کد خبر: ۱۷۵۹۴۸
۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹
0
پول‌نیوز - دولت مالزی که با هدف افزایش صادرات روغن پالم قصد داشت صادرات این محصول استراتژیک این کشور را تشویق کند، از ماه آوریل سال جاری به دلیل بحران مالی موجود در مالزی مالیات پنج درصدی بر روغن پالم اعمال می کند.

جمهوری اسلامی ایران سالانه 420 هزار تن روغن پالم وارد می کند که بیشتر این محصول از مالزی وارد می شود.

روزنامه بورنئو پست روز چهارشنبه اعلام کرد دولت مالزی با اعمال مالیات پنج درصدی به صادرات روغن پالم، به سیاست معافیت عوارض گمرکی خود که از ماه مه سال گذشته اجرایی شده بود، پایان داد.

افزایش پنج درصدی مالیات روغن پالم از طرف مالزی به عنوان دومین کشور تولیدکننده این محصول در منطقه جنوب شرق آسیا (پس از اندونزی) می تواند بازار روغن پالم مالزی را که از سویی با شرایط آب و هوایی نامناسب حاصل از پدیده 'ال نینو' مواجه است، تحت تاثیر قرار دهد.

بورنئو پست به نقل از یکی از تاجران روغن پالم در کوالالامپور نوشت: مزرعه داران عمده روغن پالم در تلاشند قبل از زمان اعمال مالیات، محصولات خود را از کشور خارج کنند.

به اعتقاد این تاجر روغن پالم، بعد از اعمال مالیات پنج درصدی، صادرات این محصول با کاهش مواجه می شود. تولیدکنندگان بیشترین تاثیر را شاهد خواهند بود و بازیگران عمده که صادرات زیادی داشته اند نیز از معایب این اقدام آسیب می بینند.

مالیات اعمال شده اگرچه برای تولید و صادرکنندگان دارای پیامدهای ناخوشایندی است، اما از آنجایی که باعث می شود روغن پالم بیشتری در مالزی باقی بماند، این موضوع برای پالایشگاه های مالزی خبر خوبی است.

باقی ماندن مقدار بیشتری از روغن پالم در مالزی باعث توازن قیمت این محصول در مالزی شده و از سویی نیز حاشیه های بهای روغن را در بازار تنظیم می کند.

محصولات جانبی روغن پالم که توسط پالایشگاه های این کشور تولید می شوند، برای صادرات نیاز به پرداخت عوارض ندارند.

آلان لیم از تحلیلگران و محققان حوزه کشت پالم معتقد است که این وضعیت باعث تغییر درصد میزان صادرات روغن خام و محصولات تولیدی می شود.

وی همچنین بر این باور است که مالزی حتی با اعمال این مالیات همچنان از اندونزی که بر هر تن روغن پالم 50 سنت مالیات اعمال می کند، رقابت پذیرتر است.

قیمت مرجع برای عوارض صادرات روغن پالم مالزی بر اساس میانگین بهای روغن پالم در 30 روز منتهی به تاریخ تعیین مالیات مشخص می شود.

بهای هر تن روغن پالم در ماه آوریل حدود دو هزار و 500 رینگیت و 34 سن (حدود 610 دلار) محاسبه شده است. بهای بیش از دو هزار 250 رینگیت (548 دلار) شامل پرداخت 4.5 تا 8.5 درصدی مالیات می شود.

بهای هر تن روغن پالم روز دوشنبه هفته جاری به دو هزار و 632 رینگیت (641 دلار) رسید که در ماه جاری بالاترین قیمت بود و پیش بینی می شود پدیده خشکسالی ال نینو باعث افزایش بهای این کالا در ماههای آینده شود به گونه ای که اوایل تابستان سال آینده بهای هر تن روغن پالم بین دو هزار و 700 تا سه هزار رینگیت (658 تا 731 دلار) باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: