May 2024 13 / دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۶۹۳۰۴
۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۷
0
حجت ادامه داد: تامین منابع مالی طرح هدفمندی یارانه ها از محل فروش برق (100 ریال به ازای هر کیلو وات ساعت) موجب می شود صنعت برق فقط نیمی از هزینه های خود را دریافت کند.
پول‌نیوز- قائم مقام مدیرعامل شرکت صادرات تجهیزات و خدمات آب و برق ایران (صانیر) گفت: صنعت برق برای تداوم خدمات رسانی شایسته به جامعه، نیازمند افزایش تدریجی تعرفه های فروش برق و نزدیک شدن آن به قیمت های واقعی است.

مسعود حجت روز چهارشنبه در گفت وگویی اظهار داشت: در آستانه نهایی شدن اجرای برجام و رفع تحریم ها، صنعت برق کشور با چالش های متعددی مواجه است؛ مشکلاتی مشابه دوران پایان جنگ تحمیلی و سال های 1369 و 1370 که در آن زمان و با جهش یکباره صنایع، تقاضای برق رو به فزونی گذاشت، اما در مقابل عرضه به اندازه کافی وجود نداشت.

وی تصریح کرد: این مشکلات وقتی حادتر می شود که بدانیم اقتصاد برق کشور نیز از مشکل اساسی رنج می برد؛ به طوری که متوسط هزینه تولید هر کیلو وات ساعت برق حدود یک هزار ریال است، در حالی که وزارت نیرو آن را به نرخ 600 ریال به مصرف کنندگان می فروشد.

حجت ادامه داد: تامین منابع مالی طرح هدفمندی یارانه ها از محل فروش برق (100 ریال به ازای هر کیلو وات ساعت) موجب می شود صنعت برق فقط نیمی از هزینه های خود را دریافت کند.

وی بیان داشت: پرداخت مابه التفاوت این ارقام از دو محل یارانه های دولتی و مصرف کنندگان تامین می شد، اما امروز و با توجه به رکود حاکم بر کشور، تحمیل نرخ بالاتر تعرفه های برق به راحتی امکانپذیر نیست.

مدیرعامل پیشین شرکت مدیریت شبکه برق ایران تصریح کرد: راهکار معقول و منطقی، نزدیک کردن تدریجی (و نه ضربتی) قیمت برق به نرخ واقعی آن است.

وی اضافه کرد: افزایش قیمت ارز، افزایش قیمت جهانی سوخت و تجهیزات نیروگاهی و عواملی از این دست، سبب کاهش هر چه بیشتر درآمدهای وزارت نیرو شده است؛ در حالی که پرداخت نکردن طلب پیمانکاران موجب تعویق در اجرای پروژه ها، بی علاقه شدن بخش خصوصی به سرمایه گذاری در بخش برق و همچنین اثرگذاری بر صادرات برق خواهد شد.

این مسئول تاکید کرد: اقتصاد بیمار صنعت برق کشور، مساله ای مهم است که مسئولان باید دیدی فراوزارتخانه ای به آن داشته باشند.

وی گفت: وزارتخانه های نیرو، نفت و اقتصاد و سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای واقعی شدن قیمت های برق و خروج از این معضل باید برنامه ریزی داشته باشند.

حجت یادآورشد: اقداماتی همچون خصوصی سازی، تملک دارایی ها و افزایش هزینه های جاری و سرمایه ای، از بار مشکلات موجود نمی کاهد، بلکه فقط آنها را به آینده موکول می کند.

** ارزش قراردادهای جاری صانیر 700 میلون دلار است

وی ادامه داد: شرکت صانیر با سابقه ای بیش از دو دهه، با مشارکت افزون بر 21 شرکت سازنده داخلی در شاخه های مختلف پیمانکاری، مشاوره ای و تولید تجهیزات آب و برق شکل گرفته و به تدریج فعالیت در عرصه های نفت و گاز را نیز به فعالیت های خود اضافه کرده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه حوزه کاری این شرکت خارج از ایران است، تصریح کرد: ارزش جاری قراردادهای شرکت صانیر که در قالب 18 پروژه مختلف بین المللی اجرایی می شود، افزون بر 700 میلیون دلار است.

حجت یادآورشد: احداث نیروگاه در اقلیم کردستان عراق، برق رسانی روستایی در سریلانکا، احداث پست برق در افغانستان، پاکستان، سنگال و اتیوپی، احداث لوله انتقال آب در عمان، احداث لوله های آب رسانی و گازرسانی در ارمنستان و تاسیسات آب در کوبا از جمله فعالیت های صانیر بوده است.

** تحریم های اقتصادی مهمترین مشکل صانیر در سال های گذشته

قائم مقام صانیر، عمده مشکل این شرکت در چند سال گذشته را بحث تحریم ها برشمرد و گفت: تحریم ها سبب شده بود که انتقال پول به ایران و سایر کشورها با دشواری همراه شود؛ هر چند صانیر با روی آوردن به شیوه های غیرمتعارف، همواره تحریم ها را دور زده و مشکل را حل می کرد.

وی با بیان اینکه انتقال پول با اجرای برجام و حذف تحریم ها، آسان تر خواهد شد، افزود: حتی می توان با سایر کشورهای رقیب صانیر از جمله چین، هند، ترکیه و کره جنوبی بهتر به رقابت پرداخت.

پیشتر، بهمن صالحی مدیرعامل شرکت صانیر، در گفت وگویی اعلام کرده بود، افزون بر 619 میلیون دلار صادرات در 6 ماهه ابتدایی امسال از سوی شرکت صانیر انجام شده که با احتساب تجارت برق (بیش از 300 میلیون دلار)، حدود یک میلیارد دلار صادرات داشته است.
منبع: ایرنا
برچسب ها: قیمت برق ، صادرات
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: