April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۶۸۲۱۲
۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۷
0
معاون سازمان غذا و دارو با بیان اینکه هدف اصلی کالاهای سلامت محور قاچاق بر محروم سازی درمان است، گفت: به طور معمول ماده آسیب رسان در محصولات قاچاق وجود دارد. در واقع بین 40 تا 60 درصد اقلام لوازم آرایشی که در بازار وجود دارد قاچاق است و تقریبا می دانیم که همه این اقلام یا تقلبی هستند یا تاریخ مصرفشان گذشته است که این موضوع علاوه بر سلامتی اشتغال را نیز تحت الشعاع قرار می دهد.
95 درصد کالاهای سلامت محور قاچاق، تقلبی هستندپول‌نیوز-  مدیرکل نظارت و ارزیابی فراورده های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو اعلام کرد: 95 درصد کالاهای سلامت محور قاچاق، تقلبی هستند.

به گزارش گروه اقتصادی پول‌نیوز، بهروز جنت امروز در نهمین نشست هم اندیشی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضمن بیان این مطلب که قاچاق اسلحه، مواد مخدر و کالاهای سلامت محور در دنیا نیز رایج است به این موضوع در کشور ایران اشاره کرد و گفت: متاسفانه آنچه در قاچاق کالاهای سلامت محور وجود دارد این است که بیش از 95 درصد آن به دلیل سود بالایی که دارد، تقلبی است.

معاون سازمان غذا و دارو با بیان اینکه هدف اصلی کالاهای سلامت محور قاچاق بر محروم سازی درمان است، گفت: به طور معمول ماده آسیب رسان در محصولات قاچاق وجود دارد. در واقع بین 40 تا 60 درصد اقلام لوازم آرایشی که در بازار وجود دارد قاچاق است و تقریبا می دانیم که همه این اقلام یا تقلبی هستند یا تاریخ مصرفشان گذشته است که این موضوع علاوه بر سلامتی اشتغال را نیز تحت الشعاع قرار می دهد.

وی تصریح کرد: باید باور مصرف کنندگان را به این سمت ببریم که وقتی بر روی کالایی فارسی نوشته می شود، مصرف کنندگان استقبال کنند اما متاسفانه به سمتی رفته ایم که تولید کننده داخلی تمایل دارد جنس را جوری جلوه دهد که کالای خارجی است. بنابراین وظیفه رسانه ها و ارگان های فرهنگساز این است که باور مردم را تغییر دهند.

معاون سازمان غذا و دارو با تأکید بر اینکه برندهای معروف دنیا هدف بیشترین تقلب و قاچاق قرار می گیرند، خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگسازی نیازمند اقدامات جدی تری هستیم. طبق فرمایشات مقام معظم رهبری تمام زنجیره قاچاق را باید هدف قرار دهیم. در واقع سازمان غذا و دارو به عنوان ارگان نظارتی توانسته خارج از مرزها را هدف قرار دهد، مرز را نیز با همکاری گمرک و نیروی انتظامی هدف قرار داده و در زنجیره توزیع ورود کرده ایم اما در آخرین مرحله که تقاضاست و مهمترین بخش محسوب می شود، نیاز به اقدامات جدی داریم.

جنت در ادامه سخنان خود با اشاره به برچسب اصالت کالاها نیز گفت: در حال حاضر نظام رهگیری و ردیابی را به تأخیر انداختیم تا بتوانیم آموزش و اطلاع رسانی بیشتری به مردم داشته باشیم و در نهایت مردم بدانند که برچسب اصالت وزارت بهداشت چیست و نحوه استفاده از آن را بدانند چرا که این حقی است که برای مصرف کننده وجود دارد.

وی اضافه کرد: در دنیا ما تنها کشوری هستیم که کد 16 رقمی اصالت کالا را ایجاد کرده ایم. متأسفانه الان کشور ترکیه را دنیا در این عرصه می شناسند، در حالی که ایران 6 سال زودتر از ترکیه نسبت به برچسب اصالت کالا اقدام کرده و ترکیه از ما نظام رهگیری را تقلید کرده است.

این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو افزود: متأسفانه ما مدیریت فضای روانی جامعه را دست کسانی که تخلف می کنند، سپرده ایم. نیازمند فرهنگسازی در ذهن فروشنده ها و مردم هستیم. در مورد تجهیزات پزشکی اگر به خیابان جمهوری که محل فروش این اقلام است، بروید فرق بین اصل و فرع را نمی توانید تشخیص دهید بخاطر اینکه ظاهر اجناس یکی است. دغدغه قاچاق کالاهای سلامت محور باید دهها برابر سایر اجناس باشد.

جنت با بیان اینکه جنسی که قاچاق می شود به این معنی است که تولید کننده هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد، تأکید کرد: در مورد محصولات سلامت این خطر وجود دارد اما این موضوع حس نمی شود یعنی این حس در ما به وجود نیامده که اگر خدای نکرده کالا در بدن عوارضی داشته باشد چه کسی مسئول آن است و وقتی کسی مسئول محصولی نباشد تکلیف چیست. سازمان غذا و دارو با همکاری ستاد قاچاق مبارزه با کالا و ارز توانسته در این عرصه ورود کند و دستور معدوم سازی کالاهای سلامت محور قاچاق را بدهد.

وی افزود: پیش از این سازمان غذا و دارو متهم بود به اینکه بیت المال را آتش می زند. چندین جلسه با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گذاشته شد تا توانستیم توجیه کنیم که این مساله آتش زدن به بیت المال نیست و نباید با فروش این کالاها به جامعه آسیب میلیاردی وارد کنیم.

معاون سازمان غذا و دارو با تأکید بر اینکه نباید حق مصرف کننده ضایع شود، گفت: باید این حق را به مردم برگرداند چرا که علاوه بر آسیب های جسمی حق اقتصادی مردم و کشور نیز ضایع می شود.

جنت در پایان با بیان اینکه برند سازی در ایران ایراداتی دارد، خاطرنشان کرد: در حوزه آرایشی بهداشتی سه سرکت بزرگ داریم که در منطقه خواهان دارند اما در داخل کشور خواستاری ندارد. برای همین مجبور می شود شکل خودش را تبدیل به خارجی کند که این فرهنگ باید تصحیح شود.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: