پولنیوز، مریم دیباجی* - ايران دومين مصرفکننده لوازم آرایشی در خاورمیانه و هفتمين در جهان است و اين در حالي است كه 80درصد لوازم آرایشی از کشورهای چين، تركيه و تايلند و عمدتاً بهصورت قاچاق وارد کشور ما میشوند.
بنابراعلام منابع رسمی، تنها 150 میلیون دلار از تجارت لوازم آرایشی در ايران از مبادی قانونی انجام میشود و درمقابل ورود 850 میلیون دلار از این لوازم بهصورت قاچاق وارد کشور میشود.
در نتیجه بسیاری از اين لوازمآرایشی استاندارد نيستند و باعث امراض پوستي میشوند. از سوی دیگر اخبار منتشره حاکی از آن است که سن استفاده از لوازمآرایشی در جامعه ایران به 14 سال رسیده است.
گرچه زندگی در جامعه مدرن به انسان مزایای فراوانی را هدیه داده، اما به دلیل ایجاد آلودگیهای محیطی و شیمیایی عوارضی را نیز به همراه داشته که صدمات آن متوجه بدن انسان شده است، در حالی که بدن انسان دستگاهی یکپارچه و یکتا است و مراقبت کامل از آن، از ضرورتهای روزانه زندگی هر فرد به شمار میآید.
اما راه چاره چیست؟ مگر حقيقت ندارد كه هموطنان ما در اقصینقاط دنيا با هوش و ذكاوت و نوآوري پلههای موفقیت را درنوردیدهاند؟
تجربه نشان داده است که با درايت و حمايت سرمایهگذاران دلسوز و بهرهگیری از طبيعت زنده ایران، میتوان با بررسي سيستم و موقعيت آبوهوایی ايران در دامنه کوهها و دشتهای حاصلخیز کشور، مزارعي از گياهان دارویی بنياد کرد و با فراوری آنها درآزمايشگاهها و لابراتوارهای مجهز و روزآمد زير نظر متخصصان محصولاتي قابل رقابت با بهترين محصولات خارجي تولید و به کاهش خروج ارز از ايران كمك كرد.
امید آنکه تولیدات داخلی دارای مزیت کیفی و قیمتی در عرصه لوازم آرایشی و بهداشتی مورد حمایت دولت نیز قرار گیرد، زیرا قطعیترین راه مبارزه با قاچاق این لوازم و جلوگیری از مورد تهدید قرار گرفتن سلامت جامعه همین است.
*عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم آرایشی و مدیر برند اينلی