May 2024 05 / يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۸۸۸۱۷
۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸
0
به‌دليل فشار فضاي رقابتي و تغيير نگاه به جايگاه مشتري در گروه سايپا استراتژي كيفي این گروه بر مبناي نيازهاي مصرف‌كننده شكل گرفته و تلاش بر اين است مانند شركت‌هاي موفق در عرصه جهاني با كسب رضايت مصرف‌كننده سود شركت افزايش یابد.
پول‌نیوز - شرکت سایپا تا به حال برای افزایش ارتقای سطح کیفی خودروها تلاش‌های بسیاری کرده است. در همین زمینه در روزهای پایانی سال 94 مهدی جمالی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا ارتقای بخش کیفی و رفاهی محصولات سایپا را یکی از اولویت‌های تولید در سال آینده دانست و افزود: «برنامه‌ریزی برای اجرای اقدامات درخور شان مشتریان و هم‌وطنان در حوزه کیفیت در دستور کار قرار دارد.»

به گزارش روزنامه "دنیای خودرو"، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان این مطلب که سال 94 در حوزه اقتصادی یکی از سخت‌ترین سال‌ها برای سایپا بوده است، گفت: «به‌رغم رکود شدید در اقتصاد کشور، در سایه حمایت دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت، ساختار اقتصادی و مالی سایپا مورد مطالعه و آسیب‌شناسی قرار گرفت و اقدامات بسیار خوبی برای اصلاح مشکلات و رفع موانع صورت گرفته است.»

از دیگر سو، رسیدگی مدیران این مجموعه به خواسته‌های مشتریان نشان از اهمیت این مجموعه به خواسته مخاطبان دارد. فرزاد غزائی، معاون کیفیت گروه خودروسازی سایپا در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» درباره ابعاد ارتقای کیفیت محصولات این شرکت توضیحاتی ارائه داده است که در ادامه می‎خوانید.

درباره آخرین گزارش کیفی خودروها چه نظری دارید؟

قبل از پاسخ دادن به سوال شما بايد مقدمه‌اي درخصوص شرايط جاري صنعت خودرو براي خوانندگان محترم روزنامه شما بيان كنم.

اگر به ارتباط خودرو و انسان توجه كنيم مي‌توانيم به تفاوت آن با ديگر محصولات پي ‌ببريم. نقش خودرو در تسهيل زندگي از ديد هيچ كسي پنهان نیست و با مرور كارهاي روزانه و ارتباط آن با خودرو مي‌توانيم متوجه شويم چرا مردم در تمام دنيا حساسيت و اهميت خاصي براي اين نوع محصول قائل هستند. صنعت خودرو در ايران دستخوش تغيير است و انحصاري كه در گذشته بود، تدريجا از بين رفته و شرايط رقابتي در حال شكل گرفتن است كه شاهد آن تنوع بسيار زياد در برندها و مدل‌هاي موجود در بازار كشور است، البته به حالت ايده‌آل مصرف‌كنندگان نرسيده‌ايم ولي در مسير رقابتي قرار گرفته‌ايم.

به‌دليل فشار فضاي رقابتي و تغيير نگاه به جايگاه مشتري در گروه سايپا استراتژي كيفي این گروه بر مبناي نيازهاي مصرف‌كننده شكل گرفته و تلاش بر اين است مانند شركت‌هاي موفق در عرصه جهاني با كسب رضايت مصرف‌كننده سود شركت را افزايش دهيم. براي اين منظور راه‌حلي كه از سوي بزرگان مديريت تاكيد مي‌شود و تمام شركت‌هاي معتبر از طريق آن به موفقيت رسيده‌اند، چيزي نيست جز شنيدن شفاف و واضح صداي مشتري و مصرف‌كننده. البته بدون تفسير و دخالت در محتواي آن كه چنانچه به آن عمل کنیم و با اين صدا تغيير مسير مورد درخواست مشتريان را با كيفيت و دقت به انجام برسانيم، موفقيت در بازار و افزايش تقاضاي مصرف‌كنندگان  به محصولات گروه سايپا را به ‌دست خواهيم آورد.

با توجه به فراز‌و‌نشيب‌هاي صنعت خودرو در گذشته و درس‌هايي كه از آنها گرفته‌ايم گروه سايپا به اين باور رسيده كه تنها راه پيشرفت و توسعه شركت شنيدن نيازها و درخواست‌هاي مشتري و به اجرا گذاشتن آن و تكريم مشتري است، به همين دلیل تمام استراتژي‌هاي كلان و عملياتي براساس همين اصل تغيير کرده و در دستور پيگيري بخش‌هاي گروه قرار گرفته است. برگرديم به پاسخ سوال شما، گزارش كيفيت خودرو كه در رسانه‌ها مورد نقد قرار مي‌گيرد حاصل يك فرآيند نمونه‌برداري محدود و انجام ارزيابي در داخل شركت خودروساز نسبت به كل توليد است و فاكتور‌هايي كه در آن مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد شامل پارامتر‌هاي ظاهري و عملكردي(عملكرد اوليه) است.

فعاليت ارزشيابي مذكور توسط افرادي كه براي اين منظور آموزش ديده‌اند انجام و نتايج آن به‌صورت يك گزارش ماهانه براي رسانه‌ها منتشر مي‌شود. خودروسازان بين‌المللي و داخلي با توجه به ضرورت بازخورد مستمر از توليدات روزانه خود واحدهاي ارزشيابي كيفي مجهزي براي فعاليت مشابه در اختيار دارند و با تعداد نمونه‌برداري بيشتر همين فعاليت را انجام مي‌دهند. از نگاه خودروساز اين فرآيند يك فرآيند داخلي است و نتايج به‌دست آمده به‌عنوان نتايج درون‌بنگاهي براي اصلاح سريع و اقدامات اصلاحي قابل بهره‌برداري است و همان‌گونه كه اشاره شد تنها به ظاهر و عملكرد اوليه متمركز است.

اما همان‌طوري‌كه در مقدمه بحث بيان شدبرای ماهيت اين شاخص كه تمركز بر ظاهر و عملكرد اوليه دارد تمام وجوه كيفي مدنظر مشتري در آن ارزيابي نمي‌شود، لذا اين شاخص توانايي تعيين جايگاه محصول را نزد مشتريان ندارد. از طرف ديگر چون مشتريان در حال انجام يك ارزيابي لحظه به لحظه و در شرايط كاملا متغير از محصول ما هستند و نكاتي را مشاهده مي‌کنند كه ما در زمان كوتاه ارزيابي داخل كارخانه، اگر چه شبيه‌سازي شرايط را هم داريم، متوجه نمي‌شويم. مي‌توان به روشني بيان كرد  نظر مشتري و ارتباط موثر و مستمر با وي بسيار مهم‌تر از نتايج شاخص اعلام شده است و الگوهاي موفق صنعت خودرو نيز بر اين اصل تاكيد مي‌کنند، لذا با تغيير نگاهي كه در گروه سايپا صورت گرفته ، حركت ما به سمت شاخص‌هاي بيرون‌بنگاهي متمركز شده است.

نظر گروه سايپا تمركز بر شاخص‌هاي برگرفته از صداي مشتري است (بيرون‌بنگاهي ) تا استفاده از شاخص‌هاي  درون‌بنگاهي و با واسطه،   شاخص بیرون‌بنگاهی چیست؟

مهم‌ترين‌هاي آن در صنعت خودرو شاخص استخراج شده از نظر مشتريان و در كنار آن شاخص‌هاي استخراج شده از نتايج آزمون‌هاي تطابق با استانداردهاي ملي در حوزه‌هاي زيست‌محيطي و ايمني و شاخص‌هاي مبتني‌بر داده‌هاي خدمات پس از فروش، امدادها  و حوادث است.

 بزرگ‌ترین شرکت بين‌المللي  که در يكي از فعاليت‌هاي عمده خود روی شاخص بیرون بنگاهی صنعت خودرو متمركز شده، شرکت جی‌دی‌پاور است. اين شركت در بسياري از بازارهاي بزرگ خودرو در جهان حضور دارد و تخصص آن محاسبه همین شاخص‌ها مبتنی‌بر نظر مشتري است که دو خروجی را نشان می‌دهد. یک خروجی عمومی است که روی سایت اين شركت براي تمام مراجعه‌كنندگان قابل‌دسترسي است، یعنی اگر فردي بخواهد نظرات مشتريان را در خصوص برند يا خودرويي بداند و مقايسه آن را با برند يا مدل ديگري داشته باشد، به‌صورت رايگان مي‌تواند اين اطلاعات را دريافت كند. اما در كنار اين شاخص‌ها يك سري خروجی‌هاي تخصصي نيز ايجاد می‌کند كه شركت‌هاي خودروسازي به جهت اهميت آنها هزينه سنگيني براي خريد كامل اين اطلاعات پرداخت مي‌كنند.
 
با مطالعه سيستم‌هاي شركت فورد اطلاعاتي به‌دست آورديم كه اين شركت تيم‌هاي بسيار زبده كارشناسي در تمام حوزه‌هاي فني و مديريتي را در واحدي به نام بخش آناليز نظرات مشتريان متمركز و اقدام به خريد اطلاعات مشتريان از شركت جی‌دي‌پاور درخصوص محصولات خود و رقبا کرده است و پس از تجزيه تحليل داده‌ها، نسبت به اعمال نتايج آنها در تغيير رفتار آن‌ شركت در بازار مي‌کند. البته اين فعاليت مقوله جديدي نيست و برجستگي و اهميت آن به نحوه انجام، هزينه‌هاي سنگين مرتبط، تعدد و تخصص تيم‌ها و نحوه بهره‌گيري از نتايج آن است .

تاثیر این اطلاعات بر روند کاری شما چگونه است؟

اين اطلاعات به حدي ارزشمند است كه نتايج حاصله مي‌تواند تغييرات ساختاري در فرآيند‌هاي شركت، طراحي محصولات جديد  و ساختار مديريتي شركت ايجاد کند. با توجه به تجاربي كه كسب كرديم گروه سايپا نيز در حال تغيير ساختار خود براي دريافت سريع و شفاف صداي مشتري است و اقدامات  بزرگي  را براي تحقق اين هدف به انجام رسانده و در دست انجام دارد.

در مرحله اول برای دسترسي سريع و ارتباط موثر مشتريان، تمام حوزه‌هاي ارتباط با مشتريان گروه در يك مركز تجميع شدند و محل استقرار اين مركز براي سهولت دسترسي مشتريان و مسئولان به مركز شهر تهران منتقل شد. البته برای ارتباط موثر در سراسر كشور و هم‌چنين بازارهاي صادراتي تمهيدات ويژه‌اي در نظر گرفته‌ شده است. علاوه‌بر آن اقدام به انجام نظرسنجي مستقيم کردیم كه ثمرات و نتايج بزرگي براي ما داشته است، ابتدا به‌طور كه مستقيم با خريدار محصول ارتباط بر قرار و براي او ايجاد اعتماد می‌کنیم که پاسخگوي توليد خود باشيم.

دوم این که اگر نارضايتي وجود داشته باشد اكتفا به دريافت نظرات نمی‌کنیم و علاوه‌بر ثبت و دريافت نظرات مراقبت ويژه از مشتري را به يك سيستم ديگر شركت كه وظيفه رسيدگي به نارضايتي و شكايت را دارد، می‌سپاریم و تا حصول رضايت مشتري او را همراهي می‌کنیم. البته برای الزام قانوني ناظران بيروني هم اين فعاليت را انجام مي‌دهند ولي به دلیل مزيتي كه ارتباط مستقيم براي ما ايجاد كرده است، در حال گسترش آن هستيم.

ضمنا تفاوت ناظران بيروني در كشور ما و كشورهاي صنعتي در مفهوم الزام و رقابت است. به روشني ديده مي‌شود تجربه‌هاي موفق تاكيد به رقابت دارند و گروه سايپا نيز در حال تغيير ساختارها و سيستم‌هاي خود براي ورود جدي به يك توليد رقابتي در بازار داخلي و بازارهاي بين‌المللي  است. البته اين حركت بسيار پيچيده و دشوار است و تنها با حمايت مردم، نخبگان، دانشگاهيان و مسئولان كشور قابل‌دستيابي است؛ همان‌گونه كه حركت با همين حمايت در كشور‌هاي صنعتي محقق شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: