May 2024 15 / چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۶۰۷۱۳
۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۳
0
پول‌نیوز- تولید نفت اوپک در ماه اکتبر نسبت به ماه قبل کاهش یافت.

بررسی های رویترز حاکی از این است که تولید نفت اوپک در ماه اکتبر نسبت به سپتامبر کاهش یافته چرا که کاهش عرضه از سوی تولیدکنندگان بزرگی همچون عربستان و عراق بیشتر از افزایش عرضه از سوی تولیدکنندگان آفریقایی بوده است.

منابع آگاه می‌گویند، این کاهش تولید یک کاهش عمدی برای بالا بردن قیمت‌ها نیست و سازمان کشورهای صادرکننده نفت هنوز نزدیک به سطوح بی سابقه ای تولید میکند و تولیدکنندگان بزرگ این سازمان روی دفاع از سهم بازار خود متمرکز هستند.

این برآورد که براساس آمار تردد نفتکش‌ها و اطلاعات منابع آگاه شرکتهای نفتی، اوپک و مشاوران هستند نشان می‌دهد عرضه نفت اوپک در ماه اکتبر از روزانه 31 میلیون و 760 بشکه در ماه سپتامبر به روزانه 31 میلیون و 640 هزار بشکه تنزل کرده است.

حتی با این کاهش، تولید اوپک از نوامبر 2014 که این سازمان سیاست خود را به دفاع از سهم بازار تغییر داد تقریبا 1.5 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.

به رغم این کاهش در ماه اکتبر عرضه نفت اوپک نسبت به رقم ثبت شده در ژوئیه(بالاترین سطح از 1997) چندان کمتر نیست.

عدم کاهش تولید از سوی اوپک باعث اشباع بیشتر بازار و تشدید کاهش قیمت نفت شد که از ژوئن 2014 بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داده و به کمتر از 50 دلار است.

اما با توجه به کاهش سرمایه گذاری شرکتهای نفتی که انتظار می‌رود به کاهش عرضه در آینده بیانجامد، تحلیلگران علائمی از نتیجه دادن استراتژی اوپک را می بینند.

هری چیلینگوریان، رئیس استراتژی بازار در بانک بی ان پی پاریباس گفت: مشخصا استراتژی بلندمدت اوپک در حال نتیجه دادن است. در پایان استراتژی اوپک در حال بوجود آوردن شرایطی برای بالا ماندن طولانی قیمت‌ها ظرف چند سال آینده است.

منابع آگاه می‌گویند، به رغم افزایش صادرات نفت عربستان بیشترین کاهش تولید در اوپک از سوی عربستان بوده که تولید خود را به دلیل کاهش مصرف نفت در نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌های داخلی پایین آورده است.

استفاده از نفت خام در نیروگاه‌های عربستان معمولا در ماه‌های سرد سال به دلیل کاهش مصرف دستگاه‌های خنک‌کننده کاهش می یابد. همچنین در پالایشگاه یسرف نیز عملیات تعمیر و نگهداری در جریان است که به کاهش مصرف نفت داخلی منجر شده است.

تولید نفت عربستان در حدود 10 میلیون و 100 هزار بشکه نه به سطح تولید بی سابقه 10 میلیون و 560 هزار بشکه ای در ماه ژوئن چندان کمتر نیست.

صادرات نفت عراق از پاپانه های جنوبی در 27 روز نخست ماه اکتبر افزایش یافته و به رقم بی سابقه سه میلیون و 100 هزار بشکه در روز رسید ولی از روز 27 به بعد شرایط بدی جوی انتقال محموله را به تاخیر انداخته است.

صادرات نفت از شمال عراق به ترکیه کاهش یافته و آن بخش از صادراتی که از طریق کانال سازمان بازاریابی نفت عراق صورت می‌گیرد از روزانه حدود 20 هزار بشکه در سپتامبر به صفر رسیده است.

اعضای کوچک تر اوپک شامل نیجریه، آنگولا و لیبی نیز افزایش تولید داشته اند.

این برآورد نشان میدهد تولید نفت ایران دومین تولیدکننده اوپک قبل از تشدید تحریمها روند صعودی خود را ادامه داده است. تولید نفت ایران پس از لغو تحریمها احتمالا در سال 2016 افزایش بیشتری خواهد داشت.
منبع: ایسنا
برچسب ها: نفت اوپک ، عربستان ، عراق
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: