May 2024 06 / دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۸۲۶۰۷
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸
0
معاون دارو، غذا و تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: تبلیغات واهی و اغوا کننده تنها دامنه سودجویی دارد و اقلام معرفی شده ممکن است عوارض جبران ناپذیری در بدن ایجاد کنند.
روش های غیراصولی و تبلیغات چاقی و لاغری سلامت مردم را تهدید می کندپول‌نیوز-  معاون دارو، غذا و تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: روش های غیراصولی و تبلیغات رنگارنگ چاقی و لاغری تهدید جدی برای سلامت مردم و تنها راه مورد تایید در این خصوص مراجعه به پزشکان متخصص تغذیه است.

دکتر مصطفی دلاور روز چهارشنبه در گفت وگویی افزود: قشرهای مختلف مردم به ویژه زنان و دختران جوان باورهای نادرستی درباره تناسب اندام دارند و با گرایش به درمان های غیراستاندارد در چاقی و لاغری سلامت خود را به خطر می اندازند.

وی اظهار کرد: تبلیغات ماهواره ای و شبکه های مجازی، روش های درمانی و رژیم های سنتی با داروهای گیاهی و همچنین مصرف داروهای چاقی و لاغری که حاوی مقادیری موادمخدر و شیمیایی هستند، همه از نظر نظام سلامت مردود است و کسانی که به دنبال تناسب اندام هستند باید فقط به پزشکان متخصص تغذیه مراجعه کنند.

معاون دارو، غذا و تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: تبلیغات واهی و اغوا کننده تنها دامنه سودجویی دارد و اقلام معرفی شده ممکن است عوارض جبران ناپذیری در بدن ایجاد کنند.

دکتر دلاور ادامه داد: تبلیغات و داروهای شبکه های ماهواره ای برای چاقی و لاغری به طور کامل رد شده است و استفاده از آن ها حتی می تواند با خطر مرگ همراه باشد.
وی اظهار کرد: برخی از تبلیغات چاقی و لاغری که از شبکه های سراسری و استانی رسانه ملی پخش می شود نیز باید با مجوز وزارت بهداشت باشد و ادعای بیان شده از سوی مراجع ذیربط تائید شود.

معاون دارو، غذا و تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک توضیح داد: ممکن است یک محصول خصوصیت درمانی داشته باشد اما کارایی که در تبلیغات به آن پرداخته می شود را نداشته باشد و به طور کلی با توجه به شرایط متفاوت جسمی افراد در این خصوص نمی توان یک نسخه واحد برای همه پیچید.

دلاور ادامه داد: بسیاری از تبلیغات قرص ها و داروهای چاقی و لاغری شبکه های ماهواره ای که مورد آزمایش قرار گرفته به هیچ عنوان با موارد ادعاها شده همخوانی ندارد و در آنها مواد شیمیایی پر خطر به ویژه ترکیبات مخدر شیشه به کار رفته است.

وی گفت: برای مثال داروی سوپر اسلیم که در شبکه های ماهواره ای بمبارات تبلیغی ایجاد کرده و بر روی آن تصویری از گیاهان دارویی به زبان چینی چاپ شده توسط وزرات بهداشت مورد آزمایش قرار گرفته است و ضمن آنکه هیچ گیاهی ادر ترکیبات آن نیست، از پنج نوع ماده شیمیایی خطرناک و سرطان زا تولد یافته است.

وی عنوان کرد: استفاده از این دارو با عوارضی از جمله سکته های قلبی، بروز سرطان ها، افسردگی بالا و افکار خودکشی در مصرف کننده همراه است.

معاون دارو، غذا و تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک هشداد داد: مهمترین عوارض استفاده از پمادهای موضعی در بحث چاقی و لاغری، ایجاد حساسیت و عوارض پوستی شدید است و در داروهای خوراکی بسته به نوع مواد استفاده شده مشکلات کبدی، کلیوی، دستگاه گوارش، سیستم های هورمونی، بروز سرطان های مختلف، اعتیاد و افسردگی شدید بروز می کند.


وی گفت: در بحث داروهای گیاهی که در عطاری ها به فروش می رسد نیز مردم باید مراقبت های لازم را انجام دهند و به هیچ عنوان از این مراکز گیاهان و داروهایی که به شکل معجون و مخلوط درست شده، استفاده نکنند.

معاون دارو،و غذا و تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: هر گیاه یا دارویی که ساخته می شود باید پروانه تولید داشته باشد و ترکیبات دست ساز ممکن است با دامنه عوارض جدی برای فرد همراه باشد.
دلاور بیان کرد: به طور مثال عطاری ها می توانند گیاه شیرین بیان را بفروشند؛ اما قرص شیرین بیان که ترکیب چند گیاه است به دلیل استاندارد نبودن فرمول غیرمجاز است و این مساله درمورد پماد، شربت و انواع ترکیبات دیگر نیز صدق می کند.

وی گفت: در بحث تهیه گیاهان دارویی نیز باید دقت لازم به کار گرفته شود و در این راستا از کتاب های طب سنتی و توسط پزشکانی که مدرک طب سنتی دارند استفاده شود.
منبع: ایرنا
برچسب ها: دارو ، چاقی ، لاغری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: