May 2024 13 / دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۳۲۳۰
۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱
0
نخستین مجسمه "آشیق" با هدف زنده کردن ادبیات بومی و تاریخی منطقه در پارک اللرباغی ارومیه نصب و رونمایی شد.
پول‌نیوز- «آشیقی» به عنوان بومی‌ترین و مردمی‌ترین هنر در آذربایجان شناخته می‌شود و می‌توان گفت که تنها هنری است که نمونه آن خارج از این دیار دیده نمی‌شود.

از این رو سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در سال 1389 این هنر را با شماره 165 و با عنوان «آشیقلار» در فهرست میراث ناملموس معنوی و به نام آذربایجان غربی به ثبت رسانید تا جنبه‌های مختلف موسیقیایی، داستانی و شعری را تحت حمایت قرار دهد و آن را برای آیندگان حفظ کند.

آذربایجان غربی و به ویژه ارومیه یکی از کانونهای اصلی هنر آشیقی و دارای مکتبی خاص و منحصر به فرد است که آن را از سایر مکاتب آشیقی که تعداد آنها به بیش از 10 مکتب می‌رسد، مجزا می‌کند.

مکتب ارومیه امروزه به عنوان اصیل‌ترین و دست نخورده‌ترین مکاتب آشیقی مطرح است و درونمایه محتوایی و ادبیات آن نشان از گذشته پرفروغی است که اساتید بسیار بزرگی را به خود دیده است.

دوللو مصطفی، آشیق فرهاد، آشیق حیدر، دده کاتب، بالوولو مسکین و دیگران از جمله سخنوران و داستان سرایانی هستند که هر یک نقش ویژه‌ای در تعالی این مکتب و هنر مردمی داشته‌اند.

آشیق‌ها در سده‌های گذشته به عنوان رسانه‌های مردمی نیز محسوب می‌شدند و با گردش و رفتن به شهر‌ها و روستاهای مختلف، مردم را در مجالس خویش با روند اجتماعی، سیاسی و تهدیدات موجود آشنا کرده و حتی در مسائل و مشکلات به وجود آمده برای مردمشان، خود پیش قراولانی در حل آن‌ها عمل می‌کردند.

با توجه به اینکه هنر آشیقی به نام آذربایجان غربی ثبت شده است و مکتب ارومیه نیز اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین سبک در بین مکاتب آشیقی است، ضروری به نظر می‌رسید که نمادی از این هویت شهر ارومیه در میادین و پارک‌های این شهر نصب شود.

از این رو شهرداری ارومیه طی مراسمی مجسمه 7 متری نماد آشیق را در پارک ائللرباغی ارومیه نصب و رونمایی کرد.

شهردار ارومیه در مراسم رونمایی از نخستین مجسمه «آشیق» در ارومیه اظهار داشت: هدف از ساخت این مجسمه قدردانی از زحمات بزرگان و پاسداشت فرهنگ آذربایجان و انتقال پیشینه و تاریخ ادبیات کهن منطقه به صورت نسل به نسل و سینه به سینه به آیندگان است.

محمد حضرت‌پور افزود: بی‌تردید ارزش معنوی این مجسمه بیشتر از ارزش مالی آن است.

وی تصریح کرد: این بنا هفت متر ارتفاع و سه متر عرض داشته و از پلی‌اتیلن ساخته شده بطوریکه انتظار می رود تا 10 سال آینده مشکلی فیزیکی از نظر استحکام برای آن پیش نیاید.

حضرت‌پور گفت: برای ساخت این مجسمه که در پارک اللرباغی ارومیه نصب شده، 100 میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.
منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: