May 2024 15 / چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۵۴۴۳
۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴
0
پول‌نیوز - ایران و عربستان تلاش می کنند در ماه های پیش رو، با هدف حفظ سهم در بازار نفت آسیا، نظر خریداران را با ارایه تخفیف های جذاب به سوی خود جلب کنند.

پس از رقابت شدید کشورهای عضو اوپک برای حفظ سهم خود در بازار جهانی نفت از طریق ارایه تخفیف به مشتریان جدید و سنتی، ایران نیز برای حفظ جایگاه خود در بازار نفت سنگین و با هدف جلوگیری از اشغال این بازار توسط عربستان، تخفیف های قابل توجهی را ارایه کرده است.

صادرکنندگان نفت برای حفظ سهم خود در بازار و جلوگیری از تسلط رقبا بر بازار، تلاش می کنند با ارایه تخفیف های بیشتر نظر خریداران را به سوی خود جلب کنند. ارایه تخفیف های سنگین به مشتریان اولین بار توسط عربستان آغاز شد و به تبع آن سایر تولیدکنندگان نیز سعی کردند با ارایه تخفیف های بیشتر، محموله های نفت خام خود را جذاب تر کنند.

در این میان، با توجه به شباهت فنی نفت سنگین عربستان با نفت سنگین ایران، ارایه تخفیف بیشتر توسط ریاض می تواند به تصاحب بازار نفت ایران منجر شود، بنابراین مسوولان شرکت ملی نفت مجبور شده اند که قیمت نفت سنگین ایران را متناسب با کاهش قیمت نفت عربستان، کاهش دهند.

سیدمحسن قمصری مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در این خصوص گفت: شرایط بازار تعیین کننده قیمت نفت است، زمانی که عربستان اقدام به کاهش قیمت نفت می کند طبیعی است که ایران نیز با حفظ فاصله کیفی، قیمت نفت خود را کاهش دهد چون در غیر این صورت بازار را از دست خواهد داد.

وی با بیان اینکه این موضوع به معنای ارزان کردن نفت نیست بلکه تفاوت کیفی نفت خام ایران با عربستان همچنان حفظ می شود، تصریح کرد: قیمت نفت سبک ایران به طورمعمول ١٠ تا ٢٠ سنت از نفت سبک عرب عربستان گرانتر است که این موضوع حفظ می شود. کارشناسان عرضه نفت مازاد توسط اوپک و تولیدکنندگان غیر عضو اوپک به بازار را مهم ترین عامل سقوط قیمت ها اعلام کرده اند.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: