May 2024 14 / سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
پول‌نیوز- در روزهایی که استفاده حداکثری از فضای پساتحریم برای نوسازی ناوگان هوایی کشور به شدت تحت تاثیر قیمت بالای هواپیماهای نوساز قرار گرفته، شاید ورود رسمی صندوق توسعه ملی به این فرایند بتواند گره‌گشا شود. هرچند هنوز بانک ها به عنوان ضلع سوم این ماجرا موضع خود را شفاف نکرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، از ماه ها قبل صحبت های زیادی در باره استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای خرید هواپیماهای جدید مطرح شده که البته به دلیل موانع گوناگونی که بر سر راه آن وجود داشته است، هرگز به نتیجه ای قطعی نرسیده و هر بار به تعویق افتاده است.

در این بین شاید اصلی ترین مانع بر سر رسیدن این اعتبارات به صنعت هواپیمایی بحث ضمانت های مورد نیاز بانک ها برای ارائه این وام ها بوده است. بر اساس آنچه تاکنون اعمال شده، بانک‌های عامل برای تضمین بازپرداخت این تسهیلات به ضمانتی احتیاج دارند که با توجه به گران قیمت بودن بسیاری از هواپیماها و مبلغ بالای مورد نیاز برای خرید، ارائه ضمانت لازم از سوی ایرلاین ها ممکن نبوده و از این رو این امکان بسیار بزرگ عملا بلا استفاده مانده است.

حالا و در آستانه نهایی شدن فرایند لغو تحریم ها، عضو هیات امنای صندوق توسعه ملی از گشایشی بزرگ در این مسیر خبر داده است.

طبق اعلام پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مقدمات لازم برای پذیرفتن هواپیما به عنوان تضمین از سوی بانک های عامل طی شده و ایرلان ها می‌توانند از هواپیمای وارداتی به عنوان ضامن بازپرداخت استفاده کنند.

بر اساس اظهارات عبدالله‌زاده - عضو هیئت امنای صندوق توسعه ملی، طبق اساسنامه این صندوق اگر وام گیرنده به تعهدات خود در بازپرداخت تسهیلات به بانک عامل عمل نکند، بانک مرکزی و صندوق مجازند از منابع بانک عامل برداشت کنند؛ بنابراین تمام ریسک آن برای بانک‌ها است و با این شرایط نیز بانک‌های عامل به طرح‌های دارای توجیه فنی و اقتصادی تسهیلات پرداخت می‌کنند. در حوزه توسعه ناوگان هوایی، هواپیما به عنوان ضمانت پرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی قابل قبول است، در حالی که در گذشته بانک عامل هواپیما را به عنوان تضمین قبول نمی‌کرد.

در صورت اجرایی شدن این طرح ایرلاین‌ها می توانند از بخشی قابل توجهی از منابع صندوق توسعه که به این موضوع اختصاص یافته بهره مند شوند. هرچند با وجود این تسهیلات نمی توان انتظار داشت تعداد زیادی هواپیما وارد ناوگان کشور شود، اما شاید این مقدمه ای برای تغییراتی جدی تر در ناوگان فرسوده هواپیمایی کشور باشد.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: