May 2024 16 / پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۵۰۷۱
۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵
0
مدیرکل دفتر بهبود بهره وری و اقتصاد آب و آبفای وزارت نیرو گفت: با اجرای سیستم های نوین آبیاری در مزارع کشاورزی می توان راندمان آبیاری را تا ۶۵ درصد افزایش داد.
پول‌نیوز- سید مجتبی رضوی در همایش آشنایی با روشهای جدی کشت محصول که در سالن جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد اظهارداشت: در شرایط کنونی به دلیل مصرف بی رویه در وضعیتی قرار گرفته ایم که اگر روش های سنتی آبیاری در بخش کشاورزی را اصلاح نکنیم در بسیاری از عرصه ها با آسیب های جدی مواجه خواهیم شد.

وی افزود: بالا بودن میزان مصرف آب در بخش کشاورزی تا میزان ۹۰ درصد آمار خوبی نیست و باید با توسعه طرح های نوین آبیاری در مزارع و باغات به سمت بهینه سازی و مدیریت مصرف پیش برویم.

مدیرکل دفتر بهبود بهره وری و اقتصاد آب و آبفای وزارت نیرو گفت: تجهیز مزارع و باغات به سیستمهای نوین آبیاری می تواند موجب صرفه جویی در مصرف آب شده و راندمان آب را بالا ببرد.

رضوی افزود: با کاهش بارندگی ها در کشور و مصرف بی رویه از آبهای زیرزمینی شاهد افت آبهای زیرزمینی و آبهای سطحی و برداشت بی رویه ازتالابها، رودخانه ها و دریاچه ها هستیم که استفاده نامناسب از منابع آبی بحران شدیدی ایجاد کرده که باید بسرعت چاره اندیشی کنیم و بحران را پشت سر بگذاریم.

وی اظهارداشت: در حال حاضر در جهان با مصرف یک کیلوگرم آب حدود سه کیلوگرم ماده خشک استحصال می شود که این میزان در ایران یک کیلو گرم است.

رضوی یادآورشد: وقتی ۱۰ میلیارد مترمکعب آب را بصورت بالانس منفی استفاده می کنیم دشتها شکاف خورده و زمین نشست کرده و با پیامدهای جبران ناپذیر دیگری روبرو می شویم که  تنها راه نجات کشور استفده درست از منابع آبی است.

وی گفت: در برابر آیندگان همه مسئولیم و نباید منابع خدادادی ر ا برای امروز خود هدر دهیم و فرزندانمان را دچار بی آبی و کم آبی کنیم لذا برای خروج از بحران باید همه وارد صحنه شویم و با استفاده از روش های مدرن وعلم روز و همکاری همه جانبه به مشکلات پایان دهیم.

مدیرکل دفتر بهبود بهره وری و اقتصاد آب و آبفای وزارت نیرو در ادامه به ضرورت نصب کنتورهای هوشمند در چاههای آب کشاورزی اشاره کرد و گفت: نصب کنتورهای هوشمند در سر چاهها می تواند به همان میزان که کشاورز آب نیاز دارد برداشت  کند و مانع برداشت اضافه از منابع آب های زیرزمینی شود.

وی تصریح کرد: تجهیز مزارع و باغات به سیستم های نوین آبیاری می تواند  راندمان آیباری را تا میزان ۶۵ درصد افزایش دهد.

قاسمی رئیس مکانیزاسیون کانون جهادگران جهادسازندگی کشور نیز در این همایش گفت: کانون جهادگران به عنوان تشکلی است که ۱۲۶ هزار نفر از نیروهای توانمند، متخصص و کارآمد عضو آن هستند که این افراد با تجربه و تخصصی که دارند می توانند در بخش کشاورزی نقش مهمی ایفا کنند.

وی اظهارداشت: خاک موجود زنده است که انواع و اقسام موجودات زنده درون آن هستند که فعل و انفعالاتی در خاک انجام می شود که اینها باید حفظ و هوادهی شود و از فرسایش خاک جلوگیری کند.

قاسمی مزایای خاک ورزی حفاظتی را محصول بیشتر، سطحی تمیزتر، علفهای هرز کمتر و مبارزه مکانیکی دانست.

وی هزینه کاربالا، مراجعه دفعات بیشتر به مزرعه، فرسایش ادوات و قطعات و دستمزدهای بالای کارگری را از جمله زیالنهای خاک ورزی حفاظتی برشمرد و گفت: تکنولوژی که وارد کشور می شود باید اثرگذار باشد تا بتواند در افزایش تولید نیز موثر باشد.

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین هم در این همایش تاکید کرد: استفاده بهینه از ادوات و دستگاههای نوین روز برای احیا کشاورزی لازم و ضروری است.

محمد مهاجری افزود: کشاورزی باید با علم نوین و تکتولوژی روز همگام باشد تا بخش کشاورزی رشد و توسعه پیدا کند.

در همایش آشنایی با جدید ترین روش های کشت محصول که با حضور قاسمی رئیس مکانیزاسیون  کانون جهادگران کشور، قائم مقام سازمان جهادکشاورزی استان قزوین، مدیران، کارشناسان وکشاورزان استانم حضور داشتند.

آغاز برداشت ۳۵۰۰ تن هندوانه دیم از مزارع کشاورزی شریف‌آباد

مسئول مرکز خدمات جهاد کشاورزی شریف‌آباد با بیان اینکه عملیات برداشت هندوانه دیم از مزارع کشاورزی شریف‌آباد از توابع شهرستان البرز آغاز شده است. گفت: در مجموع ۳ هزار و ۵۰۰ تن هندوانه محبوبی از این منطقه برداشت می‌شود.

مهدی مهدی‌زاده با بیان اینکه عملیات برداشت هندوانه دیم از مزارع کشاورزی شریف‌آباد از توابع شهرستان البرز آغاز شده است، اظهار کرد: سطح زیر کشت هندوانه دیم در این منطقه ۲۵۰ هکتار برآورد می‌شود.

وی افزود: عملکرد این محصول در هر هکتار ۱۰ تا ۱۵ تن است که در مجموع ۳ هزار و ۵۰۰ تن هندوانه محبوبی از این منطقه برداشت می‌شود.

مهدی‌زاده به اقتصادی بودن کشت دیم هندوانه اشاره کرد و گفت: هندوانه دیم به دلیل اینکه دیم کشت می‌شود نیاز به آبیاری ندارد و هیچ‌گونه کود و سمی نیر برای تولید این محصول استفاده نمی‌شود و به عنوان محصول سالم و ارگانیک در منطقه شناخته شده است.

وی، تنها هزینه هندوانه دیم را از بین بردن علف‌های هرز به صورت سطحی، هزینه برداشت و هزینه حمل به بازار ذکر کرد.

مسئول مرکز خدمات جهاد کشاورزی شریف‌آباد اظهار امیدواری کرد که با برنامه‌ریزی مناسب این محصول سالم و ارگانیک در سطح کشور مطرح و برند این محصول نیز به نام این منطقه ثبت شود.

مهدی‌زاده به خواص پزشکی هندوانه دیم اشاره کرد و ادامه داد: این محصول با توجه به اینکه از خواص دارویی برخوردار بوده و سرشار از سدیم است می‌تواند برای جلوگیری از تهوع و مسمومیت مفید باشد.
منبع: مهر
برچسب ها: سیستم آبیاری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: