May 2024 09 / پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۰۰۳۷
۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۶
0
شرکت‌هایی چون دنون، پپسی، کوکا و نستله با سرمایه‌گذاری و تولید در داخل کشور اقدام به تولید برندهایی چون دماوند، آکوافینا، دسنی و نسله پیوری لایف می‌کنند که به صورت قانونی در کشور به فروش می‌رسند و بر اساس برآوردها کل صنعت آب بسته بندی در سال گذشته حدود ۱۰ میلیون دلار صادرات داشته است.
پول‌نیوز- آب‌های بسته‌بندی وارداتی در بازار داخلی که بدون مجوز عرضه می‌شوند به خودی خود بحث‌برانگیز هستند، اما این موضوع وقتی عجیب‌تر می‌شود که این آب‌های بسته‌بندی آشامیدنی تا ۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

در حالی که به اذعان رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی از حدود ۱۴۰ تولیدکننده آب بسته‌بندی داخلی ۱۱۰ تولیدکننده کمتر از ظرفیت خود تولید می‌کنند، در گوشه و کنار فروشگاه‌های نسبتا لوکس و برخی رستوران‌ها و کافه‌ها، آب‌های معدنی و آشامیدنی با برندهای خارجی نیز مشاهده می‌شود.

علیرغم تاکید فرهاد بشارت، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی نسبت به نداشتن مجوز واردات آب معدنی، طبق مشاهدات بازار و فضای مجازی، برندهای خارجی هستند که در ایران به صورت فروشگاهی یا اینترنتی محصول‌شان به عنوان یک برند لوکس به فروش می‌رسد.

طبق تحقیقات انجام شده، قیمت فروش آب آشامیدنی بسته‌بندی یکی از این برندها در ایران حداقل دو برابر قیمت واقعی‌اش است؛ به طوریکه هر بطری ۳۷۵ میلی لیتری آب آشامیدنی در حالی ۳۰ هزار تومان در فروشگاه‌ها و رستوران‌های نه چندان لوکس و سایت‌های اینترنتی به فروش می‌رسد که قیمت آن بیش از پنج دلار (حدود ۱۷ هزار تومان) است و بر اساس توضیحاتی که درباره این محصول گفته شده علت قیمت بالای آن، طراحی خاص بسته‌بندی است و ۳۰ درصد از قیمت آن هم به عنوان سود شرکت لحاظ می‌شود. البته برخی از محصولات دیگر این برند که آب آشامیدنی محسوب می‌شود با مخلوط قطعات میوه تا ۷۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

بر اساس تخمین‌هایی که از طریق انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی اعلام شده، میزان تولید داخلی آب بسته بندی آشامیدنی در سال گذشته حدود یک میلیارد لیتر بوده است و در حال حاضر نیز این صنعت جزو معدود صنایعی است که توانسته تقریبا تمام شرکت های بزرگ جهانی فعال را برای سرمایه‌گذاری در کشور جذب کند.

شرکت‌هایی چون دنون، پپسی، کوکا و نستله با سرمایه‌گذاری و تولید در داخل کشور اقدام به تولید برندهایی چون دماوند، آکوافینا، دسنی و نسله پیوری لایف می‌کنند که به صورت قانونی در کشور به فروش می‌رسند و بر اساس برآوردها کل صنعت آب بسته بندی در سال گذشته حدود ۱۰ میلیون دلار صادرات داشته است.

در مجموع با احتساب تولید داخلی و سرمایه‌گذاری‌های شرکت های بزرگ در این صنعت، نمی‌توان توجیه مناسبی برای واردات آب‌های بسته بندی آن هم بدون مجوز که سلامت و بهداشت آن را زیر سوال می‌برد، پیدا کرد.
منبع: ایسنا
برچسب ها: آب معدنی ، بازار
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: