کد خبر: ۱۷۶۱۴۷
۰۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۲
0
پول‌نیوز- موسیقی اصیل ایرانی که به مناسبت آغاز سال نو شمسی در طی برنامه های رایزنی فرهنگی کشورمان در بوسنی و هرزگوین اجرا می شود امروز نیز در حضور شهردار سارایوو، سفرای و دیپلمات های مقیم در این کشور طنین انداز بود.

«ایوو کمشیچ» شهردار سارایوو روز چهارشنبه در این مراسم با شکوه که در آن «سید حسین رجبی» سفیر جمهوری اسلامی ایران، جمعی از سفرا و دیپلمات های مقیم، مقامات محلی و همچنین جمعی از علاقمندان به فرهنگ ایران حضور داشتند، گفت: حضور در این برنامه با شکوه باعث افتخار من است.

وی ضمن تبریک سال نو به سفیر، رایزن فرهنگی و ایرانیان از تلاش های رایزنی فرهنگی کشورمان در سارایوو که در دو ماه اخیر توانست دو گروه موسیقی سنتی ایران را به این کشور دعوت کند سپاسگزاری کرد و گفت: قبلا با آداب و رسوم این عید بسیار مهم و قدیم ایرانی آشنا بودم ولی باید بگویم که برنامه هایی مانند نوروز برای شهروندان بوسنی و هرزگوین بسیار مهم و جالب است.

شهردار شهر سارایوو افزود: متاسفانه فرزندان ما آشنایی بسیار محدودی با آداب و رسوم ملت های دیگر دنیا دارند و به جای اینکه در باره آداب و رسوم و ویژگی های فرهنگی و تمدنی ملت های دیگر بیاموزند، تاریخ و متونی را می خوانند و به همین دلیل این سفره هفت سین برای اکثر مردم اینجا بسیار جالب است.

وی به نوروز و هفت سین اشاره کرد و گفت: نوروز و سفره هفت سین نشان می دهد که چقدر ما به یکدیگر نزدیک هستیم و تا چه اندازه مشترکات فرهنگی فراوانی داریم، در بعضی از عیدها و جشن های ما این سبزه ها و تخم مرغ های رنگ شده و شمع هم استفاده می شود.

«علی اصغر عامری» رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین گفت: جشن نوروز به عنوان کهن ترین جشن ایرانی که بیش از سه هزار سال قدمت دارد نقش مهمی در ایجاد هویت مشترک بین ایرانیان و ساکنین مناطق ماوراء النهر تا هندوستان و تا آسیای میانه و قفقاز داشته است.

وی افزود: این سرزمین پهناور در طول این سالیان دراز شاهد مردمان و حاکمانی با عقاید متفاوت، نژادها و زبانهای متعدد بوده ولی همواره جشن نوروز به عنوان آیینی باشکوه گرامی داشته می شده و اکنون نیز به عنوان یک میراث مشترک فرهنگی از سال 2010 از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تقویم جهانی به عنوان روز جهانی نوروز جای خود را باز کرده است.

عامری افزود: ایرانیان آغاز سال خود را در هنگامه اعتدال طبیعت و تساوی ساعات شب و روز جشن می گیرند و این نشانه اعتدال در فکر و مشی آنهاست و در جهانی که افراط و تفریط یکی از مصائب و مسائل بزرگ بشر امروز است سخن از اعتدال و به کارگیری آن در زندگی یکی از ضروریات و واجبات جامعه بشری است.

در ادامه برنامه گروه موسیقی ایراهستان فارس که با همکاری اداره کل ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و اداره کل ارشاد استان فارس به بوسنی اعزام شده اند به اجرای موسیقی پرداختند که مورد استقبال ویژه حاضران قرار گرفت.

در حاشیه این مراسم سفره هفت سین نوروزی به نمایش گذارده شده بود که با توضیحات ارائه شده از سوی همکاران رایزنی فرهنگی مورد استقبال حاضران قرار گرفت.
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: