May 2024 05 / يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۹۶۰۳
۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲
0
تصمیم شورای پول و اعتبار مبنی بر اعطای وام 25 میلیون تومانی خودرو با نرخ سود 16 درصد به گفته بسیاری از کارشناسان می‌تواند رونق هر چند ناچیز به بازار خودرو بدهد به شرط آنکه پرداخت این وام به سرنوشت وام‌ 15 میلیون تومانی دچار نشود .
خودروهایی که با وام 25 میلیونی می توان خرید (+جدول)پول‌نیوز- بر اساس دستور کار جدید بانک مرکزی بانک‎ها قرار است از نیمه آبان ماه سال‌جاری منابع جدید را برای خرید خودروهای داخلی به جامعه تزریق کنند بر اساس این سیاست مشتریان از این پس تا 80 درصد از قیمت‎ خودروهای تولید داخل را حداکثر تا سقف 25 میلیون تومان به شکل وام دریافت خواهند کرد این در حالی است که در بسته دولت برای خروج از رکود، هنوز مشخص نیست که اعطای این تسهیلات از سوی بانک‌ها به متقاضیان ارائه و یا مستقیما به دست خودرو سازان می رسد.

دولت در اعلام طرح پرداخت وام 25 میلیونی عجله کرد

 یک کارشناس بازار خودرو با اظهار خرسندی از تصمیم شورای پول و اعتبار مبنی بر پرداخت وام 25 میلیونی خودرو گفت: بهتر بود دولت قبل از اعلام چنین طرحی ابتدا راهکارهای عملیاتی و اجرایی آن را تحقق می‌بخشید.

داوود کاغذگران در گفتگویی با بیان اینکه اعطای وام 25 میلیونی خودرو قطعا منجر به تحریک تقاضا و رونق بخشیدن به بازار خودرو می‎شود، گفت: اجرای چنین طرحی اقدام درستی برای خارج کردن بازار خودرو از رکود است ولی مسئولین دولتی و مالی کشور در اعلام این طرح کمی عجله کردند.

وی افزود: بر اساس پیش‌بینی‌ها و تمهیدات اندیشیده شده قرار است ساز و کار عملیاتی پرداخت وام 25 میلیونی از 15 آبان ماه سال‌جاری عملیاتی شود و تا زمانی که این وام به دست اولین متقاضیان و درخواست‌کنندگان برسد تا پایان فصل پاییز طول خواهد کشید.

به گفته کاغذگران اعلام زودهنگام اعطای وام 25 میلیونی قبل از تحقق بخشیدن به ساز و کارهای عملیاتی آن خود منجر به فرو رفتن بیشتر بازار خودرو در رکود خواهد شد و این مسئله برای خودروسازان و فروشندگان این کالای مصرفی تا حدودی نگران‌کننده شده است.

وام 25 میلیونی کم است

مدیرعامل لیزینگ یکی از شرکت‏‌های فروشنده خودرو همچنین به حجم پایین منابع اعطای وام 25 میلیونی نیز اشاره کرد وگفت: بر اساس اخبار منتشر شده قرار است مجموع تسهیلات اعتباری در این بخش بالغ بر 2 هزار میلیارد تومان باشد در حالی که میزان پیش‌بینی فروش دو شرکت بزرگ خودروساز ایران یعنی ایران خودرو و سایپا تا پایان سال‌جاری 30 هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: منبع اختصاص داده شده برای اعطای این وام تنها می‌تواند بخش کوچکی از فروش دو شرکت بزرگ خودروساز ایران را تأمین کند بنابراین می‌توان نتیجه گرفت اختصاص وام 25 میلیونی خودرو آن طور که باید نمی‎تواند کمکی به شرکت‎های خودروساز کشور کند.

کاغذگران همچنین پیش‌بینی کرد: اعطای وام 25 میلیونی خودرو شاید بتواند میزان فروش خودروهای داخلی نظیر تیبا، پراید، پژو 405 و سمند را افزایش دهد.

دولت برای پرداخت وام خودرو به بانک‎ها یارانه بدهد

یک کارشناس بازار سرمایه نیز در این خصوص گفت: با توجه به منابع نقدینگی بانک‎ها، بهتر است دولت جهت تسریع در روند اعطای وام 25 میلیونی خودرو، به بانک‎ها یارانه پرداخت کند.

مجید محمدعلیزاده در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تصمیم شورای پول واعتبار مبنی بر پرداخت وام 25 میلیونی خودرو آن هم با نرخ 16 درصد گفت: بهتر است دولت برای پرداخت چنین وامی به بانک‌ها یارانه پرداخت کند تا در پرداخت این وام، همه مردم از دید بانک‌ها برابر باشند.

وی افزود: از آنجایی که نرخ سود سپرده بانکی بیش از 16 درصد است  این مسئله به ذهن متبادر می‌شود که پرداخت چنین وامی با توجه به منابع فعلی مالی بانک‎ها منطقی نیست و شاید در روال عادی به هیچ وجه پرداخت آن امکان‌پذیر نباشد.

علیزاده با بیان اینکه برخی گمانه‎‌زنی‌ها حاکی از آن است که دولت قرار است مبالغ هنگفتی را در قالب وام 25 میلیون توان در اختبار شرکت‎های خودروساز قرار دهد تا از این طریق آنها بخشی از وجه خرید خودروهای فروخته شده را از طریق اقساط بلندمدت هفت ساله دریافت کند، اظهار کرد: چنانچه پرداخت وام به بانک‎ها واگذار شود نمی‌توان انتظار داشت که نرخ سود در حد 16 درصد باشد چرا که این امر با شرایط نقدینگی بانک‎ها همخوانی چندانی ندارد.

خط قرمز وام 25 میلیونی نرخ سود تعیین شده آن است

مدیرعامل یکی از بانک‎های کشور با بیان اینکه بانک‎‌ها در پرداخت وام 25 میلیونی خودرو هیچ مشکلی ندارند، گفت: تنها مسئله حساسیت‎برانگیزی که در مورد پرداخت وام 25 میلیونی خودرو وجود دارد نرخ سود 16 درصد آن است که از نرخ سود فعلی بانک‌ها پایین‎تر است.

علی سیدعلی در گفتگویی گفت: بهتر است برای پرداخت وام 25 میلیونی خودرو با نرخ 16 درصد یک هماهنگی و مذاکره‎ای میان شرکت‎های خودروساز و بانک‎‌ها به وجود آید تا در مورد نرخ حساسیت‎برانگیز سود این وام تصمیم‌گیری و اقدامات لازم صورت گیرد.

وی افزود: با توجه به اینکه نرخ سود بانکی در حال حاضر در کشور بیش از 16درصد است؛ پس باید مابه‌التفاوت این نرخ از طریق شرکت‎های خودروساز به بانک‎ها پرداخت شود.

سیدعلی با تأکید بر اینکه بانک‎ها هیچ مشکلی در پرداخت وام 25 میلیونی ندارند اظهار کرد: در صورتی که توافقی میان شرکت‎های خودروساز با بانک‌ها در مورد نرخ سود بانکی صورت گیرد به هر تعداد از جمعیت متقاضیان دریافت وام خودرو می‌توان پاسخگو بود.

مقدار وام هر خودرو

اما با توجه به رسمیت پیدا کردن وام 25 میلیونی خودرو با تصویب شورای پول و اعتبار و همچنین قیمت های فروش خودرو در نمایندگی ها و البته بازار مردم چه خودرویی را با چه آورده ای می توانند بخرند؟


بر پایه این گزارش اگر چه طرح پرداخت وام 25 میلیونی خودرو به منظور رونق بخشیدن به بازار و تولید این کالای مصرفی در کشور صورت گرفته است ولی از هم‌اکنون به دلیل آنکه این طرح از شفافیت لازم در جزئیات و نحوه پرداخت برخوردار نیست از این رو این نگرانی وجود دارد که حتی پرداخت چنین وامی عاملی برای کشمکش میان خودروساز، مردم و بانک‎ها تبدیل شود چرا که هیچ کدام از آنها بر اساس شواهد موجود حاضر نیستند حاشیه سود خود را کم کرده و به نفع دیگری ضرر دهند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: