April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۱۱۳۲
۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۱
0
وی درباره زمان آماده شدن گزارش دلیل حادثه آتش سوزی در پتروشیمی بیستون گفت: امروز (یکشنبه) گزارش مختصر شرح حادثه را در اختیار من می گذارند سپس این گزارش به وزیر نفت ارایه شده و اطلاع رسانی می شود.
پول‌نیوز - مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از ابلاغیه وزیر نفت برای اعمال قوانین سختگیرانه در رعایت اصول ایمنی و همچنین ادامه تحقیق برای رفع ابهام های مربوط به آتش سوزی پتروشیمی بیستون خبر داد.

«اچ.اس.یی» از حرف نخست کلمات Health (بهداشت)، Safety (ایمنی) و Environment (محیط زیست) تشکیل شده است و همه مسائل مربوط به بهداشت کار، صنعتی و محیط، ایمنی و آتش نشانی و محیط زیست را دربرمی گیرد. 

این روزها در پی بروز آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر و سپس پتروشیمی بیستون کرمانشاه بحث اچ.اس.یی با اهمیت بیشتری پیگیری می شود.

در همین پیوند، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره جزییات دلایل بروز حادثه پتروشیمی بیستون گفت: هنوز از نظر فنی به طور دقیق مشخص نیست اما احتمال ها در سه تا چهار سناریو با مسوولان مجتمع پتروشیمی بیستون و مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی بررسی شده است.

روابط عمومی وزارت نفت، مرضیه شاهدایی افزود: درباره حادثه آتش سوزی پتروشیمی بیستون آنچه قریب به یقین است تجمع گاز در داخل مخزن سبب می شود فشار بالا رود و اکسیژن نیز ترکیب شده است- در صورتی که فقط باید نیتروژن باشد- و این حالت به انفجار منجر شده است.

به گفته معاون وزیر نفت، هنوز عامل جرقه ای که سبب انفجار شده است نیز مشخص نیست. 

شاهدایی گفت به طورکلی عوامل شناسایی شده اما اینکه کدام یک از آنها اتفاق افتاده است، مشخص نیست.

وی درباره زمان آماده شدن گزارش دلیل حادثه آتش سوزی در پتروشیمی بیستون گفت: امروز (یکشنبه) گزارش مختصر شرح حادثه را در اختیار من می گذارند سپس این گزارش به وزیر نفت ارایه شده و اطلاع رسانی می شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: گزارش بررسی دلایل اصلی آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی سینا مراحل نهایی را طی می کند و هنوز تکمیل نشده است.

وی تاکید کرد باید از تجربه های آتش سوزی مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا و بیستون استفاده کنیم تا دوباره با این خطر روبرو نشویم.

شاهدایی گفت: این حادثه ها هشدارهای زیادی به ما داد که به رییسان و مدیران مجتمع ها اعلام کنیم چه مسائلی را رعایت کنند تا دوباره با این خطر روبرو نشویم.

** پایش ایمنی اچ.اس.یی در همه مجتمع های پتروشیمی حتی خصوصی ها

به گفته وی مطابق ابلاغیه وزیر نفت پس از حادثه آتش سوزی در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران باید بر پایش ایمنی اچ.اس.یی در همه مجتمع های پتروشیمی حتی شرکت های خصوصی نظارت کند و الزام ها را به آنها اعلام و گزارش اقدام های انجام شده را ابلاغ کند.

وی اضافه کرد: در این ابلاغیه که بخش خصوصی را نیز شامل می شود، به صراحت اعلام شده است اگر شرکت و مجموعه ای از شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران تبعیت نکند، با هدف قطع دریافت خوراک گزارش آن به وزیر نفت داده شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیش از این اعلام کرده بود: پس از خصوصی سازی، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران نسبت به ممیزی ایمنی و آتش نشانی اقدام کرده است اما متاسفانه بخش خصوصی در این زمینه تمایل چندانی به سرمایه گذاری ندارد و به مخاطره های آن آگاه نیستند.

وی از رایزنی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با دولت و مجلس خبر داد تا براساس آن مبحث رگولاتوری نهادینه شود و اختیارهای ویژه حاکمیتی به این شرکت داده شود تا برخی خلاءهای قانونی در این زمینه برطرف شود.

شاهدایی از ارسال ابلاغیه های جدید این شرکت به همه مجتمع های پتروشیمی درباره رگولاتوری در بحث اچ.اس.یی خبر داد و گفت: برای اچ.اس.یی مجتمع های پتروشیمی باید از دو تا سه جبهه اقدام هایی کرد؛ مانند خریداری تجهیزاتی که به سرعت نیاز داریم تا خدای ناکرده اگر حادثه دیگری اتفاق افتاد با مشکل کمبود تجهیزات روبرو نشویم.

معاون وزیر نفت افزود: همچنین باید به مدیران مجتمع ها اعلام کنیم افزون بر بررسی مواردی همچون آب، کپسول آتش نشانی و فوم در مجتمع های خود، نقاط پرخطر را پیش بینی کنند و بدانند برای اطفای حریق آنها چه اقدام هایی لازم است.

وی از برگزتری نشستی با مدیران همه مجتمع های پتروشیمی برای اجرای اقدام های کوتاه مدت به منظور رعایت الزام های اچ.اس.یی خبر داد.

معاون وزیر نفت درباره اقدام های بلندمدت نیز گفت: تصمیم داریم برای همه مجتمع های پتروشیمی مشاوری در زمینه ممیزی ایمنی آتش نشانی بگیریم تا مطالعات ریسک را انجام دهند و اقدام های موردنیاز در این باره شناسایی و ابلاغ شود تا مجتمع ها در آن موارد سرمایه گذاری کنند.

وی تاکید کرد تمهیدهای اتخاذ شده در زمینه اچ.اس.یی و ایمنی افزون بر مجتمع های در حال تولید، طرح ها را نیز شامل می شود.

شاهدایی اضافه کرد: طرح ها کم خطرترند و جای نگرانی درباره آنها وجود ندارد.

به گفته وی، در طرح ها بیشتر حوادث ناشی از سقوط و برق گرفتگی مطرح است و درباره آنها، بیشتر رعایت مسائل ایمنی اهمیت دارد. بنابراین باید فاصله مخازن، تجهیزات، بخش فرآیندی کل مجموعه و سیستم های ایمنی، آتش نشانی و اچ.اس.یی بررسی شود.

وی افزود: باید یک بار دیگر طرح ها را از نظر طراحی ممیزی کنیم.

به گزارش ایرنا، آتش سوزی در برج ٨٠٠١ پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر با ١٢١ متر ارتفاع به عنوان بلندترین برج های پتروشیمی کشور، بامداد پنجشنبه هفدهم تیرماه مهار شد اما آتش در مخزن این پتروشیمی بار دیگر زبانه کشید که بامداد شنبه نوزدهم تیرماه کار اطفای آن پایان یافت.
به گفته مدیران شرکت بیمه ایران، این آتش سوزی 60 میلیون یورو خسارت وارد کرد. 

بعد از ظهر هشتم مردادماه نیز یکی از مخزن های پتروشیمی بیستون کرمانشاه دچار آتش سوزی شد.

این مجتمع الکیل بنزن خطی (LAB) و الکیلات سنگین (HAB) تولید می کند و خوراک آن سالیانه 386 هزار تن نفت سفید و 19 هزار تن بنزن است که نفت سفید از پالایشگاه کرمانشاه و بنزن از مجتمع پتروشیمی بندر امام و پتروشیمی اصفهان تامین می شود.
منبع: ایرنا
برچسب ها: پتروشیمی ، بیستون
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: