کد خبر: ۱۷۰۷۶۷
۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸
0
علی اکبر شعبان‌پور با اشاره به اینکه کل تولید کار از پارس جنوبی تا پایان آبان ماه امسال به 83 میلیارد متر مکعب رسیده است، گفت: برنامه‌ریزی شده که کل برداشت از این میدان گازی به 130 میلیارد متر مکعب برسد.
تولید پارس‌جنوبی سال 96 بیش از قطر می‌شودپول‌نیوز - مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اینکه شرایط امروز در پساتحریم با شرایط گذشته متفاوت است، درباره امکان تحقق جذب سرمایه 10 میلیارد دلاری مورد نیاز برای تکمیل پارس جنوبی، گفت: از 8.5 میلیارد بودجه در نظر گرفته شده برای این طرح تا 10 ماهه نخست امسال 1.7 میلیارد دلار محقق شده است.

علی اکبر شعبان‌پور با اشاره به اینکه کل تولید کار از پارس جنوبی تا پایان آبان ماه امسال به 83 میلیارد متر مکعب رسیده است، گفت: برنامه‌ریزی شده که کل برداشت از این میدان گازی به 130 میلیارد متر مکعب برسد.

وی با اشاره به اینکه تمام طرح‌های پارس جنوبی به جز فاز 11 با شرکت‌های ایرانی قرارداد بسته شده است، اظهار کرد: این فازها اکثرا به بهره‌برداری بیش از 70 درصدی رسیده‌اند و دیگر بحث سرمایه‌گذاری خارجی مطرح نیست.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس افزود: تنها برای فاز 11 است که ما ابتدا برنامه مشارکت شرکت‌های ایرانی را داریم اما در کنفرانس تهران شرکت‌های خارجی نیز صحبت‌هایی برای همکاری کرده‌اند.

به گفته وی، ممکن است برای پارس شمالی، گلشن و فردوسی و لایه‌های نفتی این میدان نیز برنامه‌ریزی برای استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی صورت گیرد.

شعبان‌پور در ادامه درباره اینکه چقدر امکان اتمام تمام طرح‌های پارس جنوبی تا پایان دولت یازدهم و سال 96 امکان‌پذیر است، اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از طرح‌ها به بهره‌برداری بالای 80 درصد رسیده‌اند و سکوهای پالایشگاه فاز 21 نیز تا فروردین نصب می‌شوند و فاز 19 نیز در مرحله آماده‌سازی است بنابراین امکان پایان این پروژه تا سال 96 وجود دارد اما شرط آن تامین مالی پروژه است.

وی تصریح کرد: تا سال 96 ما حدود 24 ماه فرصت داریم که برای پروژه‌هایی که به پیشرفت 80 درصدی رسیده است زمان مناسبی است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به سختی دوره تحریم برای پیشبرد طرح‌های پارس جنوبی، به اولویت‌بندی در این طرح‌ها اشاره کرد و گفت: ما بر اساس سه عامل پروژه‌های پارس جنوبی را به دلیل محدودیت مالی اولویت‌بندی کرده‌ایم که این سه عامل شامل میزان پیشرفت، موقعیت مخزن و قرار گرفتن در خط مرزی میدان مشترک و نگاه به طرح به عنوان یک طرح یکپارچه است.

شعبانپور با اشاره به اینکه منابع مورد نیاز برای پارس جنوبی 10 میلیارد دلار است، گفت: یکی از منابع اصلی تامین این سرمایه، صندوق توسعه ملی است.

وی درباره تحقق بودجه میدان پارس جنوبی طی سال جاری با اشاره به اینکه بودجه این طرح بیش از 8.5 میلیارد دلار بوده است، گفت: طی 10 ماهه اول امسال 1.7 میلیارد دلار آن محقق شده که این حدود 20 درصد است اما شرایط امروز با برداشته شدن تحریم‌ها تغییر کرده و انتظار ورود سرمایه بیشتری داریم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره حادثه فروردین ماه برای فاز 13 پارس جنوبی، خاطرنشان کرد: بیمه طرف مقابل یعنی طرف کشتی که به سکو برخورد کرده بود هزینه 180 میلیون دلاری را پذیرفته است که به دلیل تحریم امکان پرداخت آن نبود اما برای ایمن‌سازی این محل شرکت نفت پرداخت‌های لازم را تاکنون انجام داده است.

شعبانپور درباره میزان بهره‌برداری قطر از این میدان مشترک گازی نیز گفت: ما تا سال 96 بهره‌برداری گازیمان از این میدان مشترک به بیش از بهره‌برداری قطر می‌رسد.

وی در این باره عنوان کرد: قطر در حال حاضر 650 میلیون متر مکعب گاز در روز بهره‌برداری می‌کند اما بهره‌برداری ما 1.5 برابر کمتر از این میزان یعنی 420 میلیون متر مکعب است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ادامه داد: اما با اتمام فازهای پارس جنوبی بهره‌برداری ما به 750 میلیون متر مکعب خواهد رسید.

شعبانپور همچنین درباره تجهیزاتی که ایران پیش از تحریم از شرکت‌های بین‌المللی خریداری کرده بود اما تجهیزات به علت تحریم‌ها وارد ایران نشده بود، گفت: این تجهیزات با برداشته شدن تحریم‌ها وارد کشور می‌شود و حتی بخشی از آن قبل از اتمام و به نتیجه رسیدن مذاکرات به ایران وارد شده بود.
منبع: ایسنا
برچسب ها: پارس جنوبی ، شرکت نفت ، گاز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: