May 2024 15 / چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۷۵۰۷۰
۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۱
0
پول‌نیوز - قیمت نفت خام سبک برنت دریای شمال روز دوشنبه در بورس لندن به بیش از 40 دلار در هر بشکه رسید که بالاترین حد در سال جاری میلادی بشمار می آید.

هر بشکه نفت خام سبک برنت دریای شمال که از آن به عنوان مهم ترین مرجع قیمت گذاری حدود دوسوم نفت دادوستد شده در بازارهای بین المللی و مرجع و پایه ای برای قیمت گذاری دیگر انواع نفت در بازار اروپا استفاده می شود ، عصر روز دوشنبه به 40.83 دلار رسید که بیش از 5 درصد رشد نشان می دهد.

در ژانویه گذشته هر بشکه نفت خام سبک برنت دریای شمال تا 27 دلار نیز رسیده بود که پایین ترین حد ظرف بیش از 12 سال گذشته بشمار می رفت.

تحلیل گران بازار نفت در آن زمان، بالا بودن تولید نفت خام همزمان با افزایش مازاد نفت در بازارهای جهانی در کنار کاهش تقاضای جهانی و بروز نگرانی از آینده اقتصاد جهان خصوصا کند شدن رشد اقتصادی اقتصادهای در حال ظهور همانند چین را از علل این کاهش که از سال 2003 میلادی بی سابقه بود، اعلام کرده بودند.

اگرچه نفت خام برنت دریای شمال در حال حاضر به بالاترین حد در سال جاری میلادی رسیده است اما همچنان نسبت به تابستان سال 2014 میلادی 70 درصد کاهش نشان می دهد.

قیمت نفت برنت در اواسط سال 2014 بیش از 115 و قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت بیش از 97 دلار در هر بشکه بود..

به گزارش منابع انگلیسی، بهای نفت شاخص آمریکا، 'وست تگزاس اینترمیدییت '( دبلیوتی آی ) نیز روز دوشنبه با 1.87درصد افزایش ، به 36.59 دلار رسید.

به گفته تحلیل گران تقویت قیمت طلای سیاه در بازار جهانی به دلیل بروز خوش بینی در مورد احتمال کاهش تولید نفت خام از سوی تولیدکنندگان اصلی نفت خام صورت می گیرد.

تولیدکنندگان بزرگ نفت خام جهان قرار است در ماه جاری میلادی در مسکو نشست داشته باشند که ازجمله مباحث آنها کاهش و یا حداقل تثبیت تولید نفت خام از سوی آنها خواهد بود.

علاوه بر این آنها معتقدند که کاهش ارزش نرخ برابری دلار آمریکا نیز در تقویت قیمت نفت خام، تاثیر داشته است.

هرچند گزارش برخی منابع اقتصادی از جمله داده های آژانس فیتچ (the agency Fitch) موید آن است که میانگین بهای نفت خام در سال جاری میلادی احتمالا در حد 35 دلار باقی خواهد ماند.

به هر صورت افزایش نسبی بهای نفت خام در بازار جهانی می تواند خبری خوب برای شرکت های بزرگ نفتی خصوصا شرکت های درگیر در استخراج نفت خام دریای شمال باشد که ظرف یکسال گذشته به دلیل سقوط بهای نفت خام بشدت تحت فشار قرار گرفته بودند.

برچسب ها: نفت برنت ، سقف قیمت
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: