کد خبر: ۱۷۵۰۵۲
۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۴
0
باید به دارندگان خودروهای فرسوده سنگین حق داد که محتاطانه و با طمأنینه از طرح لیزینگ استقبال کنند؛ هرچند به نظر نمی‌رسد در سال آینده بازار کامیون و کشنده باز هم با افت قیمت‌ها مواجه شود اما رونق یافتن بازار کار این خودروها به‌سرعت اتفاق نخواهد افتاد.
پول‌نیوز، محمدعلی دیانتی‌زاده* - وزیر راه و شهرسازی در هفته اخیر از آغاز اجرای طرح نوسازی 65 هزار کامیون به روش لیزینگ خبر داد. برای تشویق دارندگان خودروهای سنگین بالای 35 سال به شرکت در این طرح، مابه‌التفاوت قیمت سوخت صرفه‌جویی‌شده پس از جایگزینی خودروی نو با فرسوده که براساس پیمایش و از طریق سامانه ردیاب جی‌پی‌اس محاسبه می‌شود، در مقاطع سه‌ماهه به حساب دارندگان خودرو واریز می‌شود.

همچنین بهره تسهيلات پرداختي به مشتريان براي خريد اقساطي خودرو که 70 درصد قیمت خودرو را پوشش می‌دهد، بیش از میزان کاهش نرخ تورم و سود بانکی كاهش یافته و به 10 درصد رسیده است.

با این‌حال هنوز نمی‌توان پیش‌بینی کرد این طرح تا چه اندازه با استقبال مالکان کشنده‌ها و کامیون‌های فرسوده مواجه خواهد شد. زیرا پرداخت اقساط این خودروها زمانی ممکن خواهد بود که بازار کار آن‌ها با فعال‌سازی پروژه‌های صنعتی، معدنی، عمرانی و راه‌سازی و نیز افزایش فعالیت‌های تجاری اعم از واردات، صادرات و ترانزیت دوباره رونق بگیرد.

از سوی دیگر، رکود بازار خودروهای سنگین که از حدود یک‌سال پیش آغاز شد و هنوز هم از بازار رخت برنبسته است، افت شدید قیمت را رقم زد و قیمت‌ها را براساس همان کاهش‌ها تثبیت کرد اما عرضه خودروهای سنگین حتی با قیمت پایین هم منتهی به افزایش فروش آن‌ها نشد، چراکه این خودروها برای دارندگانشان نوعی سرمایه محسوب می‌شوند و از آن‌جا که افت قیمت آن‌ها در یک‌سال اخیر مستمر بوده است، مشتریان خودروهای سنگین ترجیح دادند برای خرید کمی تأمل کنند تا بازار به ثبات برسد و بتوانند با قیمتی پایین‌تر خودروی خود را خریداری کنند.

کسانی نیز که در سال گذشته در قالب لیزینگ و اقساط خودروی سنگین خریده بودند،‌ به دلیل افت قیمت‌ها دچار ضرر و زیان شده و بنا بر گزارش‌های میدانی ما، بعضا در مواردی هم از پرداخت اقساط خود اجتناب کرده‌اند.

از این رو باید به دارندگان خودروهای فرسوده سنگینحق داد که محتاطانه و با طمأنینه از طرح لیزینگ استقبال کنند، زیرا گرچه به نظر نمی‌رسد در سال آینده بازار کامیون و کشنده باز هم با افت قیمت‌ها مواجه شود اما رونق یافتن بازار کار این خودروها به‌سرعت اتفاق نخواهد افتاد.

چراکه ابلاغ بودجه و تخصیص و تحقق اعتبارات مربوط به پروژه‌های بزرگ تا استقرار و آغاز به‌کار منتخبان جدید مردم در مجلس و بررسی و تصویب لایحه بودجه توسط آنان به‌طول خواهد انجامید که شاید بروز آثار آن را تا نیمه دوم سال به تعویق بیندازد اما با این‌حال و با توجه به تکمیل مراحل اتصال بانک‌های ایران به سامانه سوئیفت انتظار می‌رود فعالیت‌های تجاری با سرعت بیش‌تری رونق بگیرد و تأثیرات خود را بر تقاضای خرید و نیز بازار کار خودروهای سنگین، در همان نیمه نخست سال نشان دهد.

*سردبیر

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: