April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۴۸۲۰
۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۶
0
یک منبع آگاه از تمایل ۳ شرکت‌ از اروپا، چین و یکی از کشورهای عربی برای خریدن پروژه نیمه کاره ایران LNG و سرمایه‌گذاری در آن خبرداد.
پیشنهاد ۳ کشور برای خرید تنها پروژه LNG کشورپول‌نیوز- یک منبع آگاه از تمایل یک شرکت‌ بزرگ نفتی اروپایی، یک شرکت چینی و شرکتی از یک کشور عربی برای خریدن پروژه نیمه کاره ایران LNG و سرمایه‌گذاری در آن خبرداد.

این منبع آگاه با اضافه کرد: بعضی از این شرکت‌ها قیمت‌هایی برای خرید پروژه اعلام کرده‌اند و بعضی هنوز قیمت مشخص اعلام نکرده‌اند و باید صبر کرد تا با شفاف شدن پیشنهادها امکان تصمیم‌گیری در این باره فراهم‌تر شود.

وی افزود: از زمان لغو تحریم‌ها برای تکمیل این پروژه که به سرمایه‌گذاری قابل توجهی نیاز دارد حدود 2 سال زمان نیاز خواهد بود.

به گزارش فارس، شرکت ملی نفت ایران سرمایه‌گذاری چند صد میلیارد تومانی در این پروژه انجام داده و برای تکمیل این پروژه مهم سرمایه‌گذاری بسیار زیادی پایه انجام شود.

در حال حاضر بحث درباره سرنوشت تنها پروژه LNG ایران در صندوق بازنشستگی نفت در جریان است.

بعضی کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه تحریم‌ها به جای لغو شدن، تعلیق می‌شوند و امکان بازگشت‌پذیری سریع آنها وجود دارد، احتمال اینکه شرکت‌های اروپایی در این شرایط سرمایه‌گذاری‌های کلانی در حد تکمیل پروژه ایران LNG انجام دهند چندان جدی به نظر نمی‌رسد.

طبعاً احتمال بازگشت تحریم‌ها ریسک شرکت‌های خارجی به خصوص اروپایی‌ها را برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفت و گاز ایران افزایش می‌دهد و این افزایش ریسک به معنای افزایش هزینه برای کشور میزبان سرمایه‌گذاری خواهد بود و با بالاتر رفتن ریسک سرمایه‌گذاران را منصرف خواهد کرد.

پیش از این یک شرکت کوچک فرانسوی پیشنهادی را دوباره تبدیل گاز همراه نفت میدان فروزان در خلیج فارس به LNG روی دریا که اصطلاحاً FLNG نامیده می‌شود، ارائه کرده بود.

اروپا به دلیل وابستگی شدید به گاز روسیه نسبتاً پایه دنبال گزینه‌های موازی و جایگزینی واردات گاز است که LNG یا گاز طبیعی مایع شده یکی از مهم‌ترین گزینه‌های اروپایی‌ها محسوب می‌شود.

در ایران به تازگی مباحث مفصلی درباره به صرفه نبودن صادرات گاز یاران به اروپا از طریق خط لوله مطرح بوده است. در آخرین اظهار نظر، امیرحسین زمانی‌نیا معاون بین‌الملل وزیر نفت گفته است:« ایران در آینده نزدیک برنامه ای برای صادرات گاز به اروپا ندارد. هم اکنون اولویت نخست صادرات گاز ایران کشورهای همسایه و منطقه هستند که هم از نظر سیاسی و هم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.»

گفته می‌شود در صورتی که ایران بتواند تأسیسات تولید ال ان جی خود را تکمیل کند می‌تواند به حجمی بیش از ظرفیت لوله‌های انتقال گاز دست یابد.
منبع: فارس
برچسب ها: lng ، اروپا ، ایران ، شرکت نفتی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: