کد خبر: ۱۸۶۱۷۲
۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱
0
سخنگوی وزارت بهداشت گفت:این فیش فاش شده مربوط به حقوق شش ماه یک پزشک است که 2 هزار کیلومتر از تهران فاصله دارد و در نقطه صفر مرزی در جایی در جنوب کشور که از نظر امنیت مشکل دارد و از محروم‌ترین مناطق کشور است؛ خدمت می‌کرده است. این فرد روزانه 15 زایمان طبیعی و سزارین انجام داده و تنها متخصص زنان در این منطقه بوده است که اگر بالای 100 میلیون هم دریافتی داشته باشد برای او حلال است، چرا که اگر این افراد نباشند مادران و نوزادان ما می‌میرند.
حقوق‌های صد میلیونی پزشکان حلال استپول‌نیوز- سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در موارد اندک پرداختی‌های بالای 100 میلیون تومان وجود دارد، گفت: تعداد پزشکانی که چنین دریافت‌هایی دارند به 20 نفر می‌رسد که مدیر هم نیستند.

 ایرج حریرچی در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، در مورد انتشار فیش‌های حقوقی صد میلیونی پزشکان گفت: بنا نداریم که هرکسی هر حرفی زد پاسخگو باشیم و در مورد برخی از مسائل صنفی نیز وقتی از یک حدی بیشتر شد؛ پاسخگویی را کنار گذاشتیم، اما در مورد این موضوع این‌ آخرین بار است که پاسخ می‌دهیم.

وی ادامه داد: بحث پرداخت‌های وزارت بهداشت از پرداخت‌های چند ده میلیونی شروع شد و کسانی که می‌خواستند خودشان را مطرح کنند وقتی که با این اظهارنظرها اغنا نشده بودند، بحث پرداخت‌های چند صد میلیونی را مطرح کردند و در حال حاضر نیز صحبت از پرداخت‌های میلیاردی می‌شود.

حریرچی گفت: در حال حاضر نسبت به گذشته ارقام پرداختی نسبت به تورم در وزارت بهداشت بسیار کمتر بوده است در حالی که به ازای هر هزار جمعیت یک تخت وجود دارد و همین طور به ازای هر هزار جمعیت یک و نیم پزشک داریم در حالی که این عدد در منطقه 2.5 و در دنیا 3.5 پزشک به ازای هر هزار نفر است.

وی افزود: در حال حاضر 75 ساعت به طور متوسط پزشکان در هفته کار می‌کنند و ما دست این افراد را به نمایندگی از وزیر بهداشت می‌بوسیم که نمی‌گذارند شرایط ما مانند برخی از کشورهای منطقه بشود که تا 40 درصد مبتلایان به سرطان در آنها بدون هیچ درمانی می‌میرند.

وی در خصوص فیش منتشر شده از یکی از پزشکان وزارت بهداشت با دریافتی حدود 100 میلیونی گفت: ما اطلاع داریم فیشی که منتشر شده است توسط چه کسی پرینت گرفته شده و می‌دانیم که این پرینت از سیستم آذرخش که سیستم پرداختی‌های وزارت بهداشت است، گرفته شده است اما مسئله مهم این است که این فیش پرداختی شش ماه این پزشک بوده است که 2 هزار کیلومتر از تهران فاصله دارد و در نقطه صفر مرزی در جایی در جنوب کشور که از نظر امنیت مشکل دارد و از محروم‌ترین مناطق کشور است؛ خدمت می‌کرده است.

وی افزود: این فرد روزانه 15 زایمان طبیعی و سزارین انجام داده و تنها متخصص زنان در این منطقه بوده است که اگر بالای 100 میلیون هم دریافتی داشته باشد برای او حلال است، چرا که اگر این افراد نباشند مادران و نوزادان ما می‌میرند.

وی با اشاره به استدلال‌های موجود برای نحوه پرداخت گفت: یک مسئله جبران کمبود نیروی انسانی است، چرا که وقتی پزشک کم است و تخت بیمارستانی وجود ندارد و لیست انتظار بیماران طولانی است ما باید سیاست‌هایی را برای ماندگاری پزشکان در این مناطق درنظر بگیریم.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به حفاظت مالی از مردم به عنوان استدلال دیگر وزارت بهداشت برای پرداخت‌های نامتعارف گفت: در حال حاضر فقط سه درصد مردم استطاعت مراجعه به بیمارستان‌های خصوصی را دارند و ما در نظر داریم که در عین اینکه مردم درمان می‌شوند با پرداخت‌های زیاد به زیر خط فقر نروند.

حریرچی در ادامه به فیش حقوقی 700 میلیونی یکی از پزشکان اشاره کرد و گفت: این فیش مربوط به چند ماه است که یک ماه آن 50 میلیون و 900 تومان بوده، ماه دیگر 41 میلیون و یک ماه نیز 31 میلیون بوده است و همین‌طور ماه‌های دیگر نیز با این مبالغ پرداخت شده است و دست این فرد را می‌بوسیم که در تخصصی‌ترین بیمارستان کشور بیماران سرطانی را درمان کرده و اجازه نداده است که بلاتکلیف بمانند.

وی افزود: براساس تعرفه‌هایی که دولت و قوانین تصویب کرده‌اند 27.5 درصد از مبلغ حق‌العلاج پزشکان را برای کارکنان برمی‌داریم و به طور متوسط 47 درصد را به پزشکان می‌دهیم که از این مبلغ نیز 20 درصد مالیات کم می‌شود که قریب به اتفاقات دانشگاه‌ها نیز سقف پرداختی به پزشکان را 80 میلیون تومان گذاشته‌اند و پیش از این مقدار را پرداخت نمی‌کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه در ابتدا مسئله فیش‌های حقوقی و پرداختی‌ها مربوط به مدیران بود گفت: نمی‌دانیم که چرا این مسئله به سمت پزشکان آمد و پزشکان مورد آماج حملات قرار گرفتند.

وی اظهار کرد: هرکس که حقوقش را می‌گیرد این حقوق برای وی حلال است و اگر اعتراضی داریم باید در مورد این باشد که قانون را عوض کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص میزان دریافتی خود و همچنین معاون درمان وزیر که در نشست خبری حضور داشتند با امتناع از پاسخگویی اظهار کرد: میزان دریافتی ما به عنوان پاک‌دست‌ترین افراد را باید از کسی بپرسید که این مبالغ را به ما پرداخت می‌کنند و صراحتاً می‌گوییم که وزیر و معاونین وی کمتر از یک چندم کاری که در دولت انجام می‌دهند را دریافت می‌کنند. تکلیف من معلوم است و تک‌تک افرادی که دارند کار می‌کنند نیز اکثر قریب به اتفاق از طرق قانونی حقوق خود را دریافت می‌کنند و هیچ جای دنیا یک خبرنگار از دریافتی مسئولان نمی‌پرسد و باید از دستگاه‌های نظارتی درخواست کنیم که بیایند و نظارت کنند.

در ادامه این نشست؛ آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در خصوص فیش‌های منتشر شده باید گفت بحث‌هایی که مطرح شده است در خصوص پزشکان بوده است اما طوری جلوه داده شده که گویا صحبت از وزارت بهداشت و مدیران ستادی وزارت بهداشت است. در حالی که باید تفاوت قائل شد بین پزشکان و ستاد وزارت بهداشت. چرا که پزشکان علاوه بر حقوق ازدریافت کارانه هم برخوردارند و دریافت کارانه آنها نیز براساس قانون بوده است.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: در مورد میزان پرداخت‌ها نیز باید توجه شود که پرداخت‌ها چه کم یا زیاد برمبنای قانون بوده است و مسئله دیگری که وجود دارد این است که در هر صنفی استثنائاتی وجود دارد مانند وکلا یا مهندسین که ممکن است به دلیل تخصص یا مهارت بالایی که دارند پروژه‌های چند ده میلیاردی را بپذیرند که این مسئله در میان آنها نیز استثناست و در مورد همه وجود ندارد.

وی افزود: استادان مشهور و برجسته و پزشکان متخصص و فوق‌تخصصی وجود دارند که مورد وثوق جامعه هستند و از سراسر کشور بیماران به این متخصصان مراجعه می‌کنند و کسی نمی‌تواند بیماران را از این حق که به چه پزشکی مراجعه کنند محروم کنند بنابراین ممکن است متخصصانی مراجعه‌کننده بیشتر و در پی آن پرداختی بالاتر داشته باشند.

وی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر در برخی استانها برای برخی از رشته‌ها تنها یک متخصص وجود دارد و این به دلیل کمبود نیروی انسانی است و نکته دیگر بحث پزشکانی است که مقیم نیستند و ما اگر بخواهیم پزشکانی که مقیم نیستند را 24 ساعته در بیمارستان نگه داریم باید ارزش خدمات آنها را جبران کنیم.

آقاجانی در ادامه این نشست اظهار کرد: در حال حاضر 75 درصد پزشکان متخصص و فوق‌تخصصی شاغل در وزارت بهداشت کمتر از 20 میلیون کارانه می‌گیرند و 35 درصد کمتر از 5 میلیون درآمد دارند و این مسئله به دلیل تغییر اپیدمی بیماری‌هاست به طوری که یک کلینیک عفونی در دو دهه قبل شلوغ‌ترین کلینیک بود در حالی که هم اکنون ارتوپدی و قلب و عروق بیشترین مراجعه کننده را دارند.
منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: