کد خبر: ۱۵۵۰۵۶
۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۱
0
پول‌نیوز - یک کارشناس مسایل اقتصادی با بیان آنکه گسترش وسایل حمل و نقل عمومی باید جایگزین تولید خودروهای سواری شود، گفت: بهتر است قیمت خودرو با هدف استفاده بیشتر از حمل و نقل عمومی افزایش یابد.

ابراهیم رزاقی خودرو را یک کالای لوکس و تجملاتی دانست که سیاست های لیبرالی دولت ها باعث افزایش تمایل مردم به داشتن آن شده است، افزود: ضرورتی ندارد همه افراد جامعه خودرو داشته باشند بلکه باید به جای آن، تولید و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی ترویج و توسعه یابد.

وی با تاکید بر آنکه کاهش قیمت خودرو باعث افزایش اقبال عمومی برای داشتن خودرو می شود و این موضوع عاملی برای افزایش میزان تصادفات خواهد بود، تاکید کرد: باید قیمت به حدی برسد که کمتر کسی توان خرید داشته باشد تا بدین ترتیب مردم به سمت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی تشویق شوند.

رزاقی گفت: باید کارخانجات ساخت خودروی سواری تغییر کاربری داده و تولید وسایل حمل و نقل عمومی را بعنوان اولویت کاری خود قرار دهند تا با افزایش تولید این وسایل دیگر مردم به سمت بهره گیری از خودرو سواری نروند.

این کارشناس اقتصادی با بیان آنکه افزایش تعداد خودروهای سواری باعث بالا رفتن تصادفات و بروز معلولیت های فراوان و همچنین ایجاد آلودگی در کشور شده است، تصریح کرد: سیاست تولید انبوه این نوع خودروها سیاست غلطی بود که باید به دنبال گسترش سیستم پیشرفته حمل و نقل عمومی در کشور باشیم تا ضمن کاهش تصادفات جدا از خسارات جانی، آلودگی ها نیز کاهش یابد.

وی تولید محدود خودروی سواری را قابل قبول ارزیابی کرد و گفت: قرار نبود گسترش تولید خودرو سواری در اولویت باشد اما دنبال کردن سیاست های لیبرالی موجب افزایش تعداد خودرو و در نتیجه افزایش مشکلات شد.

رزاقی با بیان اینکه برای ساخت این نوع خودروها و ورود قطعات آن، دلار ارزان در اختیار تولیدکنندگان قرار دادیم، افزود: این درحالی است که می توانستیم سازندگان وسایل حمل و نقل عمومی را حمایت کنیم تا با گسترش این وسایل دیگر نیازی به خروج ارز از کشور نباشد ضمن آنکه حمل و نقل عمومی هم در اسرع وقت توسعه می یافت.

این کارشناس مسایل اقتصادی با تاکید بر آنکه ساماندهی وسایل حمل و نقل عمومی و برطرف کردن کاستی های آن باید در اولویت قرار گیرد، تصریح کرد: تشویق مردم به استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی باید جایگزین تبلیغات اینکه هر فرد یک خودرو داشته باشد، شود.

وی با اشاره به واردات بنزین به کشور برای به حرکت در آوردن حدود یک میلیون دستگاه خودروی تولیدی، گفت: چرا باید تولید خودروی سواری به حدی باشد که ناگزیر باشیم علاوه بر مصرف منابع داخلی، هزینه های گزافی به کشور تحمیل کنیم تا سوخت مورد نیاز این میزان خودرو تامین شود و این کاری عاقلانه به نظر نمی رسد.

رزاقی توسعه حمل و نقل عمومی و فرهنگ استفاده از آن را از راهکارهای مهم در برابر افزایش قیمت خودرو داخلی دانست و گفت: اگر دولت بودجه قابل توجهی را که به بخش خودرو تزریق می کند در اختیار بخش حمل و نقل عمومی قرار دهد، قطعا نتیجه بهتری خواهد گرفت.

وی تاکید کرد اینکه فرهنگ مصرف را میان مردم رواج دهیم تا هر فرد یک خودرو داشته باشد نشانه توسعه یافتگی نیست. یادآوری می شود سال گذشته حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شد که چشم انداز تولید در سال ۹۴ دستیابی به یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودروی تولید داخل است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: