May 2024 16 / پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۸۳۹۸
۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸
0
سرانه مصرف گاز طبیعی و نفت خام و فراورده های نفتی به ترتیب 5.9 و 1.6 برابر متوسط مصرف سرانه جهانی است. البته مصرف سرانه سایر حامل ها از متوسط جهانی کمتر است که از بهره وری پایین، مصرف بالای انرژی و همچنین استفاده از کالاها و خدمات انرژی بر ناشی می شود.
مصرف نفت و گاز در ایران؛ 6 برابر متوسط جهانیپول‌نیوز - جدیدترین گزارش های منتشر شده نشان از آن دارد که سرانه مصرف گاز طبیعی و نفت خام و فراورده های نفتی در ایران به ترتیب 5.9 و 1.6 برابر متوسط مصرف سرانه جهانی است و این در حالی است که ایران به عنوان دارنده بزرگترین دخایر گازی دنیا سهم 1.5 درصدی در تجارت جهانی گاز طبیعی دارد.

در حالی که به نظر می رسد سرانه مصرف انرژی در جوامع پیشرفته و توسعه یافته به دلیل درآمد بالا و امکان برخورداری از دستگاه ها و تجهیزات متنوع انرژی بر باید بیشتر باشد اما افزایش بهره وری در این کشورها طی چند دهه اخیر منجر به تعدیل مصرف انرژی شده است.

بر اساس این گزارش مقایسه سرانه مصرف انرژی در بخش های کشاورزی، خانگی و تجاری و عمومی، حمل و نقل و صنعت به ترتیب 3.2، 1.8، 1.6 و1.5 برابر متوسط جهانی است.

در عین حال مقایسه سرانه مصرف نهایی انرژی ایران به تفکیک حامل های انرژی با مقیاس جهانی نشان می دهد که سرانه مصرف گاز طبیعی و نفت خام و فراورده های نفتی به ترتیب 5.9 و 1.6 برابر متوسط مصرف سرانه جهانی است. البته بنابر گزارش ایسنا، مصرف سرانه سایر حامل ها از متوسط جهانی کمتر است که این امر از بهره وری پایین در بهره برداری، مصرف بالای انرژی و همچنین استفاده از کالاها و خدمات انرژی بر ناشی می شود.

بر اساس این گزارش مصرف سرانه در کشورهایی مانند ترکیه، هند، چین، هنگ کنگ، پاکستان، آفریقا، ونزوئلا، کشورهای آسیایی غیر OECD و منطقه خاور میانه از ایران پایین تر است.

همچنین سرانه مصرف انرژی در سال 1392 ، 14.34 بشکه معادل نفت خام بوده که نسبت به سال قبل از آن 2.9 درصد رشد داشته است.

برچسب ها: گاز طبیعی ، نفت ، انرژی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: