کد خبر: ۱۵۹۹۹۷
۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۶
0
طی زمان توربوشارژرها در ساختار پیشرفت های زیادی داشته و امروز بطور کلی شامل کمپرسوری هایی می شوند که با افزایش توان مکش هوای ورودی موتور موجب احتراق و توربولنس بهتر سوخت می شوند.

پول‌نیوز، مازیار دانیالی - شاید زمانی که آلفرد بوچی توربوشارژر را اختراع کرد کمتر کسی تصور آن را هم داشت که ساخته این مهندس مکانیک سوئیسی، با این سرعت در مسیر تغییر و تکامل قرار گرفته و به جذاب ترین قطعه موتوری خودروهای قدرتمند مبدل شود. توروبوشارژر اختراع شد تا انقلابی در نسبت میان اندازه موتور و قدرت آن ایجاد شود بدین ترتیب موتورهای کوچکتر، سبک تر و قدرتمند تر قابل تولید و ارائه شدند.

در نمونه اولیه، توروبوشارژر بوچی بیشتر شبیه توربینی بود تا انرژی حاصل از خروج دود اگزوز را بصورت بهینه مورد استفاده قرار دهد. به تدریج و طی زمان توربوشارژرها در ساختار پیشرفت های زیادی داشته و امروز بطور کلی شامل کمپرسوری هایی می شوند که با افزایش توان مکش هوای ورودی موتور موجب احتراق و توربولنس بهتر سوخت می شوند. حاصل این فرایند در مجموع تنفس بهتر و افزایش توان خروجی موتور خواهد بود.

با ورود توربوشارژر به دنیای خودرو، کمپانی های سازنده و همچنین گاراژهای شخصی تیونینگ خودرو نسبت به استفاده از آن در برخی محصولات اقدام کردند و نتیجه کار نیز کاملا رضایت بخش و مورد توجه بود. از این رو توروبوشارژر به قطعه ای ثابت در قلب تپنده سوپر اسپرت ها تبدیل شد. امروزه نیز در انواع خودروها از کوپه گرفته تا سدان و اس یو وی توروبوشارژ بنا بر نقشه تولید کارخانه سازنده یا شخصی سازی های گاراژها، نصب می شود.

برای امروز سراغ خودروهایی می رویم که طی تاریخ صنعت خودرو، حضور توربوشارژ در لیست مشخصات موتوری آنها به یکی از عوامل محبوبیت و جذابیت شان مبدل شده است. همانطور که اشاره شد خودروهای گزارش امروز دارای توربوشارژهای استاندارد کارخانه سازنده خود هستند و با محصولات فوق العاده قدرتمند گاراژهای شخصی با اسب بخار هایی بالاتر از عدد 1000، تفاوت دارند.

پورشه کررا توربو مدل 1976
در سال 1976 کمپانی پورشه از توربوشارژر ساخته شده توسط کمپانی هموطن خود "بوش" در مدل کررا توربو استفاده کرد. در این مدل از موتور 6 سیلندر 3 لیتری مجهز به توربو استفاده شد و نتیجه کار 234 اسب بخار خروجی بود. این خودرو یکی از اولین نمونه های ورود توروبوشارژر به دنیای خودرو محسوب می شود.

فراری 288 جی تی او مدل 1984 و فراری اف 40 مدل 1987
فراری یکی از کمپانی هایی است که کمترین آمار استفاده از توربوشارژر در محصولات خود را دارد. اما در میان محصولات این خودروساز ایتالیایی، تعدادی محدودی از مدل های مجهز به توربوشارژر نیز وجود دارد که از جمله می توان به فراری 288 جی تیاو و فراری اف 40 اشاره کرد. 288 جی تی او مجهز به یک موتور 8 سیلندر 2.8 لیتری است که با توربوشارژ در نهایت 400 اسب بخار خروجی دارد. در فراری اف 40 نیز از یک موتور 2.9 لیتری مجهز به توربوشارژر استفاده شد که خروجی موتور را به 471 اسب بخار نزدیک کرد.

ساب 99 توربو مدل 1978
در طراحی توربوشارژر این مدل از ساب نیز کمپانی بوش مشارکت داشت. موتور کوچک ساب با استفاده از توربوشارژر تا 135 اسب بخار خروجی داشت.

مرسدس بنز 300 اس دی مدل 1978
یکی از محصولات انقلابی دهه 70 میلادی بود. موتور 3 لیتری آن با استفاده از توربوشارژ تا 110 اسب بخار خروجی داشت.

تویوتا سوپرا توربو مدل 1994
سوپرا دلبر بی رقیب تمامی تیونرهای مطرح جهان است. این خودروی به شدت محبوب دارای یک موتور 6 سیلندر با 24 سوپاپ است که خروجی 320 اسب بخار را برای آن ممکن می سازد. سوپرا در گاراژهای تیونینگ و پس از شخصی سازی ها تا 1000 اسب بخار نیز خروجی دارد.

ولوو 240 توربو واگن مدل 1982
این خودرو با ظاهر متفاوت خود ربط چندانی به توربوشارژر ندارد اما موتور 4 سیلندر 2.1 لیتری ان با استفاده از توربوشارژر تا 127 اسب بخار خروجی دارد. در مدل سال 1985 آن از یک موتور 2.3 لیتری توربو با 162 اسب بخار خروجی استفاده شده است.

میتسوبیشی لنسر اولوشن مدل 1992
این مدل نیز از محبوب ترین های دنیای تیونینگ محسوب می شود. نمونه کارخانه ای آن از یک موتور 4 سیلندر مجهز به توربو با 244 اسب بخار خروجی بهره می برد.

فورد ماستنگ توربو مدل 1979
موتور 4 سیلندر این ماستنگ عجیب! با حجم 2.3 لیتر و کمک توربوشارژر تا 140 اسب بخار خروجی دارد.

هیوندای ولوستر توربو
این محصول محبوب هیوندای از یک موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر مجهز به توربوشارژر استفاده می کند که خروجی معادل با 201 اسب بخار دارد.

بیوک گرند نشنال و رگال تی- تایپ مدل 1984
در سال 1984 بیوک با استفاده از یک موتور 6 سیلندر 3.8 لیتری مجهز به توربوشارژر تا 200 اسب بخار خروجی را روی این محصولات خود ممکن ساخت.

بوگاتی ویرون مدل 2005
یکی از قدرتمندترین خودروهای خیابانی محسوب می شود که ساختار موتوری آن دستیابی به 987 اسب بخار را ممکن ساخته است.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: