April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۷۰۸۴۶
۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷
0
خودروسازان چینی درصددند تا در ایران پساتحریم ضمن حفظ بازار مدل‌های پرطرف‌دار خود، نسبت به راه‌اندازي خطوط توليد براي محصولات قابل رقابت با توليدات مشترك ايران با دیگر کشورها اقدام كنند و در این میان نه‌تنها برای طیف لوکس‌پسند بازار بلکه برای طیف بزرگ‌تر بازار که دنبال خودروی ارزان و در عین حال کم‌خرج هستند، محصولاتی در نظر گرفته‌اند.
پول‌نیوز، محمدعلی دیانتی‌زاده* - اجرایی شدن برجام باید یادآور یکی از توقعات مردم برای خودروسازان داخلی باشد و آن ارتقای کیفی و ایجاد تنوع در خودروهای محدوده قیمتی20 تا 30 میلیون تومان در بازار است. این توقع شاید در این روزها و پس از فروکش کردن هیجانات کمپینی کمتر در نظر متولیان صنعت خودرو کشور جلوه کند اما قطعا از سوی کسانی که برای بازار خودروی ایران برنامه جدی دارند، دنبال می‌شود.

زیرا کندی افزایش سطح سرانه درآمد نسبت به سرعت افزایش نرخ تورم در سال‌های اخیر قدرت خرید مردم را پایین آورده است و اتفاقا بیش‌ترین مشتریان در بازار ایران به دنبال یک خرید خوب در همین سگمنت هستند. اغلب مشتریان بازار خودروی ایران علاقه‌مند به سوار شدن به خودروهایی بهتر با قیمت نه‌چندان بیش‌تر از 20 میلیون تومان هستند و این آرزویی است که در هند توسط خودروسازان خارجی مانند سوزوکی و رنو و سرمایه‌گذاری آن‌ها روی تولید مشترک خودروهای ارزان‌قیمت ویژه بازار هند محقق شده است.

هرچند در ایران نیز برای تولید رنو کوئید طی 2 تا 3 سال آینده برنامه‌ریزی شده اما این محصول به‌تنهایی برای پاسخ به نیاز بازار ما کافی نیست. کافی است به‌خاطر آوریم که چگونه تا حدود 10 سال پیش خودروی پیکان یکه‌تاز بازار ایران بود و چگونه پس از توقف تولید این خودرو، برخلاف برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای جایگزینی خودروی تندر90 با پیکان، خودروی ارزان‌قیمت پراید بود که جای پیکان را پر کرد.

حالا اما جدی‌ترین برنامه برای پاسخگویی به بزرگ‌ترین طیف از مشتریان بازار خودرو ایران را چینی‌ها دارند. چینی‌ها که در غیاب فرانسوی‌ها، ژاپنی‌ها، کره‌ای‌ها توانستند جایگاهی در صنعت و بازار خودروي ایران برای خود دست‌و‌پا کنند، اکنون برنامه‌های بلندمدت بسیاری برای این بازار ریخته‌اند تا جایی که هريك از خودروسازان چینی حاضر در ایران تصمیم دارند تولید برند خود را در کشور ما تا سال 2020 به سالانه 100هزار دستگاه خودرو برسانند.

بنابراین اگر 5 برند چینی موفق به تحقق این برنامه شوند، چینی‌ها در مجموع با 500هزار دستگاه خودرو سهم 25درصدی از تیراژ 2میلیونی تولید خودرو ایران در سال 2020 خواهند داشت.

خودروسازان چینی درصددند تا در ایران پساتحریم ضمن حفظ بازار مدل‌های پرطرف‌دار خود، نسبت به راه‌اندازي خطوط توليد براي محصولات قابل رقابت با خودروهاي آينده بازار ايران يعني توليدات مشترك ايران با اروپايي‌ها، امريكايي‌ها، كره‌اي‌ها و ژاپني‌ها اقدام كنند تا بتوانند با ارائه محصول كيفي با قيمت پايين‌تر وارد راند بعدي اين بازي شوند و در این میان نه‌تنها برای طیف لوکس‌پسند بازار بلکه برای طیف بزرگ‌تر بازار که دنبال خودروی ارزان و در عین حال کم‌خرج هستند، محصولاتی در نظر گرفته‌اند.

بنابراین خودروسازان داخلی باید برای حفظ سهم خود از بازار آینده خودرو، بیش از پیش اجرایی فکر کنند و فرصت‌سوزی نداشته باشند و بخش مهمی از سرمایه‌گذاری‌های خود را به سمت افزایش تنوع و ارتقای کیفیت خودروهای ارزان‌قیمت سوق دهند و شرکای خارجی خود را نیز به تولید مشترک خودروهایی با قیمت تمام‌شده پایین‌تر در ایران ترغیب کنند.

*سردبیر

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: