از محصولات داخلی آمریکا بوده است.

با این همه او اطمینان دارد که پسته محصول ایران به نسبت محصولات مشابه برتری ویژه ای دارد.او می افزاید: آمریکایی ها مزه پسته ایرانی را به پسته محصول آن کشور ترجیح می دهند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: