پول‌نیوز - مدیرکل دفتر بازرگانی کشورهای عربی، آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: توسعه صادرات غیرنفتی و کمک به افزایش سرمایه گذاری های خارجی از اولویت های اصلی دولت است.

فرزاد پیلتن در نشستی با موضوع توسعه تجارت و سرمایه گذاری با کشور عمان افزود: این اولویت ها در سال های اخیر بویژه دوران فعالیت دولت جدید با توجه به اتخاذ رویکرد تنش زدایی در عرصه خارجی اهمیت بسیاری دارد.

وی محور اصلی در سیاست و روابط خارجی را توسعه صادرات غیر نفتی، افزایش صادرات و توسعه روابط بین المللی عنوان و اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت این مهم را در دستور کار خود قرار داده و در سطح ملی و استانی به دنبال ایجاد زمینه ها و خلق موقعیت های مناسب به دنبال توسعه صادرات غیر نفتی بوده و در این زمینه خوزستان از استان های ویژه کشور است.

پیلتن گفت: سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان متولی امر برنامه های خاصی را در دستور کار قرار داده و مصمم است زمینه را فراهم کند تا کشور در زمینه صادرات که محور توسعه است بتواند موفق عمل کرده و ظرفیت های صادراتی را در خدمت توسعه اقتصادی کشور قرار دهد.

وی افزود: حفظ بازارهای موجود، احیای بازارهایی که در چند سال اخیر با توجه به کاهش صادرات و تحریم ها راکد مانده بود و ایجاد بازارهای جدید از برنامه های دولت است.

پیلتن گفت: یکی از مشکلات عمده ناکافی بودن زیرساخت های حمل و نقلی و بانکی است که در برخی موارد زیرساخت هایی مانند مراکز تجاری و گاهی حقوقی از کفایت لازم برای حمایت و آسان سازی تجارت خارجی برخوردار نیستند.

وی افزود: احیای سلامت تولیدی در استان ها در بخش های اقتصادی مختلف کشور اعم از صنعت، کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی در ارتباط با کشورهای همسایه از اولویت خاصی برخوردار بوده و تشابهات فرهنگی، دینی و زبانی زمینه ساز توسعه مبادلات تجاری است.

وی ادامه داد: به بازارهای همجوار و استان های مرزی باید اولویت ویژه ای قایل شد چرا که نقش محلی و ملی در توسعه صادرات داشته و از پتانسیل ها و ظرفیت های مختلفی برای تولید و صادرات برخوردارند.

این مقام مسوول در سازمان توسعه تجارت ایران افزود: همجواری با مسیرهای آبی و مسیرهای مهمی که در جنوب کشور وجود دارد اقتضا می کند که توجه ویژه ای به این منطقه داشته باشیم و در این زمینه خوزستان بیشترین جدیت و اهتمام را داشته است.

پیلتن افزود: آمادگی کامل برای کمک و هدایت و خدمت به توسعه صادرات خوزستان به تمام کشورهای حوزه خلیج فارس را داریم و بسیاری از مشکلات در ارتباط با عراق با ماست که کمک می کنیم این مشکلات کاهش یابد.

وی ادامه داد: خوزستان از استان های موفق کشور در توسعه صادرات بوده و کالاهای منحصر به فردی در این استان وجود دارد که اگر برندسازی شود در جااندازی این کالاها در کشور و سطح بین المللی موثر خواهد بود.

پیلتن گفت: این کالاها در ابتدا باید به برندهای ملی و در مرحله بعد به برندهای بین المللی تبدیل شود؛ در خوزستان 20کالای منحصر به فرد وجود دارد که با توجه به ویژگی های آب و هوایی این استان می شود این کالاها را به برندهای ملی و بین المللی تبدیل کرد.

وی افزود: با توجه به ظرفیت های بسیار در استان باید فرهنگ سازی صادراتی و توسعه بخش تولید و توسعه صادرات محور در اولویت قرار گیرد و تولیدات باید بازار محور باشد.

پیلتن بر ضرورت بکارگیری نیروهای جوان و تحصیل کرده برای توسعه صادرات تاکید کرد و از برنامه ریزی برای حضور ولی الله افخمی، معاون وزیر و رییس سازمان توسعه تجارت ایران در 20روز آینده به استان و شرکت در نشستی با حضور اعضای کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی این استان خبر داد.

وی همچنین در خصوص توسعه روابط با عمان گفت: با توجه به تشابه فرهنگی با کشور عمان استانی مانند خوزستان در کشور وجود ندارد که تا این حد با عمان تشابه داشته باشد؛ از طریق راه آبی از خوزستان به عمان دسترسی وجود دارد و دیگر تشابه های مناسب اقتصادی به توسعه صادرات این استان به عمان کمک می کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: