April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۳۹۵۵
۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷
0
75 درصد درآمد شهرداری ها مربوط به ساخت و ساز و فروش تراکم است و ضرورت دارد منابع مالی شهرداری ها تقویت و به منابع پایدار تغییر وضعیت یابند.
پول‌نیوز - دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی با اعلام اجرایی شدن طرح جامع شهر تهران از سال 91 و الزام رعایت ضوابط مصوب شده توسط دستگاه ها و نهادهای مجری گفت: 75 درصد درآمد شهرداری ها مربوط به ساخت و ساز و فروش تراکم است و ضرورت دارد منابع مالی شهرداری ها تقویت و به منابع پایدار تغییر وضعیت یابند.

پیروز حناچی با بیان اینکه اداره امور شهری در شهرها تا حد زیادی به درآمدهای فروش تراکم وابسته، گفت: در تهیه طرح های تفصیلی و طرح جامع شهری مناطق زلزله خیز، گسل ها و حریم آنها شناسایی شده که در صدور مجوزهایی از سوی دستگاه های مجری این ضوابط باید اعلام و رعایت شوند، متاسفانه دیده می شود که ضمن وجود ضوابط، ساخت و ساز در مناطق زلزله خیز ادامه دارد.

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی با اشاره به زلزله خیز بودن تهران و اینکه در طول تاریخ این کلانشهر زلزله های بی شماری را تجربه کرده است، افزود: این واقعیت تهران است و به همین خاطر باید ضوابط شهرسازی و معماری را در این شهر پرخطر مورد توجه قرار داد تا خسارت احتمالی وقوع زلزله در آنها به حداقل برسند. در عین حال در طرح هایی که در تهران تهیه و اجرا می شود گسل های اصلی و فرعی شناسایی شده اند که ضروری است نظارت بر اجرای آنها به طور دائمی انجام گیرد.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با اظهار تاسف از اینکه درآمد شهرداری ها ناپایدار است و عموما از طریق فروش تراکم صورت می گیرد، گفت: شهرداری ها درآمد ناپایداری دارند و به همین خاطر نیز به تراکم فروشی روی می آورند و این فروش تراکم توسط نهاد متولی ساخت و ساز در کشور منجر به ساخت و ساز در مناطق حادثه خیز می شود.

حناچی تعداد شهرهای حال حاضر کشور را یک هزار و 148 شهر عنوان کرد و گفت: تمام شهرها دارای طرح جامع یا هادی هستند که در شورای عالی معماری و شهرسازی مصوب می شوند. اگرچه نقدهایی به این طرح ها وارد می شود اما مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی عین قانون بوده و باید توسط دستگاه ها و نهادهای مجری به طور کامل به اجرا درآید. همچنین اگر ساخت و ساز در مناطق حریم گسل ها مجوز بگیرند ضروری است بارگذاری تراکم آ ن ها کنترل شوند.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی 75 درصد درآمد شهرداری ها را حاصل ساخت و ساز دانست و گفت: انتظار می رود درآمد شهرداری ها و منابع مالی آنها به منابع پایدار وابسته بوده و از انضباط مالی برخوردار باشند اما در عمل و واقعیت، شهرداری ها برای تامین حقوق کارکنان خود به فروش تراکم وابسته هستند.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر نظارت جدی دولت یازدهم بر عملکرد سازمان ها و نهادهای مجری ساخت و ساز و همکاری شهرداری تهران در این دولت، اظهار امیدواری کرد: همکاری شهرداری با دولت سبب کاهش و در نهایت حذف تخلفات شود که برای رسیدن به این هدف باید منابع مالی شهرداری ها تقویت شوند.

حناچی با اشاره به اجرایی شدن طرح جامع شهر تهران از سال 91 گفت: طرح جامع شهر تهران از سال 91 اجرایی شده که طبق آن صدور هرگونه مجوز ساخت و ساز طبق ضوابط طرح صورت گرفته و این امر از راهبردهای طرح جامع شهری ناشی می شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: