April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۷۶۳۲۲
۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰
0
اجرای طرح ذخیره عملیاتی برای صنایع بزرگ با دیسپاچینگ، رساندن ضریب خروج اضطرار نیروگاه ها به حدود سه درصد و نزدیک به استاندارد جهانی، تقلیل میانگین سالیانه رشد مصرف از پنج به 2.7 درصد و... به مدیریت مناسب پیک بار سال 94 منتج شد.
آرش کردی*- اشتیاق خارجی برای سرمایه گذاری در صنعت برق ایران در پسابرجام و کاهش معنی دار تلفات برق به 11 درصد و تثبیت آن، دو دستاورد بزرگ توانیر در سال 1394 بود.

سال 94 شاهد تحولی در اشتیاق به سرمایه گذاری در صنعت برق کشور توسط خارجی ها بودیم و این مهم بویژه در پسابرجام به شکل برجسته ای نمود یافت.

سال گذشته درخواست ها و مذاکرات مختلف و متنوعی توسط خارجی ها برای حضور در صنعت برق کشور از جمله در تامین و تولید برق، انرژی های نو و تجدیدپذیر و مکانیزاسیون شبکه انجام شد که در نوع خود کم نظیر بود.

درصورت ورود فناوری های نوین افزون بر منابع مالی، کار و تجهیزات خارجی و جبران کمبود نقدینگی ها از سوی شرکت های خارجی مشتاق برای حضور در بازار ایران، سال 95 شاهد انعقاد قراردادهای بیشتری خواهیم بود.

کاهش تلفات انرژی برق در شبکه و تثبیت آن در نرخ 11 درصد، مهمترین اقدامی بود که از سوی این شرکت در سال 1394 انجام شد در حالی که در سال های گذشته این نرخ بین 14 تا 16 درصد در نوسان بود.

بر پایه برنامه ریزی های انجام شده، تلفات برق شبکه در سال 95 در یک نرخ تک رقمی تثبیت می شود.

با در پیش گرفته شدن روشی هوشمندانه در مواجهه با پیک بار تابستان 94، هیچ خاموشی یا مخاطره برای مشترکان ایجاد نشد.

اجرای طرح ذخیره عملیاتی برای صنایع بزرگ با دیسپاچینگ، رساندن ضریب خروج اضطرار نیروگاه ها به حدود سه درصد و نزدیک به استاندارد جهانی، همکاری بسیار خوب رسانه ها در فرهنگ سازی، تقلیل میانگین سالیانه رشد مصرف از پنج به 2.7 درصد و سایر تمهیدات اندیشیده شده برای صادرات برق، صنایع و...، به مدیریت مناسب پیک بار سال 94 منتج شد.

این تدابیر امسال نیز با استفاده از تجربه های سال 94، به طور گسترده تر با تاکید بیشتر بر مدیریت مصرف و بدون وارد کردن خللی در رفاه عمومی و رشد اقتصادی ادامه می یابد.

مدیریت مصرف از دو شیوه ارتقای کیفیت محصولات داخلی و مصرف کمتر انرژی و جابه جا کردن مصارف انرژی توسط مردم از ساعت های پیک به غیرپیک امکانپذیر است.

صنعت برق با تشکیل کارگروه های مختلف و شناسایی نقاط ضعف برنامه های سال 94، با آمادگی کامل به استقبال پیک بار سال 95 می رود و افزون بر آن نقدینگی ها را به طرح های مهم هدایت می کند.

پیک بار مصرفی برق تابستان 94 با افزایش سه هزار مگاواتی نسبت به سال 93 به 50 هزار و 177 مگاوات رسید.

ارائه بسته حمایتی خرید تضمینی برق انرژی های نو و تجدیدپذیر در صنعت برق بی نظیر بود و در سال 95 شاهد به ثمر نشستن این طرح و بسیاری طرح های زیرساختی دیگر در صنعت برق خواهیم بود.

فهام، طرحی که با سرعت خوبی اجرا نشد

امید می رفت طرح فهام (فراسامانه هوشمند اندازه گیری و مدیریت انرژی) با سرعت بالاتری در کشور اجرا شود اما به دلیل کمبود اعتبارات و تازگی فناوری آن، مطابق انتظار پیش نرفت.

کشورهایی که در این عرصه گام برداشته اند، دارای طیف متفاوتی از تجربه موفقیت تا شکست بوده اند اما شرکت توانیر در تلاش است این طرح را به درستی اجرا کند.

طرح فهام، بخش نخست هوشمندسازی شبکه برق کشور است که در آن از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای بهره برداری بهتر از شبکه برق استفاده می شود و افزون بر آن امکان ارتباط دوسویه با مشترکان را فراهم می کند.

*مدیرعامل شرکت مادرتخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر)

برچسب ها: توانیر ، برق
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: