درآمد نفتی رفاه نمی‌آورد
کد خبر: ۱۷۲۰۹۳
۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲
0
تورم بالا، فاصله طبقاتی را افزایش مي‌‌دهد و درآمدها از دهک‌های پایین به دهک‌های بالا منتقل مي‌شود. در شرایط تورمی قدرت خرید دهک‌های پایین درآمدی کم می‌شود و مهم‌تر اینکه دلالی، سفته‌بازی و بورس بازی جای فعالیت سالم اقتصادی را می‌گیر، نااطمینانی‌ها در اقتصاد افزایش می‌یابد و در این شرایط سرمایه‌گذار نمی‌تواند برنامه‌ریزی بلندمدت انجام دهد.
پول‌نیوز، محمدعلی دیانتی‌زاده - رییس‌کل بانک مرکزی به تازگی در جلسه شورای مدیران ارشد این نهاد پولی در حضور معاون اول رییس جمهوری بر کنترل نرخ تورم تاکید کرد و گفت که بانک مرکزی به عنوان یک تکلیف قانونی نسبت به نرخ تورم حساس است و از این موضوع به هیچ‌وجه غفلت نمي‌شود.

رییس‌کل بانک مرکزی در جمع استادان و دانشجویان دوره دکترای اقتصاد دانشگاه تهران نیز با تشریح اقدامات انجام شده  برای خروج از رکود، کنترل تورم را رسالت اصلی بانک مرکزی اعلام کرد.

در همین خصوص یک صاحب‌نظر مسائل اقتصادی هم خواستار ادامه سیاست کنترل تورم از سوی دولت و بانک مرکزی شد.

هادی حق شناس نرخ تورم و بیکاری را در اقتصاد کلان بسیار مهم دانست و به پول‌نیوز گفت: دولت‌ها همواره تلاش می‌کنند که نرخ تورم و بیکاری را تحت کنترل خود داشته باشند.

حق‌شناس تورم کنونی را مثبت توصیف و خاطرنشان کرد: نرخ تورم در اقتصاد ایران در سال 92 بیش از 40 درصد و وضعیت بحرانی بود ولی اکنون به حدود 10 درصد رسیده که به عنوان دستاورد دولت و بانک مرکزی تلقی مي‌شود.

این کارشناس اقتصاد کلان با بیان اینکه تورم بالا، فاصله طبقاتی را افزایش مي‌‌دهد و درآمدها از دهک‌های پایین به دهک‌های بالا منتقل مي‌شود تصریح کرد: در شرایط تورمی قدرت خرید دهک‌های پایین درآمدی کم می‌شود و مهمتر اینکه دلالی، سفته‌بازی و بورس بازی جای  فعالیت سالم اقتصادی را می‌گیرد.

حق‌شناس با اعلام اینکه در شرایط تورمی، سرمایه‌گذاران نمي‌توانند آینده مطمئنی را برای بخش تولید پیش بینی کنند اظهارداشت: آثار تورم بسیار ویرانگر است و نااطمینانی‌ها را در اقتصاد افزایش می‌دهد و در این شرایط سرمایه‌گذار نمی‌تواند برنامه‌ریزی بلندمدت انجام دهد.

وی استراتژی دولت و بانک مرکزی را برای کاهش نرخ تورم را موفق عنوان کرد و افزود:  در چهار دهه گذشته، فقط دو سال نرخ تورم تک رقمی بوده است و اگر دولت تا پایان امسال به این مهم دست یابد، دستاورد مهمی در تاریخ اقتصاد ایران خواهد بود.

حق‌شناس درخصوص تورم بالای کشور ونزوئلا گفت: تورم سه رقمی در این کشور نتیجه این موضوع است که با پول نفت می‌خواستند رفاه را برای مردم به ارمغان آورند، ولی این کشور اکنون در آستانه فروپاشی اقتصادی قرار دارد.

وی با تاکید بر ادامه کنترل تورم از سوی دولت و بانک مرکزی گفت: اگر فعالان اقتصادی به یقین برسند که سیاست دولت در خصوص نرخ تورم قابل تغییر نیست، آنها نیز برنامه‌ریزی بلندمدت خود را برای تولید انجام خواهند داد.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به این که برای نخستین بار در سال‌های اخیر نرخ تورم تک رقمی شده است، به پول‌نیوز گفت: نقش دولت و بانک مرکزی در مهار تورم افسارگسیخته‌ سال‌های اخیر مثبت بوده است.

عبدالرضا عزیزی به نقش بانک مرکزی در کاهش تورم اشاره و خاطرنشان کرد: بانک مرکزی اگر همراه با دولت نبود، دولت نمي‌توانست تورم را از 43 درصد به زیر 10 درصد برساند.

به‌هرحال تورم مطلوب موجب می‌شود، مردم با اطمینان کامل در عرصه‌هایی که تخصص دارند فعالیت کنند و دیگر بیم آن را ندارند برای اینکه ارزش پول خود را حفظ کنند، به دنبال خرید کالا باشند و یا سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف را جستجو کنند.

ایده دیگر تورم مطلوب در اقتصاد این است که نقدینگی واقعی به سمت بنگاه‌های تولیدی که تولیدکننده واقعی هستند، هدایت می‌شود فلذا درآمد مطلوب در کد یمین و عرق جبین خواهد بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: