May 2024 06 / دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۶۷۳۰۳
۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲
0
دنیای طرح و رنگ و مد، هفتگی و گاه روزانه تغییر می‌کند اما در ایران خلق طرح‌های جدید به‌کندی انجام می‌شود. متأسفانه هنوز پارچه‌های 30 سال پیش را با همان رنگ‌های تیره و طرح‌های عقب‌مانده برای دوخت لباس، مانتو و... تولید می‌کنیم. در حالی که باید دست صنعتگر را در چارچوب شئونات باز گذاشت.
پول‌نیوز - نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران عنوان داشت: کمبود شدید نقدینگی فشارهای بیش از حد و دست و پا گیر قوانین کار، بیمه و اموراجتماعی ، مالیاتی، عدم همکاری و تعامل بانک ها با صنعت نساجی و انتظار نسبتاً طولانی اتمام دوران تحریم، دست در دست هم داده اند و رکود سنگین حاکم بر اقتصاد و تولید کشور را تشدید کرده اند.

دکترعلیمردان شیبانی ضمن اعلام مطلب فوق تصریح کرد: به اعتقاد من با اتمام دوران تحریم، شاهد رونق تولید و تحرک اقتصادی خواهیم بود و از شرایط نامساعد فعلی رهایی خواهیم یافت.

این صنعتگر نساجی، درمورد نوسانات نرخ ارز اعتقاد داشت: متأسفانه هرگاه تعیین نرخ ارز به صورت دستوری اعمال گردد اثرات بدتر و معکوس آنرا بر بازار شاهد بوده و خواهیم بود.

دکترشیبانی، رفت و آمدهای متعدد هیئت های سیاسی، بازرگانی و صنعتی سایر کشورها به ایران را نشانه مثبتی از پایان دوران تحریم های ظالمانه سالیان گذشته دانست و افزود: درصورت بهره برداری صحیح و منطقی از این ارتباطات ، نتایج مثبت و سازنده ای برای اقتصاد کشور در بر خواهد داشت.

وی اذعان داشت: طبیعی است که تمام کشورها به طور طبیعی در مرحله اول به دنبال منافع و سود خود در بازارهای بین المللی هستند و ما باید زمینه را به نحوی فراهم نماییم تا در وهله اول امنیت لازم برای سرمایه گذاری های داخلی و خارجی فراهم شود و در گام بعدی با اتخاذ تدابیر منطقی و سنجیده این سرمایه گذاری را افزایش دهیم و در مسیر توسعه صنعتی و افزایش اشتغالزایی سوق دهیم. ضمن این که نباید فراموش کرد ملت ایران و به خصوص صنعتگر ایرانی بسیار هوشیارتر از آن است که اجازه دهد مجددا کشورش به بازار مصرف کالاهای خارجی تبدیل شودو یا صادر کننده موادخام اولیه ارزشمندی باشد که به دست جوانان برومند این سرزمین تولید و با کار و تولید روی آن می توان اشتغال و ارزش افزوده مضاعفی ایجاد کرد.

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران با بیان این نکته که مسلماً صنعتی با قدمت و پیشینه درخشان نساجی باید جایگاهی به مراتب بالاتر و بهتر از امروز داشته باشد، به ذکر پاره ای از دلایل رکود و عقب ماندگی صنعتی پرداخت و به روز نبودن ماشین آلات صنعتی، کمبود شدید نقدینگی، عدم تعامل لازم و همکاری بانک ها، وجود برخی قوانین دست وپاگیر در زمینه مالیات، تأمین اجتماعی، مشاغل سخت و زیان آور و ... ، قاچاق آسان و بدون دردسرکالاهای نساجی، فقدان انگیزه کافی برای صنعتگران جهت تولید پارچه و پوشاک متنوع و منطبق با طرح، رنگ و مد روز دنیا و تمایل بیشتر مردم به خرید منسوجات خارجی را از مهم ترین دلایل رکود و عقب ماندگی صنایع نساجی کشور برشمرد.

شیبانی، بیشترین سهم قاچاق منسوجات را متعلق به پوشاک و پارچه دانست و اظهار داشت: مسلماً قاچاق با ورود تعدادی چمدان همراه مسافر یا بار کوله بران نمی تواند منشأ حجم بسیار وسیع وگسترده قاچاق پوشاک و پارچه باشد و اغلب فروشگاه ها را مملو از کالای خارجی ( عمدتاً قاچاق) نماید بلکه کشتی ها و کانتینرهای فراوان در مبادی ورودی کشور در حال عبور و مرور و بارگیری و تخلیه کالای قاچاق هستند! که به اعتقاد من مبارزه با چنین قاچاقی در حیطه توان و وظیفه بخش خصوصی نیست و نهادهای حاکمیتی باید در مورد کنترل قاچاق، اقدامات عاجل و سازنده صورت دهند.

وی، یافتن راه حل مناسب برای کنترل قاچاق از سوی متولیان امر را قطعاً امکان پذیر تلقی کرد و گفت: برخی مسئولان، کاهش و افزایش تعرفه های گمرکی را جهت کنترل قاچاق موثر می دانند اما واقعیت این است که با اسلحه تعرفه چندان نمی توان در جنگ با قاچاق موفق بود بلکه باید تدابیری اتخاذ شود تا قیمت تمام شده انواع کالای تولید داخل کاهش یابد و در مقابل کیفیت آنها روز به روز بهتر شوند به این ترتیب زمانی که مردم متوجه شوند کیفیت و قیمت محصولات ایرانی به مراتب بهتر و مناسب تر از کالاهای خارجی است ترجیح می دهند از محصولات ایرانی استفاده کنند و دیگر محلی برای جولان کالای قاچاق باقی نخواهد ماند؛ البته همان طور که بارها و بارها گفته ام برای پایین آوردن قیمت تمام شده و صرفه جویی در هزینه ها و بالا بردن راندمان تولید هر کاری از دست بخش خصوصی بر آید بدون هیچ درنگی انجام گردیده و خواهد گردید . اما متاسفانه بیشترین عامل اصلی بالا بودن قیمت تمام شده تحمیل قوانین و دستورالعمل ها و هزینه های دولتی است گه برگرده صنعت نهاده شده در این رابطه می توان به بهره بسیار بالای بانکی ، مالیات بر ارزش افزوده ، متغیر بودن نرخ ارز، پرداخت 23درصد حقوق ماهیانه به بیمه های اجتماعی به علاوه 4 درصد و به عبارتی 8 درصد عوارض کارهای سخت و زیان آور هزینه گزاف شهرک های صنعتی ، عوارض استاندارد و صدها مورد دیگر اشاره کرد که هیچ یک از این گونه پرداخت ها و هزینه ها در دیگر کشورها قطعاً وجود ندارد و متاسفانه صد در صد آن دولتی است و کار آفرین راهی جز تبعیت از آن ندارد.

دکتر شیبانی اضافه کرد: انجمن صنایع نساجی ایران به عنوان تشکلی که دربرگیرنده بیش از 400 عضو توانمند و موثر و با سابقه صنایع نساجی است؛ قاچاق را به دلیل لطمات بیش از اندازه ای که اعضا متحمل می شوند؛ به طور مرتب در جلسات مربوط به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیگیری می کند و مسائل مختلف را در این جلسات مطرح می نماید اما متأسفانه بازخورد این حضور مستمر به مرحله تصمیم گیری قاطعانه مسئولین در زمینه ارائه راهکارهای موثر جهت کنترل قاچاق منتهی نشده است. وی به نمایندگی انجمن صنایع نساجی ایران آمادگی این تشکل صنعتی را جهت هرگونه همکاری و کمک به دولتمردان در راستای مبارزه با قاچاق کالاهای نساجی اعلام کرد.

به اعتقاد نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران، صادرات یکی از گزینه های موثر برای خروج از رکود فعلی بازار است اما به یاد داشته باشیم که صادرات یک علم است و مدیران صادرا ت محور، مدیرانی هستند که سالیان متمادی در این زمینه کار و تلاش کرد ه اند و متأسفانه باید عنوان کنم در کشور با کمبود چنین مدیرانی که در سطح بین المللی بتوانند محصولات ایرانی را عرضه نمایند، مواجهیم ضمن این که برای موفقیت در صادرات بایستی زمینه فرهنگی آن فراهم شود به این معنا که نمی توان روابط سخت سیاسی و فرهنگی نا متعادلی با یک کشور داشته باشیم اما انتظار داشته باشیم کالای خود را درچنین بازاری بتوانیم عرضه نمائیم!

وی، رقابت پذیری کالا را اصل مهم حضور موثر در بازارهای بین المللی عنوان کرد و گفت: نمی توان با قیمت تمام شده بالا، کالا را در کشوری که رقیبان ما ، همان محصول را با نصف قیمت عرضه می کنند؛ حضور مستمر داشت.

شیبانی افزود: واقعیت این است که از نظر طرح، رنگ و مد عقب هستیم در حالی که سرعت دنیای طرح و رنگ و مد بالاست و به صورت هفتگی و گاه روزانه تغییر پیدا می کند آیا در ایران چنین سرعتی در خلق طرح های جدید وجود دارد؟ متأسفانه هنوز پارچه های 30 سال پیش را با همان رنگ های تیره و طرح های عقب مانده برای دوخت لباس و مانتو و ... تولید می کنیم. در حالی که باید دست صنعتگر را در تأمین نیازهای ذوقی و فرهنگی جامعه (که مغایر با اعتقادات و شئونات کشور نباشد)؛ باز گذاشت.

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران در بخش دیگر این مصاحبه بیان داشت: سایر کشورها برای عدم انحصار بازارهای خود به کالاهای خارجی تدابیر مختلفی مانند دامپینگ را وضع می کنند و ایران از این نظر لطمات بسیاری دیده و در حال حاضر هم می بیند همان طور که در جریان انعقاد تعرفه ترجیحی میان ایران و ترکیه نیز صنایع نساجی و پوشاک کشور با مشکلاتی جدی مواجه شدند و بهترین دلیل آن این است که تاکنون حتی از زبان یک نفر نساج نشنیده ایم که عنوان کند این قرارداد به نفع صنعت نساجی ایران بوده است.

شیبانی در پایان به موضوع تشکیل کنفدراسیون صنایع نساجی و پوشاک ایران پرداخت و به نساجی‌نیوز گفت: مشابه چنین کنفدراسیونی در هند فعال و توانمند است و طبق مطالعات و اطلاعاتم در کشورهای دیگر چنین تشکلی در مورد صنایع نساجی و پوشاک وجود ندارد یا من اطلاعی از آن ندارم ضمن این که در ایران کنفدراسیون صنعت ایران نیز به‌رغم تمام احترام و ارادتی که برای آقای مهندس خلیلی عراقی- بنیانگذار کنفدراسیون - قائل هستم؛ نقش چندان موثری در پیشبرد مسائل صنعتی ندارد. از این رو به همین دلیل بیم آن دارم با تشکیل مجموعه ای که هنوز با ماهیت و ساختار آن به طور کامل آشنا نیستیم به داشته ها و توانمندی های فعلی تشکل های مختلف نساجی و پوشاک، لطمات جدی وارد شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: