May 2024 16 / پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۷۸۵۴۰
۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱
0
جز این نیز انتظار نمی‌رفت که رئیس شورای پول و ‌اعتبار موانع اجرای برجام را در زمین حریف به‌طور جدی‌تری پی‌گیری کند و به‌شکل حداکثری خواستار عمل به تعهدات طرف مقابل شود.
پول‌نیوز، محمدعلی دیانتی‌زاده* - شاخص كل بورس روز گذشته نیز به عقب‌نشینی ادامه داد تا مسجل شود که بازار سرمایه نه‌تنها دیگر دچار کم‌واکنشی نیست بلکه دوباره مبتلا به پُرواکنشی شده است.

واکنش منفی یا بهتر بگوییم تاثیر برداشت نادرست از سخنان رئیس كل بانك مركزی درخصوص عایدی کنونی برجام هنوز هم ادامه دارد.

این درحالی است که اظهارات سیف در آمریکا، نوعی تهدید سیاسی برای تسریع در روند عملیاتی کردن برجام بود و درواقع مصرف خارجی داشت.

جز این نیز انتظار نمی‌رفت که رئیس شورای پول و ‌اعتبار موانع اجرای برجام را در زمین حریف به‌طور جدی‌تری پی‌گیری کند و به‌شکل حداکثری خواستار عمل به تعهدات طرف مقابل شود.

کما این‌که بلافاصله پس از سخنان سیاست‌گذار پولی ایران در شورای روابط خارجی آمریکا، مسئولان دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) در جلسه‌ای با مسئولان بانک مرکزی ایران به بررسی مسائل پیش رو به‌صورت جزئی و عملیاتی پرداختند و در همان جلسه مقرر شد اقداماتی فوری انجام شود.

اما با این‌حال فضاسازی رسانه‌ای برخی گروه‌ها و رسانه‌های مخالف دولت مبنی بر شكست احتمالی برجام موجب بیم و نگرانی سهامداران شد.

غافل از این‌که بازتاب سخنان انتقادی سیف در رسانه‌ها و محافل سیاسی و اقتصادی آمریکا گسترده و اثرگذار بود و حتی از فشار انتخاباتی جمهوری‌خواهان بر دموکرات‌ها که اتهام وادادگی در برابر ایران را چماقی بر سر آنان کرده بودند، کاست.

زیرا گرچه برجام یک سند فرادولتی است و جمهوری‌خواهان نیز در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ملزم به اجرای تعهدات آن هستند اما قطعا با بقای دموکرات‌ها در کاخ سفید اجرای برجام نیز در مسیر هموارتری دنبال خواهد شد.

فارغ از این بحث‌ها و بنا بر نظر کارشناسان، شاخص کل بورس به‌زودی روند صعودی را از سر خواهد گرفت و اغلب گروه‌های معاملاتی به روند رشد خواهند پیوست.

حجم ریالی و تجمیعی بازار و فشار خرید در نماد برخی شرکت‌ها خود دلیلی بر درستی این نظر است.

از سوی دیگر با عملیاتی شدن برجام و اجرایی شدن قراردادهای صنایع مختلف با شركای خارجی، قیمت سهام شرکت‌های ذینفع صعودی خواهد شد.

به‌قول تحلیلگران بورسی، سهامداران باید دید بلندمدت و حداقل سه‌ماهه داشته باشند و بدون توجه به جوسازی‌های روانی، به شرایط منفی این روزهای بازار به‌عنوان یک فرصت نگاه کنند و از خرید پله‌ای و كاهش میانگین در راستای بهینه كردن سبد معاملاتی غافل نشوند.

*سردبیر

برچسب ها: بورس ، برجام ، سیف
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: