April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۶۲۰۳۷
۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۵
0
این مقام مسئول گفت: تلفات انرژی در شبکه های توزیع برق در ایران بالا است، اما با انجام اقداماتی مؤثر بخصوص اجرای طرح جهادی ، تلفات 15.5 درصدی مهر ماه سال 93 اکنون به 10.5 درصد کاهش یافته است.
میزان مصرف انرژی در ایران نگران کننده است
پول‌نیوز- مدیرعامل توانیر گفت: مصرف انرژی در ایران نگران کننده است و چنانچه روند کنونی تداوم یابد ، در افق 1404 باید همه انرژی استحصالی کشور را در داخل مصرف کرد.

به گزارش گروه انرژی پول‌نیوز، آرش کردی عصر سه شنبه در نشست 'اصلاح الگوی مصرف و کاهش مصرف انرژی' در حاشیه پانزدهیمن نمایشگاه صنعت برق ایران اظهار داشت : صنعت برق ایران به رغم همه کمبود نقدینگی و مشکلات، سالانه 240 تا 250 هزار میلیارد ریال گردش مالی دارد و به عنوان شبکه های بزرگ برق جهان محسوب می شود.

وی گفت: ظرفیت نیروگاهی نصب شده کشور 73 هزار و 700 مگاوات است و اکنون از 124 هزار کیلومتر- مدار خطوط انتقال استفاده می شود.

کردی افزود: اعداد و ارقام موجود در تولید، رشد بار برق کشور مطلوب است، اما از سوی دیگر، وضعیت مصرف، بهره وری و بازدهی تجهیزات و تاسیسات جای کار دارد.

وی اضافه کرد :بالغ بر 94.6 درصد کل انرژی تولیدی سال 93 از سوخت های فسیلی تامین شد که معادل مصرف 68 میلیارد لیتر سوخت در سال است.

این مقام مسؤول، رشد سالانه چهار تا پنج درصدی مصرف انرژی کشور را یادآور شد و گفت: امروز در جهان از نیروگاه های سیکل ترکیبی کلاس F تا J با راندمان حداقل 62 درصد استفاده می شود و در این زمینه، با وضعیت مطلوب فاصله داریم.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه سه تا چهار درصد به راندمان فعلی 39 درصدی نیروگاه های کشور افزوده شود، صرفه جویی عظیمی در مصرف سوخت انجام خواهد شد.

کردی افزود: استفاده از ظرفیت های قانون بودجه کشور می تواند برای افق 1400، ظرفیت نصب شده شبکه برق کشور را به 100 هزار مگاوات برساند، که پنج درصد آن از نیروگاه های تجدیدپذیر آبی و بادی تامین خواهد شد.

به گفته وی، سالانه برنامه ریزی هزار مگاوات ریپاورینگ (بازتوانی) نیروگاه های فرسوده و قدیمی در دستور کار قرار دارد که شکل اجرایی پیدا می کند .

مدیرعامل توانیر تصریح کرد: سال 84 مجموع انرژی عرضه شده کشور معادل 1.2 میلیارد بشکه نفت خام بود که در سال 92 به 1.7 میلیارد بشکه افزایش یافته است.

** تلفات برق در شبکه های توزیع تا پایان سال تک رقمی می شود

این مقام مسئول گفت: تلفات انرژی در شبکه های توزیع برق در ایران بالا است، اما با انجام اقداماتی مؤثر بخصوص اجرای طرح جهادی ، تلفات 15.5 درصدی مهر ماه سال 93 اکنون به 10.5 درصد کاهش یافته است.

وی ابراز امیدواری کرد: تا پایان امسال، تلفات شبکه های توزیع برق تک رقمی خواهد شد که تحقق آن دور از دسترس نیست.

** واقعی کردن قیمت ها، راهکار اصلی اصلاح الگوی مصرف

کردی گفت: شدت مصرف انرژی در بخش کشاورزی ایران 3.2 برابر متوسط مصرف جهانی است و در بخش خانگی 1.8 برابر، در بخش عمومی 1.6 برابر و در بخش تجاری 1.5 برابر است.

مدیرعامل توانیر یادآور شد: اجرای هدفمندی یارانه ها در سال 89 آغاز شد و در آن زمان کمترین رشد مصرف انرژی را در صنعت برق داشتیم و همین مساله نشان داد که یکی از راه های اصلاح الگوی مصرف، واقعی ساختن قیمت انرژی است.

وی تصریح کرد: شرکت توانیر قصد دارد طی همکاری با وزارت صنعت، معدن و تجارت، نسبت به بهینه سازی و اصلاح الگوی مصرف در 38 صنعت انرژی بر بخش صنعت اقدام کند که به صنایعی همچون تولید سیمان، آلومینیوم، گچ، ریخته گری و غیره ابلاغ شده است.

کردی خاطرنشان کرد: براساس برنامه ریزی های انجام شده، می توان تلفات برق را تا هفت درصد کاهش داد که تحقق این امر از راه های نصب ترانس های با ظرفیت پایین، اصلاح ولتاژ، اصلاح ضریب بار، اتوماسیون شبکه و هوشمند کردن شبکه، قابل دستیابی است.

وی ضمن تاکید بر لزوم تحول در سایر بخش ها بخصوص بخش انتقال برق، تاکید کرد: سالانه حداقل 20 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری مورد نیاز است.

این مقام مسؤول گفت: ایجاد هر کیلو وات ظرفیت در محل مصرف، حداقل 50 میلیون ریال برای اقتصاد ملی هزینه در بر دارد. 

یکشنبه گذشته (17 آبان ماه) پانزدهمین نمایشگاه صنعت برق کشور با حضور 541 شرکت شامل 341 شرکت داخلی و 200 شرکت خارجی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز بکار کرد و قرار است فردا ( بیستم آبان ) فعالیت خود را پایان دهد .
برچسب ها: توانیر ، انرژی ، صنعت برق
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: