May 2024 15 / چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۶۸۳۳۴
۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲
0
به گفته او گور کاوش شده در نزدیکی روستای 'روآر' قرار دارد و اخیراً هم زیر نظر آقای طاهر قسیمی از باستان شناسان استان کردستان کاوش و مستندسازی شده است.
پول‌نیوز- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری کردستان از کشف اثر سه هزار ساله در منطقه اورامان شهرستان سروآباد این استان خبر داد.

سید محسن علوی روز سه شنبه در گفت و گویی افزود: در نتایج بررسی های اولیه انسان شناسی که بر روی مجموعه ای از اسکلت های انسان که در کاوش های اخیر یک گورسنگی سه هزار ساله در روستای 'روار' شهرستان سروآباد کشف شد اطلاعات جدیدی از وضعیت سلامت و تغذیه ساکنان این منطقه به دست آمد.

به گفته او گور کاوش شده در نزدیکی روستای 'روآر' قرار دارد و اخیراً هم زیر نظر آقای طاهر قسیمی از باستان شناسان استان کردستان کاوش و مستندسازی شده است.

وی افزود: گور کاوش شده حاوی بقایای مهمی از عصر آهن است که در یک دوره زمانی، به طور مکرر برای تدفین مورد استفاده ساکنان منطقه بوده است.

وی تصریح کرد: در کاوش گورسنگی بقایای پراکنده حدود هشت اسکلت انسان یافت شده که بر اساس مطالعات انجام شده اغلب مربوط به افراد بالغ هستند.

مجتبی قاسمیان، انسان شناس جسمانی تیم باستان شناسی روآر نیز در این باره گفت: شمار زیادی دندان انسان در این کاوش ها به دست آمده که در بررسی آن ها اطلاعاتی درباره سلامت جسمی و وضعیت تغذیه مردمان عصر آهن منطقه اورامان به دست داده است.

طبق گفته این انسان شناس در بررسی دقیق دندان های یک آرواره که متعلق به فرد جوانی با سن حدود 16 الی20 سال است، شواهدی از عارضه هایپوپلازی خطی در سطح مینای دندان مشاهده شده است.

وی اضافه کرد: این عارضه باعث مختل شدن رشد ساختار ریشه و تاج دندان می شود که معمولاً در دوره هایی بوده که فرد با اختلالات شدید تغذیه ای ناشی از فشار محیطی مواجه شده است.

به گفته قاسمیان یکی از عوامل و فشارهای محیطی که در این عارضه تأثیرگذار است کمبود غلات در رژیم غذایی است که موجب کمبود آمینو اسیدهای چرب مورد نیاز بدن انسان می شود.

مطالعات و طراحی گورسنگی 'روآر' توسط تیم کاوشگر به پایان رسیده و به زودی مرحله عملی آن آغاز می شود.

علاوه بر این برنامه هایی برای تبدیل این محوطه به یک سایت موزه باستان شناسی توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مد نظر است که در صورت اجرای آن می تواند در رشد گردشگری منطقه اورامان موثر باشد.

اورامان از مناطق کهن و باستانی ایران زمین محسوب می شود و قدمت آن به حدود پنج هزار سال قبل بر می گردد این منطقه بین ایران و عراق مشترک است و مردمان آن که به زبان هورامی یا اورامی تکلم می کنند در مناطقی از کردستان عراق و استان های کردستان و کرمانشاه سکونت دارند و به این منطقه اورامانات گفته می شود.
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: