May 2024 14 / سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۷۶۴۵۰
۱۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴
0
پول‌نیوز- صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیش از چهار دهه فعالیت، دارای شخصیت حقوقی مستقل و به عنوان متولی رسمی امور رفاهی دانشجویان، گسترش و ارتقای رفاه دانشجویان را به عنوان ماموریت اصلی خود تعیین کرده است.

از مهم‌ترین اقدامات صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در سال 94 می‌توان به پرداخت وام ویژه دانشجویان دکتری، ایجاد تسهیلات برای زوج‌های دانشجوی نابارور، ایجاد تسهیل قانونی برای دانش آموختگان بدهکار به صندوق در قالب بخشودگی جرائم و...اشاره کرد.

افزایش درآمد اختصاصی صندوق رفاه / پرداخت بیش از 3000 میلیارد ریال وام دانشجویی

درآمد اختصاصی صندوق رفاه دانشجویان از 1800 میلیارد ریال در سال 93 به بیش از 3000 میلیارد ریال در سال 94 با رشد بیش از 78 درصدی به منظور جبران کسری اعتبارات دولتی، افزایش یافت. از سوی دیگر پرداخت وام دانشجویی به میزان 3710 میلیارد ریال به تعداد 282 هزار نفر از دانشجویان علی‌رغم محدودیت‌های اعتباری دولت حاکی از رشد 110 درصدی فعالیت نسبت به سال 93 است.

اقدامات صندوق رفاه در زمینه توسعه اشتغال و ازدواج‌های دانشجویی

صندوق رفاه دانشجویان زمینه تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری را در زمینه توسعه اشتغال و ازدواج‌های دانشجویی با جذب اعتبار از نهادهای عمومی به میزان 400 میلیارد ریال نیز اقدام کرده است. پرداخت وام ازدواج به مبلغ 4 میلیون تومان، وام اشتغال به مبلغ 100 میلیون تومان و ودیعه مسکن مطابق ارقام ودیعه مسکن صندوق رفاه دانشجویان از طریق صندوق کارآفرینی امید که علاوه بر وام صندوق است، پرداخت وام تحصیلی بنیاد علوی بر اساس تفاهم‌نامه صندوق با بنیاد مستضعفان به دانشجویان مستعد و کم بضاعت برای متاهلین به مبلغ 800 هزار تومان و برای مجردین به مبلغ 600 هزار تومان در هر نیمسال تحصیلی از جمله اقدامات صندوق رفاه در زمینه توسعه اشتغال و ازدواج‌های دانشجویی است.

حمایت صندوق رفاه دانشجویان از دانشجویان صاحب فرزند

همچنین، در راستای همگامی با سیاست‌های نظام مبنی بر حمایت از نهاد خانواده تسهیلاتی برای دانشجویان متاهل برای تولد فرزند فراهم شد که ارائه سبد غذایی به مادران شیرده سه ماه پس از بارداری تا 6 ماه پس از تولد نوزاد به ارزش 2 میلیون تومان با همکاری بنیاد علوی و ایجاد تسهیلات برای زوج‌های دانشجوی نابارور با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مبنی بر کاهش هزینه درمان و ارائه تسهیلات نقدی به میزان 1.5 میلیون تومان جزو این تسهیلات محسوب می‌شوند.

بر اساس این گزارش، به منظور حمایت از برنامه‌های فرهنگی و مذهبی دانشجویان نرخ وام زیارت عتبات عالیات از 300 هزار تومان به 700 هزار تومان افزایش یافت. همچنین نظر به اهمیت تامین سلامت دانشجویان در مقابل حوادث و بیماری‌ها، پوشش کامل بیمه دانشجویی برای تمام دانشجویان در بخش حوادث و برای تمامی دانشجویان غیر برخوردار در بخش بیمه مکمل برقرار شد. 50 درصد از حق بیمه تکمیلی توسط صندوق و 50 درصد دیگر به صورت وام به دانشجو پرداخت می‌شود.

اجرای طرح بخشودگی جرایم

از دیگر اقدامات صندوق رفاه دانشجویان، اجرای طرح بخشودگی جرایم است. به عبارت دیگر، ایجاد تسهیل قانونی برای دانش آموختگان بدهکار به صندوق در قالب بخشودگی جرائم در دو مرحله به میزان 50 درصد و سپس 100 درصد و استقبال بیش از 700 هزار نفر از این طرح منجر به وصول 970 میلیارد ریال از مطالبات معوق صندوق شد.

سایر اقدامات صندوق رفاه

صندوق رفاه دانشجویان، به منظور افزایش رضایت دانشجویان و عادلانه‌سازی نرخ اجاره بهای خوابگاه‌های دانشجویی طرح رتبه‌بندی خوابگاه‌ها را تدوین و عملیاتی کرد. همچنین حمایت از دانشجویان دوره دکترای تخصصی با ظرفیت سازی اعتبار وام ویژه دکتری به مبلغ 200 میلیارد ریال و پرداخت این وام به کل متقاضیان (6884 نفر) صورت گرفت و طرح‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌های دانش‌بنیان که در راستای پاسخ به نیازهای کشور است، مورد حمایت صندوق رفاه دانشجویان قرار گرفته است.

در نهایت به منظور افزایش رضایتمندی دانشجویان و سرعت در ارائه خدمات، مدت زمان پرداخت وام از 3 ماه به 27 روز کاهش یافته است.
منبع: ایسنا
برچسب ها: وام دانشجویی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: