April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۸۱۶۰۷
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳
0
این متخصص قلب و عروق با اشاره به اینکه مواد رنگی و گاز موجود در نوشابه عوارض زیادی به دنبال دارد، گفت: در میان کشورهای اروپایی چند سال پیش فرانسه رتبه اول مصرف نوشابه را داشت، اما در حال حاضر با وضع مالیات‌های سنگین در ردیف نهم قرار گرفته که این موضوع نشان‌دهنده این است که بهداشت فرانسه به عوارض نوشابه‌های گازدار توجه کرده است.
پول‌نیوز- استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیماری دیابت موجب شیوع عوارض قلبی و عروقی می‌شود.

دکتر علی‌اصغر دادگر در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه شعار سازمان بهداشت جهانی در سال جاری کنترل دیابت است، اظهار کرد: دیابت بیماری است وخیم که موجب شیوع عوارض قلبی و عروقی می‌شود؛ در صورت درست کنترل نشدن دیابت، خطر سکته قلبی، مغزی،‌ اختلال بینایی، نارسایی کلیه، اختلالات عروق محیطی به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: مصرف بی‌رویه شکر، مواد قندی و مخصوصا نوشابه از عواملی است که در ایجاد دیابت خطرساز است، قند موجود در نوشابه علاوه بر اینکه می‌تواند سرطان‌زا باشد در کسانی که زمینه دیابت دارند موجب آشکار شدن آن می‌شود.

این متخصص قلب و عروق با اشاره به اینکه مواد رنگی و گاز موجود در نوشابه عوارض زیادی به دنبال دارد، گفت: در میان کشورهای اروپایی چند سال پیش فرانسه رتبه اول مصرف نوشابه را داشت، اما در حال حاضر با وضع مالیات‌های سنگین در ردیف نهم قرار گرفته که این موضوع نشان‌دهنده این است که بهداشت فرانسه به عوارض نوشابه‌های گازدار توجه کرده است.

دادگر عنوان کرد: قندخون بالا احتمال لخته شدن خون را افزایش می‌دهد به همین دلیل حتی به کسانی که قند خون بالا دارند، اما بیماری قلبی و عروقی ندارند توصیه می‌شود روزانه یک عدد آسپرین مصرف کنند.

وی با اشاره به اینکه در طب به بیماری دیابت، مادر بیماری‌ها می‌گوییم، افزود: این بیماری در حال گسترش بسیار وسیع در سراسر جهان است و در بعضی از کشورها 11 درصد جمعیت مبتلا به دیابت هستند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: این آمار در خصوص دیابت شناخته شده و ممکن است بسیاری از افراد دیابت خفیف یا پیش‌دیابت داشته باشند و به دلیل نبود هیچ علامتی از وجود این بیماری در خود بی‌اطلاع باشند.

دادگر در خصوص عوامل ایجادکننده دیابت، خاطرنشان کرد: ژنتیک یکی از عومل ایجاد دیابت است و خانواده‌هایی که شیوع دیابت در آن‌ها وجود دارد باید نسبت به دیابت مراقبت بیشتری کنند.

40 درصد مردم ایران اضافه وزن دارند

این متخصص قلب و عروق با بیان اینکه چاقی، اضافه وزن و شیوه زندگی از دیگر عوامل ایجاد دیابت است، خاطرنشان کرد: طبق تحقیقاتی که اخیرا در کشور انجام شده است 40 درصد مردم اضافه وزن و درصد بالایی دچار چاقی هستند؛ فست‌فودها که از عوامل ایجادکننده چاقی هستند تهدید بزرگی برای جامعه محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: چاقی و اضافه وزن موجب افزایش کلسترول خون، قندخون، خطر قلبی و عروقی، فشار خون و ... می‌شود.

دادگر با اشاره به بی‌تحرکی مردم گفت: متاسفانه مردم کشور ما به ورزش کردن عادت ندارند در حالی که در جوامع غربی ورزش‌های همگانی نهادینه شده و مردم دقایقی از 24 ساعت شبانه‌روز را به ورزش می‌پردازند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و شنا برای قلب و عروق بسیار مفید هستند.

وی عنوان کرد: برای جلوگیری از دیابت و به خصوص برای خانواده‌هایی که زمینه دیابت دارند توصیه می‌کنیم از مصرف شیرینی و شکر مخصوصا شیرینی‌های مصنوعی پرهیز شود.

دادگر تصریح کرد: به دلیل فیبر موجود در میوه 15 تا 20 درصد قند میوه‌ها جذب نمی‌شود، قند میوه‌ها قندی طبیعی است اما مصرف قندهای مصنوعی را باید به حداقل برسانیم.

این متخصص قلب و عروق با بیان اینکه تحرک و ورزش سبب جلوگیری از قند، چربی، پوکی استخوان و ... می‌شود، گفت: ورزش کردن از نظر روانی نیز شادابی و رضایت خاطر را در افراد ایجاد می‌کند بنابراین حداقل 30 تا 45 دقیقه ورزش کردن در روز توصیه می‌شود.

دادگر افزود: افرادی که قند خون بالایی دارند حداقل باید 45 دقیقه در روز را ورزش کنند زیرا احتمال لخته خون در این افراد بالا می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: اگر عفونتی در بدن افراد به وجود آمد باید سریعا آن را درمان کنند، به دلیل اینکه برخی از بیماری‌های ویروسی و عفونت‌ها هم ممکن است موجب به وجود آمدن دیابت شوند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اصلاح رژیم غذایی و به حداقل رساندن مصرف نمک و شکر، عنوان کرد: متاسفانه در جامعه ما مصرف شکر مخصوصا مصرف نوشابه از میانگین جامعه جهانی بیشتر است بنابراین توصیه می‌کنیم کودکان را از کودکی به خوردن نوشابه عادت ندهیم و به جای آن از آب سالم استفاده کنیم تا ذائقه کودکان به نوشابه عادت نکند.

وی افزود: کسانی که در خانواده آن‌ها زمینه دیابت وجود دارد باید سالی یک بار قند خون خود را بررسی کنند و کسانی که زمینه این بیماری در خانواده آنان وجود ندارد بعد از 40 سالگی حتما باید آزمایش قند خون بدهند.

این متخصص قلب و عروق در خصوص علائم بیماری دیابت، گفت: تشنگی، تکرار ادرار، احساس خشکی دهان و کاهش وزن علائم بسیار شایع این بیماری هستند.

دادگر ادامه داد: کسی که بدون علت دهانش خشک شده و بدون خوردن مایعات افزایش ادرار پیدا می‌کند حتما باید آزمایش قند خون را انجام دهد.

وی تصریح کرد: به جای استفاده از شکر و نمک افراد باید از سبزی و میوه تازه استفاده کنند؛ هرچه مصرف این مواد افزایش پیدا کند بیماری قلب و عروقی نیز کمتر بروز می‌کند.
منبع: ایسنا
برچسب ها: اضافه وزن ، دیابت
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: