May 2024 15 / چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۸۶۷۰۶
۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۴
0
پول‌نیوز- امسال طول روز در 31 خرداد و یک تیر به یک اندازه است و در تهران طول روز 14 ساعت و 34 دقیقه و 31 ثانیه است و طولانی ترین روزهای رمضان را در نیمکره شمالی سپری می کنیم.

مدرس نجوم گفت: امسال طول روز در 31 خرداد و یک تیر به یک اندازه است و در تهران طول روز 14 ساعت و 34 دقیقه و 31 ثانیه است و طولانی ترین روزهای رمضان را در نیمکره شمالی سپری می کنیم.

علی ابراهیمی سراجی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه انقلاب تابستانی در دو نیمکره زمین با تفاوت هایی اتفاق می افتد افزود: انقلاب تابستانی در نیمکره شمالی زمانی رخ می دهد که زاویه تابش خورشید بیشترین فاصله را از خط استوا داشته باشد.

31 خرداد و یک تیر طولانی ترین روزهای سال 1395عضو تحریریه ماهنامه نجوم با اشاره به اینکه محور حرکت وضعی زمین به دور خودش با محور حرکت انتقالی خورشید 23.5 درجه انحراف دارد گفت: همین اتفاق باعث می شود بعضی مواقع از سال که تقریباً آخر خرداد و اول تیر است بین این دو روز خورشید مستقیماً در مدار رأس السرطان بتابد.

ابراهیمی سراجی لحظه انقلاب تابستانی را طی هر سال متفاوت برشمرد و افزود: این اتفاق به این علت که مدار زمین به دور خورشید تحت تأثیر اجرام آسمانی قرار می گیرد دستخوش تغییر است.

مدرس نجوم بیان کرد: طبق محاسباتی که انجام شده است لحظه انقلاب تابستانی در ساعت سه و 4 دقیقه سه شنبه یک تیر 1395 اتفاق می افتد.

عضو تحریریه ماهنامه نجوم با بیان اینکه هر قدر عرض جغرافیایی بیشتر باشد به مدار قطبی شمال نزدیک می شویم و طول روز بیشتر می شود، افزود: این اتفاق تا زمانی رخ می دهد که در مدار قطبی شمال طول روز به 24 ساعت می رسد و دائماً خورشید در آسمان مناطق قطبی حضور دارد.

ابراهیمی سراجی با اشاره به اینکه در نیمکره جنوبی حالت عکس نیمکره شمالی رخ می دهد گفت: در نیمکره جنوبی طولانی ترین شب سال است و کوتاهترین روز را سپری می کنند.

مدرس نجوم گفت: طی این ایام از مدار قطب جنوبی به قطب جنوب کاملاً شب است و هیچ روزی را تجربه نمی کنند.
برچسب ها: روز ، ماه رمضان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: