کد خبر: ۱۷۰۰۵۴
۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵
0
مضمون چهارمین انقلاب صنعتی از این جهت برگزیده شده که تحولاتی بزرگ، از جمله در زمینه پیشرفت ربات ها، اینترنت، اشیاء متصل به شبکه اینترنت، کماکان در حال شکل گرفتن و رشد هستند. روسای گروه های بزرگی چون مایکروسافت، فیس بوک، رنو و روسای بانک های غول آسا چون گلد من ساکس یا بانک آمریکا در این فروم به گفت وگو در این موارد خواهند پرداخت.
پول‌نیوز - رادیو فرانسه گزارش داد: همایش اقتصادی جهانی داووس در حالی تشکیل می شود که سازمان اکسفام، ان جی اوی فعال در زمینه مبارزه با فقر و دستیابی به عدالت اجتماعی، در گزارشی نوشته است که 1% ثروتمندان بزرگ، نیمی از ثروت جهان را در اختیار دارند.

شبکه اینترنتی رادیو فرانسه فارسی سه شنبه شب در گزارشی به شرح زیر نوشت: چهل و ششمین فروم اقتصادی جهانی که از روز 20 تا 23 ژانویه در دهکده داووس، در سوییس تشکیل می شود، موقعیتی به دست می دهد که در آن بیش از 40 رییس دولت و یا کشور جهان و همچنین 2500 رییس شرکت های بزرگ با یکدیگر دیدار و پیرامون چالش های پیش رو گفت وگو کنند.

موضوع گفت وگوهای امسال پیرامون چهارمین انقلاب صنعتی خواهد بود و در کنار آن چالش هایی چون امنیت، تغییرات آب و هوا و رشد تازه جهانی مورد بحث قرار خواهند گرفت.

در نشست امسال، سالی که از شماری جهات شاهد رخدادهایی نادر و بیشتر دردناک بود، این شرکت کنندگان به ناچار به مسایلی چون سوءقصدهای خونین پاریس، استانبول، جاکارتا، اواگادوگو و مبارزه علیه داعش، سرازیر شدن موج پناهجویان به کشورهای اروپایی، دست درازی های جنسی در شب سال نوی مسیحی در کلن و مرزهایی که دوباره به دور کشورهای اروپایی کشیده شده و می شود، خواهند پرداخت.

پاره ای از رهبران مناطق بسیار داغ جهان از مبارزات هم جانبه خود با جهادیون سخن خواهند گفت. از جمله آنها حیدر عبادی، نخست وزیر عراق، احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه و محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان هستند. پاره ای دیگر از این فرصت برای دیدار پنهانی با یکدیگر استفاده خواهند کرد.

حال این پرسش پیش می آید که آیا وزیر امور خارجه ایران، آن هم در حالی که دو کشور شمشیر های خود را از رو بسته اند، با همتای سعودی خود دیدار و گفت وگو خواهد کرد؟ دویچه وله فارسی توضیح داد: اقتصاد طبیعتأ در دل گفت وگوهای بانکداران مرکزی، کارفرمایان بزرگ، روسای شرکت های نوآور و دیگر مسوولان نهادهای اقتصادی بین المللی قرار خواهد داشت.

مضمون چهارمین انقلاب صنعتی از این جهت برگزیده شده که تحولاتی بزرگ، از جمله در زمینه پیشرفت ربات ها، اینترنت، اشیاء متصل به شبکه اینترنت، کماکان در حال شکل گرفتن و رشد هستند. روسای گروه های بزرگی چون مایکروسافت، فیس بوک، رنو و روسای بانک های غول آسا چون گلد من ساکس یا بانک آمریکا در این فروم به گفت وگو در این موارد خواهند پرداخت.

کاهش چشمگیر بهای نفت، کند شدن چرخ اقتصاد چین، رشد شکننده در جهان و بازارهای پولی موضوع های مهم دیگر مطرح را تشکیل می دهند. تغییرات آب و هوا و مبارزه با افزایش دمای هوا هم در دستور کار قرار دارد چرا که شکست در مهار کردن این افزایش می تواند به بسیاری از زمینه ها و به ویژه اقتصاد آسیب وارد کند.

در این گزارش، به این اشاره شده که در سال 2015، ثروت 62 نفر برابر با دارایی 3.5 میلیارد نفر مستمند در دنیا بود. در حالی که پنج سال پیش، شمار این ثروتمندانی که نیم ثروت جهانی را در اختیار دارند، 388 نفر بود. 53 تن از این 62 نفر مرد هستند و نیمی از آنان در آمریکا زندگی می کنند. 17 تن اروپایی هستند و ثروتمندان دیگر را می توان در چین، برزیل، مکزیک، ژاپن و عربستان سعودی یافت.

رادیو فرانسه فارسی اضافه کرد: در واقع از سال 2010 تا به امروز ثروت این 62 تن که 1760 میلیارد دلار برآورد می شود، افزایشی 44% داشته در حالیکه از درآمد نیم دیگر جهانیان و یا مردم مستمند 41% کاسته شده است.

به عبارت دیگر، از آغاز قرن بیستم، نیمی از مردم بسیار فقیر جهان، تنها از 1% ثروت جهان، بهره برده اند. در حالیکه 1% ثروتمندان بزرگ، به نیمی از این ثروت دست یافته اند. اکسفام که داده های خود را از آمارهای بانک کردیت سویس به دست آورده، به این مدل اقتصادی کاملأ بی منطق می تازد که تنها به سود ثروتمندان عمل می کند.

یعنی ثروت به جای این که به سوی افراد دست پایین جامعه سرازیر شود، با پمپ های این مدل اقتصادی به دست افراد بالا نشین می رسد. بهشت های مالیاتی چون جزایر برمودا، کایمان، سنگاپور، لوکزامبورگ، ایرلند، هلند، و جزیره جرسی به عنوان مسوولان این ثروت اندوزی بیش از اندازه به شمار می آیند که دور از دسترسی دولت ها و مردم عادی قرار دارند و سود اندکی را تضمین می کنند.

اکسفام، بر مبنای بر آوردهای اقتصاد دان آلمانی گابریل چوکمان، سرمایه نهفته در این بهشت ها را 7600 میلیارد دلار، یا رقمی بیش از درآمد ناخالص ملی دو کشور آلمان و انگلستان بر می شمرد. در کنار این بهشت ها، تخفیف ها و تسهیلات مالیاتی که در شماری از کشورها برای ثروتمندان پیش بینی شده عامل دیگر افزایش ثروت آنان توصیف می شود.

این کاهش مالیات طبیعتأ بر بودجه دولت ها تأثیر می گذارد و آنها را وادار می سازد که از خدمات اجتماعی و دولتی پایه ای برای مردم بکاهند. این ثروت هیچ کمکی به پیشرفت اقتصادی،سرمایه گذاری و تولید کار نمی کند و برعکس دولت ها را شکننده می سازد. از جمله اینکه نزدیک به یک سوم دارایی های ثروتمندان آفریقا، یعنی ملبغی معادل500میلیارد دلار در حسابهای بانک های بهشت های مالیاتی انباشته شده اند که این رقم کسری مالیاتی 14میلیارد دلاری در سال برای کشورهای آفریقایی به وجود آورده است.

این مبلغ می تواند به تنهایی هزینه درمانی بیش از چهار میلیون کودک را تأمین کند و امکان بدهد برای کمک به مدرسه روی همه کودکان، آموزگاران مورد نیاز استخدام شوند. اکسفام در محاسبات خود آورده که چنانچه میلیاردر های جهان، در پی بحران اقتصادی به وجود آمده، تنها 1.5% مالیات بر دارایی خود می پرداختند، با آن پول می شد جان 23 میلیون نفر را در 49 کشور فقیر نجات داد.

شمار میلیاردر ها و دارایی آنان رشد آنچنان سریعی داشته که اگر در سال 2014، مالیاتی 1.5در صدی به ثروت آنان بسته می شد، همه کودکان فقیر کشورهای بر شمرده می توانستند به آموزش و تحصیل و همچنین بیمه های اجتماعی دست یابند. اگر چه نابرابری برای پاداش دادن به کسانی که کار آیی ویژه ای دارند، نوآوری می کنند و کار می آفرینند لازم است، اما امروز نابرابری اقتصادی ای که به آن رسیده ایم آن چنان ژرف است که به رشد اقتصادی لطمه وارد می کند و امکان نمی دهد در زمینه پرورش استعدادها ی میلیون ها نفر سرمایه گذاری شود.

مثال های گویای این معضل کنیا، اندونزی و هند هستند. پژوهش تازه ای که انجام گرفته نشان می دهد که اگر در هند نابرابری کاهش یابد، 90 میلیون فقیر می توانند تنها در مدت پنج سال از فقر نجات یابند و باز هم چنانچه این کشور 36% از نابرابری ها بکاهد، خواهد توانست به طور کامل فقر مطلق را از میان بردارد.

بروکینگ اینستیتیوشن در سناریویی که در پژوهش خود آورده می نویسد که نابرابری جلوی مبارزه با فقر را در جهان می گیرد. بنا بر سناریویی دیگر، چنانچه نابرابری ها کاهش یابد، 463 میلیون نفر دیگر می توانند از فقر نجات پیدا کنند. رادیو فرانسه فارسی در ادامه نوشت: در همه کشورها، میزان در آمد تأثیر به سزایی در آینده نگری شهروندان دارد.به عنوان مثال، میزان در آمد شهروندان بنگلادش و نیجریا تقریبأ یکسان است. با این حال نیجریا کمی ثروتمند تر اما نابرابری در آن بیشتر است.

بنابراین امکان مرگ و میر کودکی که در نیجریا زاده می شود سه برابر بیشتر از یک کودک بنگلادشی پیش از رسیدن به پنج سالگی است!! مثال هایی از این گونه در گزارش اکسفام بسیاردیده می شوند. از این رو رهبران و گردانندگان همه کشورهای جهان باید همه تلاش خود را برای زدودن فقر ونابرابری تا سال 2030 به کار بندند، اما بدون مشخص کردن هدف ها، این تلاش ها می توانند شکست بخورند و باز هم شماری زندگی خود را از دست بدهند.

بنابراین رئیس اکسفام ، که در داووس حضور خواهد داشت، خواستار برخوردی همه سویه با بهشت های مالیاتی خواهد شد.به همین سبب است که در آغاز گزارش خود اکسفام می نویسد: زمان پایان دادن به نابرابری ها فرا رسیده است. بدین ترتیب، شعار جنبش وال استریت را اشغال کنید این خواهد بود: ما همان 99% باقی مانده هستیم!

رادیو فرانسه در پایان افزود: فروم داووس، بر مبنای سنت همه ساله جوایز کریستال خود را به هنرمندانی خواهد داد که در راه کمک به بهبود وضع جهان کمک کرده اند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: