April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۰۵۳۷
۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۷
۱
پول‌نیوز36 سال پیش در روز 5 مرداد 1359 محمدرضا پهلوی آخرین شاه ایران، در سن 61 سالگی در بیمارستان معادی قاهره بر اثر بیماری سرطان خون درگذشت‌.

 پس از آنکه در دیماه 1357 محمدرضاشاه پهلوی به دنبال اوج گیری انقلاب اسلامی مجبور به فرار از کشور شد بسیاری از کشورها از پذیرفتن وی سرباز زدند. همزمان بیماری سرطان او نیز روز به روز شدت می‌‎گرفت و او به ناچار و بر خلاف تمایل دولتمردان آمریکا، برای درمان پزشکی به مرکز سرطان "مموریال اسلون- کترینگ" در ایالات متحده آمریکا رفت. 

با گروگانگیری در سفارت آمریکا در تهران، هیچ کشوری علاقه به پناه دادن یک سلطان بی‌تاج و تخت نداشت. روزنامه نیویورک تایمز‌‌ همان زمان او را به هلندی سرگردانی تشبیه کرد که به دنبال بندری برای پهلوگرفتن می‌گردد. محمدرضا پهلوی پس از خروج از بیمارستان ابتدا به مرکز پزشکی "ویلفورد هال" در پایگاه نیروی هوایی "لاکلند" در تگزاس و سپس به پاناما، مکزیک و سپس از آنجا به مصر رفت. تنها انور سادات بود که او را پذیرفت. مهمانی مصر اما چندان به طور نیانجامید. آخرین شاه ایران در تاریخ 5 مرداد 1359 در سن 61 سالگی، در مصر درگذشت. پیکر او به کاخ "عابدین" منتقل شد، همان کاخی که 52 سال قبل مراسم ازدواجش با فوزیه اولین همسرش در آن برگزار شده بود. اردشیر زاهدی، که روزگاری وزیر خارجه و نیز سفیر ایران در آمریکا و نیز داماد سابق شاه، بود در خاطراتش نوشته است: « پرزیدنت انورسادات حق دوستی و برادری را کاملاً به جا آورد. جسد شاه را در تابوتی که روی یک عراده توپ قرار داده شده بود و با اسب کشیده می‌شد، در یک فاصله پنج کیلومتری از بیمارستان قاهره تا مسجد الرفاعی حمل کردند. تابوت شاه مخلوع در پرچم سه رنگ ایران پوشانده شده و مدال‌ها و نشان‌های شاه روی آن قرار داشتند. در پشت جنازه ریچارد نیکسون (رئیس جمهور اسبق آمریکا)، هنری کیسینجر (وزیر امور خارجه اسبق آمریکا) کنستانتین پادشاه سابق یونان، اشرف و فرح و بنده به اتفاق همسر سابقم شهناز و عده‌ ای از از رجال بلندپایه آمریکایی، انگلیسی و اسرائیلی حرکت می‌کردیم.» 


منبع:فرادید
برچسب ها: شاه پهلوی ، فرح
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
08:29 - 1395/05/06
آخر و عاقبت هر كسي كه به اين مردم و مملكت خيانت كنه جز اين نميشه كه تو غربت بميره .اين خائن تمام پول هاي درامد نفت رو بالا كشيد و فقط به فكر خودش بود .همه ثروت اين مردم رو غارت كرده و بجاي اينكه به عمران و آبادي اين كشور كمك كنه ، با خودش به خارج برد.
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: