May 2024 16 / پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۶۴۴۶۷
۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸
0
بهای گاز مایع در افغانستان کمتر از یک هفته پس از انعقاد قرارداد خرید 150 هزار تن گاز از جمهوری آذربایجان کاهش قابل ملاحظه ای یافت.
پول‌نیوز - بهای گاز مایع در افغانستان کمتر از یک هفته پس از انعقاد قرارداد خرید 150 هزار تن گاز از جمهوری آذربایجان کاهش قابل ملاحظه ای یافت.

بهای گاز در افغانستان، پس از امضای این قرارداد، از کیلویی 55 و 60 افغانی به 45 افغانی کاهش یافته و در برخی مناطق خارج از پایتخت از جمله هرات در غرب افغانستان، به 40 افغانی رسید.

افغانی واحد پول کشور افغانستان است و هر یک دلار آمریکا معادل تقریبی 65 افغانی است.
قرارداد خرید گاز میان کابل و باکو را سه روز قبل، نمایندگانی از وزارت تجارت افغانستان با وزارت انرژی جمهوری آذربایجان امضا کردند.

سخنگوی وزارت تجارت افغانستان، با تایید کاهش قابل ملاحظه بهای گاز در این کشور به ایرنا در کابل گفت که گاز مایع خریداری شده از جمهوری آذربایجان وارد کشور شده است و این موضوع سبب شد تا قیمت آن کاهش یابد.

بهای انواع سوخت در افغانستان آزاد است و با قیمت های متفاوتی در پمپ بنزین ها و برخی مغازه ها عرضه می شود.

«مسافر قوقندی» سخنگوی وزارت تجارت افغانستان گفت: علاوه بر خرید 150 هزار تن گاز مایع از جمهوری آذربایجان، قرارداد خرید 72 تن دیگر از این محصول با روسیه به امضا رسیده که بعد از پایان ذخیره گاز خریداری شده از باکو، وارد کشور خواهد شد.

منابع افغان می گویند که افغانستان دارای بیش از 400 میلیارد متر مکعب ذخایر گازی است که به دلیل درگیری های خونین امکان بهره برداری از این ذخایر وجود ندارد.

دو پالایشگاه در شمال افغانستان روزانه فقط پنج هزار تن نفت خام سنگین استخراج می کنند و فراورده های آن، کمتر از حدود 10 درصد از نیاز سوختی این کشور را تامین می کند.

اغلب مردم افغانستان برای گرمای خانه های خود از زغال سنگ و چوب استفاده می کنند.

برچسب ها: قیمت گاز ، افغانستان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: