April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۵۹۷۳۱
۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹
0
بانک جهانی اعلام کرد قیمت‌ محصولات نفتی و غیر نفتی بازارهای جهانی تا پایان سال کاهشی است.
پول‌نیوز- بانک جهانی در جدیدترین پیش‌بینی، چشم انداز خود از قیمت نفت در ادامه سال جاری را کاهش داده است.

در حالی که این نهاد بین‌المللی قیمت نفت را بشکه‌ای 57 دلار برای سال 2015 پیش بینی کرده بود در جدیدترین پیش بینی این رقم را به بشکه‌ای 52 دلار تقلیل داده است. این چشم‌انداز کاهشی به دلیل رشد کمتر اقتصاد جهان، افزایش ذخایر نفت کشورها و احتمال افزایش تولید نفت ایران در آینده است.  

بر اساس اعلام بانک جهانی شاخص انرژی در سه ماهه سوم سال نسبت به سه ماهه قبل با 17 درصد کاهش همراه بوده است. کاهش رشد اقتصادی جهانی به ویژه چین که موجب کاهش تقاضا شده بیشترین تاثیر را داشته است.

بر اساس این گزارش، در حالت کلی میانگین قیمت نفت در سال 2015 نسبت به سال 2014 با 43 درصد کاهش همراه بوده است.

*کاهش 14 درصدی قیمت محصولات غیر نفتی در سال 2015

بانک جهانی همچنین در باره کالاهای به غیر از نفت و انرژی هم اعلام کرده است که قیمت این کالاها در سه ماهه سوم امسال 5 درصد کاهش داشته است و در مجموع پیش بینی کرده است که میانگین قیمت امسال نسبت به سال گذشته 14 درصد افت داشته باشد.

"جان بافز اقتصاددان ارشد" می‌گوید به دلیل ذخیره بیشتر نفت، تقاضا برای این محصول کمتر است، به ویژه تقاضا برای محصولات صنعتی هم بسیار پایین آمده است.

بانک جهانی همچنین درباره پدیده النینو آب و هوایی که به تازگی کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند، اعلام کرد این پدیده تاثیر آنچنانی در قیمت محصولات کشاورزی نخواهد داشت چرا که عرضه و ذخایر مناسب است ضمن اینکه قیمت‌های منطقه‌ای از قیمت‌های جهانی کمتر تاثیر می‌پذیرند اما پدیدده النینو می‌تواند تاثیر بزرگ منطقه‌ای روی محصولات کشاورزی که هنوز با بازارهای جهانی در ارتباط نیستند، داشته باشد.

به گفته کارشناسان پدیده النینو روی اقیانوس آرام صورت می‌گیرد و تغییرات آب و هوایی را سبب خواهد شد.

همچنین گزارش بانک جهانی حاکی است که ایران طی چند ماه می‌تواند تولید نفت خود را 500 تا 700 هزار بشکه د روز افزایش دهد که به سقف تولید 3.6 میلیون بشکه در روز قبل از اعمال تحریم‌ها در سال 2011 برسد. به علاوه ایران می‌تواند صادرات 40 میلیون بشکه نفت ذخیره شده روی دریا را آغا زکند.

همچنین ایران با دارا بودن 18 درصد از ذخایر گاز دنیا ظرفیت تولید و صادرات در حجم بسیار زیاد این محصول را در طولانی مدت دارد

آیهان کوس، مدیر گروه برنامه‌ریزی توسعه‌ای بانک جهانی گفت: ایران در صورتی‌که بتواند سرمایه‌گذاری‌های خارجی را جذب کند میزان صادرات گاز خود را بسیار افزایش خواهد داد.

*پیش‌بینی بانک جهانی از قیمت فلزات

بانک جهانی اعلام کرد قیمت فلزات در سه ماه سوم 7 درصد افت کرد و به دلیل سرمایه‌گذاری پایین در این بخش احتمال دارد میزان کاهش به 8 درصد برسد.

قیمت محصولات کشاورزی امسال در این سه ماهه 2 درصد کاهش داشت و احتمالا این کاهش تا پایان سال 13 درصد برسد این کاهش به دلیل عرضه و ذخایر کافی است.

قیمت کود شیمیایی یک درصد در سه‌ماهه سوم  افت کرد و احتمالا یک درصد در سال 2015 کاهش یابد که تولید بالا و تقاضای کمتر دلیل این کاهش است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: