پولنیوز، محمدعلی دیانتیزاده* - در روزهای گذشته هنگام گشتوگذار در نمایشگاه بینالمللی خودرو با دو گروه از بازدیدکنندگان مواجه شدم؛ گروه نخست بازدیدکنندگان حرفهای نمایشگاه بودند که در شاخهای از این حوزه اعم از تولید خودرو و قطعه، واردات، فروش، خدمات پس از فروش، حملونقل و... فعالیت دارند.
گروه دوم نیز بازدیدکنندگان علاقهمند به صنعت و بازار خودرو بودند. گرچه هدف رسانهها از حضور در نمایشگاه بیشتر تهیه گزارش از شرکتکنندگان و گفتوگو با آنان و بازدیدکنندگان کیفی و تخصصی است اما در نمایشگاه خودروی امسال، شاهد حضور بازدیدکنندگانی بودیم که آمده بودند تا ببینند که چه اتفاقی در انتظار صنعت و بازار خودروی ایران است.
آنها میخواستند بدانند که آیا سرانجام بازار خودروی ایران شاهد خودروهای با کیفیت و قیمت مناسب خواهد بود یا کما فیالسابق بخش بزرگتر مشتریان این بازار باید همچنان مشتری خودروهایی باشند که تا 20 سال سابقه تولید در ایران دارند.
استنباط کلی بازدیدکنندگان این بود که مهمترین اتفاق نمایشگاه، حضور خودروسازان معتبر جهانی است که گرچه برنامهای برای تولید مشترک خودرو با ایران در سگمنت زیر 40 میلیون تومان و حتی زیر 60 میلیون تومان ندارند اما چینیها را بهصرافت انداختهاند که در محدودههای قیمتی پایینتر محصولات باکیفیتتر خود را به ایران بیاورند، محصولاتی که در سالهای تحریم از ارائه بسیاری از آنها به بازار بسته و بلامنازع ایران دریغ میکردند و حالا که بازار ایران شکل رقابتی به خود گرفته است، برای حفظ و ارتقای سهم خود از بازار به عرضه آنها روی آوردهاند.