May 2024 14 / سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۷۰۹۲۸
۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶
0
رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: برای کاهش مصرف سموم شیمیایی و بهینه مصرف کردن سم باید برای ارتقای کیفیت سم اقدام کرده و نیم نگاهی هم به کنترل بیولوژیک آفات داشته باشیم.
پول‌نیوز - رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی گفت:با ارتقای کیفیت سموم وارداتی، تغییر الگوی کشت، توجه به کشت های فراموش شده در تناوب و کنترل بیولوژیک آفات، مصرف سموم شیمیایی کاهش می یابد.

محمد علی باغستانی میبدی در سفر یک روزه به قزوین برای شرکت در جلسات تخصصی مبارزه با آفت مگس زیتون استانهای قزوین، گیلان و زنجان در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص فعالیت قرنطینه ای و پیامدهای قاچاق و واردات بی رویه میوه به کشور اظهارداشت: مهمترین پیامد قاچاق میوه ورود بیماری هایی است که از بازرسی قرنطینه ای در کشور پنهان می ماند و می تواند آسیب های جدی به کشاورزی وارد کند.

وی افزود: هر محموله کشاورزی که وارد کشور می شود در محورهای ورودی با ایجاد پست های قزنطینه بر اساس شرایط و ضوابطی که تعیین شده توسط ماموران قرنطینه مورد بازرسی بهداشتی قرار می گیرد و در صورت داشتن سلامت لازم و معیارهای تعیین شده وارد کشور می شود.

خسارت آفت زیتون به کمتر از یک درصد رسید

باغستانی بیان کرد: برای نمونه آفت مگس زیتون از سال ۸۳ وارد کشور شد و امروز قدمت ۱۳ ساله دارد که در سه استان قزوین، گیلان و زنجان مستقر شده و در حال حاضر حدود ۵۰ هزار هکتار باغات زیتون در سطح پوششی مبارزه و مدیریت ما قرار گرفته است.

رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی گفت: در شرایطی که طی سالهای گذشته میزان خسارت این آفت حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بوده و گاهی تا ۷۰ درصد هم به باغات کشور خسارت زده با اقدامات خوب جهاد کشاورزی در این سه استان خسارات آفت مگس زیتون به زیر یک درصد رسیده است.

وی بیان کرد: خسارت ناشی از آفت مگس زیتون در همه کشورها حتی کشورهای اروپایی همه ساله آسیب های جدی می زند و اگر مبارزه با این آفت جدی گرفته نشود باید میلیاردها تومان در سال خسارت ببینیم.

مهار خسارت ۷۰ میلیارد تومانی مگس زیتون

باغستانی یادآورشد: امسال پیش بینی می کردیم آفت مگس زیتون حدود ۶۵ تا ۷۰ میلیارد تومان به باغات زیتون کشور آسیب بزند که با اقدامات بموقع و همکاری باغداران این خسارت به کمتر از شش میلیارد تومان کاهش یافت که کار بزرگی صورت گرفت و این روند باید حفظ شود.

وی اضافه کرد: آفتی که وارد کشور شده میهمان سفره های ما است و تا زیتون داریم مگس هم داریم و این میهمان همیشگی است اما با حمایت دولت و کمک و همت جهاد کشاورزی استانهای قزوین، گیلان و زنجان این آفت مهار شده است.

باغستانی یادآورشد: در عرصه های مختلف زراعت، آفات و بیماریهای مهمی داریم که در سال زراعی جاری در محصول گندم مبارزه با آفت سن و زنگ گندم در سطح دو میلیون هکتار، ۴ میلیون هکتار با علف های هرز و در استانهای خوزستان و مناطق گرمسیر مانند کرمانشاه و ایلام در سطح ۳۵۰ هزار هکتار انجام شده است.

وی بیان کرد: مبارزه با علف های هرز در مناطق  سردسیر تا اردیبهشت ادامه دارد و تا سطح چهار میلیون هکتار هم پیش بینی می شود.

باغستانی‌میبدی ادامه داد: وظیفه ذاتی مسئولان سازمان حفظ نباتات کشور نیز مبارزه با چنین آفت‌هایی است و با توجه به اهمیت موضوع اعتبارات آن نیز هر ساله تأمین می‌شود.

این مسئول عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری با بحران آفت ملخ روبرو باشیم و جمعیت این نوع آفت در سطح کشور افزایش یابد که با توجه به هم‌مرز بودن با استان گیلان، قزوین نیز در معرض تهدید آفت ملخ قرار دارد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: در سال گذشته مشکلی خاصی در زمینه آفت ملخ نداشتیم اما در سال جاری به دلیل بارش باران مناسب پیش‌بینی می‌شود با بحران آفت ملخ روبرو شویم.

باغستانی‌میبدی با اشاره به اینکه آفت‌های همگانی به آن دسته از آفاتی اطلاق می‌شود که دولت برای مبارزه و کنترل آن همکاری می‌کند، گفت: مجموعه سازمان حفظ نباتات از امکانات و تجهیزات خوبی برای مبارزه و کنترل انواع آفات برخوردار است اما حمایت‌های مالی نیز باید صورت گیرد.

وی بیان کرد: در دو سال دولت تدبیر و امید میانگین آفت‌زدگی کشور به کمتر از دو درصد کاهش یافته است و در سال جاری نیز میزان آفت‌زدگی کمتر از یک درصد بود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور  گفت: امسال هیچ محموله سن‌زده در سطح کشور برگشت نخورده که افتخار است و در سال‌هایی که با افزایش میزان بارندگی روبرو هستیم، وضعیت تولید محصولات کشاورزی بسیار مطلوب است اما چنین سال‌هایی از جمله سال‌های پر آفت هم به شمار می‌رود.

باغستانی‌میبدی با اشاره به اینکه در سال گذشته وضعیت جمعیت آفت مگس زیتون به ویژه در استان قزوین بحرانی بود، اضافه کرد: با مدیریت خوب استانداری قزوین موفق شدیم اعتباراتی را در این زمینه از بودجه استانی و همچنین ستاد بحران دریافت کنیم.

مبارزه با آفات مختلف به طور مستمر ادامه دارد

باغستانی بیان کرد: زنگ گندم هم از دیگر بیماریهاست که هشدار لازم به مناطق مختلف کشور داده شده تا کشاورزان برنامه ریزی مناسبی در برداشت گندم داشته باشند.

وی افزود: تهدید دیگر آفت همگانی ملخ است چون بارندگی زیاد شده در استانهای شمالی و از جمله قزوین هجوم ملخ بومی و مراکشی و در جنوب با ملخ مهاجر و بومی مواجه هستیم زیرا هر چقدر بارندگی زیاد باشد آفت ملخ بیشتر می شود.

باغستانی در خصوص کنترل مصرف سموم شیمیایی کشاورزی گفت: برای کنترل کیفی سموم کشاورزی یک کاری از سال گذشته عملیاتی شده که برند سازی و تجاری سازی سموم کیفی است که با کنترل سموم وارداتی از طریق آزمایشگاههای دولتی و همکار هر سمی که کیفیت لازم را نداشته باشد از چرخه استفاده خارج می شود.

وی بیان کرد: با فیلتری که توسط آزمایشگاهها انجام می شود به صورت رندوم نمونه برداری از سموم وارداتی انجام می شود و اگر تایید نشد اجازه ورود و توزیع نخواهد داشت.

اقدام قرنطینه ای کنترل

وی در خصوص اقدام قرنطینه ای هم گفت: برای کیفی سازی سموم مصرفی در بخش کشاورزی در راستای اقدام قرنطینه ای نسبت به تقویت پست های قرنطینه ای اقدام کرده ایم.

باغستانی بیان کرد: در حال حاضر ۷۲ پست خارجی قرنطینه و ۳۵ پایگاه داخلی داریم که به صورت شناور و بر اساس نیاز فعالیت می کند.

وی استفاده از کلینیک های گیاه پزشکی را از دیگر برنامه های سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی دانست و افزود: در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ کلینیک گیاه پزشکی داریم که چهارهزار نفر کارشناس ناظر در آنها فعالیت می کنند و هزینه کارشناسان از یارانه سم تامین می شود.

مصرف سموم شیمیایی کاهش می یابد

باغستانی در پاسخ به سوالی در خصوص راههای کاهش مصرف سموم شیمیایی هم اظهارداشت: برای کاهش مصرف سموم شیمیایی و بهینه مصرف کردن سم باید برای ارتقای کیفیت سم اقدام کرده و نیم نگاهی هم به کنترل بیولوژیک آفات داشته باشیم.

وی گفت: استفاده از روش های زراعی بذر، تغییر الگوی کشت و توجه به کشت های فراموش شده در تناوبها که به کنترل مصرف سم شیمیایی کمک می کند از دیگر مواردی است که اجرایی می شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: تنوع افت و محصول در کشور ما متفاوت است اما در مجموع مدیریت خوبی در این بخش داریم و آفات و بیمارهای علف هرز گندم در درختان میوه کنترل شده و مشکل خاصی در این زمینه نداریم.

منبع: مهر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: