کد خبر: ۱۷۵۰۲۱
۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴
0
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: به ایران به عنوان مرکز تولید کالا و فروش آن به کشورهای همسایه نگاه کنید؛ ما تمایل به سرمایه‌گذاری‌های مشترک با بلغارستان داریم با توجه به امنیت بالای کشور ما در منطقه خاورمیانه ایران و بلغارستان با همکاری مشترک می‌توانند در ایران کالا تولید کرده و به کشورهای همسایه که جمعیت ۴۰۰ میلیونی دارند صادرات کنند.
تبادل ۵۰ میلیون دلاری ایران و بلغارستانپول‌نیوز- معاون وزیر صنعت با بیان اینکه تبادلات تجاری ایران و بلغارستان در ۱۰ ماهه ابتدای سالجاری، تنها ۵۰ میلیون دلار بوده است، گفت: آماده‌ایم با تعرفه‌های ترجیحی، تجارت کنیم.

ولی‌اله افخمی‌راد در نشست مشترک آشنایی با فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری ایران و بلغارستان گفت: بارها تمایل ایران را برای همکاری در بخش‌های مختلف اقتصادی با کشورهای مختلف دنیا اعلام شده و برای گسترش روابط با بغارستان که اکنون بسیار اندک است، آماده پذیرش سرمایه‌گذاران بلغاری هستیم. ایران امن‌ترین کشور در منطقه است؛ قوانین و مقررات حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی در کشور ما به خوبی تدوین و بعد از رفع تحریم‌ها هم شرایط برای سرمایه‌گذاری بهتر از گذشته شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: به ایران به عنوان مرکز تولید کالا و فروش آن به کشورهای همسایه نگاه کنید؛ ما تمایل به سرمایه‌گذاری‌های مشترک با بلغارستان داریم با توجه به امنیت بالای کشور ما در منطقه خاورمیانه ایران و بلغارستان با همکاری مشترک می‌توانند در ایران کالا تولید کرده و به کشورهای همسایه که جمعیت ۴۰۰ میلیونی دارند صادرات کنند.

وی تصریح کرد: ایرانی‌ها در حوزه‌های مختلفی همچون خدمات فنی و مهندسی، تولید برق، راه وجاده‌سازی، سد سازی و سایر بخش‌ها به توانمندی‌های بالایی دست یافته و خودکفا شده‌اند و می‌توانند در بلغارستان پروژه‌های مختلف را اجرا کند، بنابراین ما آمادگی خود را برای همکاری در این بخش‌ها با شرکای بلغاری اعلام می‌کنیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت به موقعیت جغرافیایی بلغارستان در اروپا اشاره کرد و گفت: بلغارستان می‌تواند به طرح احیای جاده ابریشم ایران و چین بپیوندد و دروازه ورود کالاهای آسیایی به اروپا شود. حجم تجارت کنونی بین دو کشور در حد توانمندی‌های موجود نیست، این در حالی است که در ۱۰ ماهه سال‌جاری میزان تعاملات تجاری ما تنها به ۵۰ میلیون دلار خلاصه شده که ۷۵ درصد آن صادرات بلغارستان به ایران و ۲۵ درصد سهم صادرات ایران به بلغارستان است.

به گفته افخمی‌راد، پیشنهاد ما انعقاد تفاهمنامه تجارت ترجیحی است تا از این طریق بتوانیم جهشی را در تجارت دو کشور ایجاد کنیم، علاوه بر این باید تسهیلاتی را در صدور ویزا، یکسان‌سازی استانداردها، معافیت‌های گمرکی و مالیاتی قائل شد و موانع را برطرف کرد. افزایش و تسهیل در تبادل هیات‌های تجاری، برگزاری نمایشگاه‌های مشترک و برقراری پرواز مستقیم بین تهران و صوفیه از دیگر تاکیدات افخمی‌راد برای توسعه روابط بود.

در ادامه این جلسه «لیوبن پتروف»، معاون وزیر اقتصاد بلغارستان گفت: امیدوارم این نشست موجب توسعه روابط دوجانبه ایران و بلغارستان شود ما خواهان ترویج تجارت دوجانبه هستیم و در این راستا بلغارستان از جایگاه خود در اتحادیه اروپا و منطقه بالکان استفاده خواهد کرد. دولت بلغارستان از نوآوری‌های مشترکی که منافع هر دو کشور را تامین کند حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: اگرچه روابط ایران و بلغارستان در حد توانمندی ظرفیت‌های دو کشور نیست اما آمار ۱۰ ساله اخیر حاکی از افزایش بیش از ۱۰ برابری تجارت دو کشور است. براساس آمار سازمان‌های ذیربط بلغارستان حجم تجارت دو کشور از سال ۲۰۰۴ تا سال ۲۰۱۴ از ۱۴.۳ میلیون دلار به ۱۶۶.۲ میلیون دلار رسیده است که با این وجود هنوز رضایت‌بخش نیست.

پتروف افزود: ایران و بلغارستان دوشریک سنتی و دیرینه هستند و روابط خوبی از گذشته بین دو کشور وجود داشته است اما در دهه ۶۰ ایران جزو بزرگترین شرکای تجاری بلغارستان در منطقه خود بوده است و حجم مبادلات تجاری در حدود یک میلیارد دلار بود و ما امیدواریم درآینده نزدیک میزان تجارت دو کشور به دهه ۶۰ بازگردد.

وی اظهار داشت: من با نمایندگان تجاری بلغارستان در بخش‌های مختلف هواپیمایی، انرژی، ماشین‌سازی و داروسازی به ایران آمده‌ام و امیدوارم آنان در این سفر بتوانند شرکای ایرانی خوبی پیدا کنند، ضمن اینکه ما از طرح جاده ابریشم حمایت می‌کنیم و امیدوارم با تلاش‌های مشترک این پروژه اجرا شود.

معاون وزیر اقتصاد بلغارستان در ادامه با بیان اینکه بلغارستان نسبت به سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا مالیات کمتری از سرمایه‌گذاران دریافت می‌کند، گفت: کشور ما دارای ظرفیت نیروی انسانی مناسب و زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری است؛ از این جهت از ایرانی‌ها نیز برای سرمایه‌گذاری در کشورمان دعوت می‌کنیم. شرکت‌های شرقی به بلغارستان علاقه فراوانی دارند، چرا که پل ارتباطی شرق با اروپاست.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که حضور نمایندگان اداری و اعتباری هیات بلغاری مورد اقبال طرف‌های ایرانی و تغییر نگرش آنها در ارتباط با یکدیگر شود و دور بعدی نشست مشترک آشنایی با فرصت‌های تجاری دوکشور دربلغارستان برگزار شود.

منبع: مهر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: