کد خبر: ۱۵۸۹۷۲
۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۱
0
کره جنوبی درحالی که در 8‌ماهه ابتدایی سال 2015، 2 میلیارد و 848 میلیون دلار، کالا به کشور ما صادر کرده است که ما تنها توانسته‌ایم 210 میلیون دلار کالا به این کشور صادر کنیم.
پول‌نیوز- کره جنوبی در 8‌ ماه نخست سال جاری میلادی 24 برابر واردات ایران، به کشور ما صادرات داشته است و درحالی 2 میلیارد و 848 میلیون دلار کالا به کشور ما صادر کرده که تنها 210 میلیون دلار از ایران واردات داشته است.

از گذشته کشور چین همواره در اذهان مردم به عنوان یکی از کشورهایی به حساب آمده، که روابط تجاری نابرابری با کشور ما دارد. اما با نگاهی با آمار گمرک مشخص می‌شود که چین با وجود اینکه تراز تجاری منفی زیادی با ایران دارد، اما کره با یک حرکت رو به جلو خود را به پای غول چینی رسانده و تراز تجاری خود با ایران را، مثبت به نفع خود و منفی به کام ما، کرده است.

در حالی است چین سهم زیادی از صادرات ما داشته و محصولات ما را به کشور خود برده که واردات کره از ایران در مقایسه با چین، امارات و حتی ترکیه ناچیز است.

بنا بر این گزارش، کشور‌های امارات، چین؛ کره‌جنوبی، سوئیس و ترکیه به ترتیب بیشترین تراز تجاری منفی در تجارت با ایران داشته‌اند، یعنی صادرات آنها در مقایسه با واردات از کشور ما، تفاوت چشگیری دارد.

کره جنوبی درحالی که در 8‌ماهه ابتدایی سال 2015، 2 میلیارد و 848 میلیون دلار، کالا به کشور ما صادر کرده است که ما تنها توانسته‌ایم 210 میلیون دلار کالا به این کشور صادر کنیم.

بر این اساس تراز تجاری کره جنونی، منفی 2 میلیارد و 638 میلون دلار است و تنها26 میلیون دلار از کشور چین با داشتن واردات 5 میلیارد و 333 میلون دلاری از ایران؛ کمتر است.

بنا بر این گزارش این تجارت نابرابر، صدای افخمی راد رئیس سازمان توسعه تجارت ایران را نیز در آورده و در نشست خبری روز ملی صادرات اعلام کرد: در صورتی که کره جنوبی، محصولاتی که به صورت آماده به کشور ما صادر یا در کشور ما مونتاژ می‌کند را در ایران به صورت مشارکتی تولید نکند، تعرفه‌های سختگیرانه‌ای برای این کشور اعمال کرده و شرایط ورود سایر کشور‌ها به بازار ایران را فراهم می‌کنیم.

بنا بر گزارش‌های منتشر شده در 8 ماهه ابتدایی 2015، امارات متحده عربی با منفی 3 میلیارد و 80 میلیون دلار رتبه اول، چین با منفی 2 میلیارد و 664 میلیون دلار رتبه دوم، کره جنوبی با منفی 2 میلیارد و 638 میلیون دلار رتبه سوم، سوییس با منفی یک میلیارد و 708 ملیون دلار رتبه چهارم و ترکیه با منفی یک میلیارد و 311 میلون دلار رتبه  پنجم،کشور‌هایی هستند که ایران در تجارت با آن ها دارای بیشترین تراز تجاری منفی است.

براساس داده‌های گمرک، ایران در تجارت با کشور‌های عراق، افغانستان، ترکمنستان، پاکستان و مصر به ترتیب با 4 هزار و 311 میلیون دلار، هزار و 658 میلیون دلار، 568 میلیون دلار، 378 میلیون دلار و 298 میلیون دلار، تراز تجاری مثبت داشته، یعنی صادرات ما به این کشور‌ها بیشتر از واردات است.

گفتنی است که تراز تجاری ایران در مدت یاد شده، با 83 کشور جهان منفی و با 77 کشور جهان مثبت، بدون احتساب نفت گاز و خدمات بوده است.

لازم به ذکر است که تجارت بالای ایران با امارات به دلیل تحریم‌ها است و این کشور به عنوان واسطه‌ای برای صادرات و واردات در نظر گرفته شده است.
منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: