April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۲۲۹۹
۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷
0
علیخانی گفت: کارت بازرگانی مجوزی برای صادرات و واردات است و شناسنامه هویتی بازرگانان محسوب می‌شود و صدور و تمدید کارت بازرگانی یکی از وظایف و اختیارات اتاق است به‌طوری که کارت بازرگانی با نام اتاق بازرگانی عجین شده است.
فیلترهای جدید برای صدور کارت بازرگانیپول‌نیوز -نشستی با محوریت ساماندهی صدور کارت بازرگانی با حضور چند تن از روسای اتاق‌های هم‌مرز با عراق در اتاق ایران برگزار شد. به گزارش سایت اتاق بازرگانی ایران، مظفر علیخانی، معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران، در این نشست گفت: کارت بازرگانی مجوزی برای صادرات و واردات است و شناسنامه هویتی بازرگانان محسوب می‌شود و صدور و تمدید کارت بازرگانی یکی از وظایف و اختیارات اتاق است به‌طوری که کارت بازرگانی با نام اتاق بازرگانی عجین شده است.

وی افزود: اما سوءاستفاده برخی افراد از کارت بازرگانی، اتاق را در این زمینه آسیب‌پذیر کرده است تا جایی که این امر به موضوع محوری بسیاری از جلسات منعقده در مراجع مختلف و نیز برنامه‌ها و گزارش‌های رسانه‌های گروهی و از جمله صداوسیما تبدیل شده است.

 علیخانی گفت: در جلسات مختلف با سازمان‌هایی مانند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، مرکز پژوهش‌های مجلس، کمیسیون ماده یک و... همواره موضوع سوءاستفاده ازکارت بازرگانی در دستور کار قرار می‌گیرد و سازمان‌های مختلف برداشت‌ها، تحلیل‌ها و نظرات خود را برای ساماندهی کارت‌ها و ضرورت پیشگیری از انحرافات احتمالی بیان می‌کنند. وی افزود: سالانه حدود 32 هزار کارت بازرگانی صادر یا تمدید می‌شود و در این میان، تعداد کمی از متقاضیان آن را در اختیار دیگران قرار می‌دهند که این امر منجر به تضییع حقوق دولت می‌شود که نسبت به تعداد کل کارت‌ها، عدد بزرگی نیست.

وی با بیان اینکه اتاق می‌خواهد کار برای افراد دارای صلاحیت حرفه‌ای تسهیل شده و در مقابل برای افرادی که صلاحیت حرفه‌ای ندارند، مشکل شود و نتوانند کارت دریافت کنند، سختگیری و دقت بیشتر اتاق‌ها را برای صدور کارت بازرگانی ضروری خواند. علیخانی همچنین تصریح کرد: برای پیشگیری از سوءاستفاده‌ها و انحرافات احتمالی، شرایط تکمیلی جدیدی جهت صدور کارت بازرگانی در کمیسیون ماده یک به تصویب رسیده است و در حال حاضر منتظر تصویب نهایی آن در هیات محترم وزیران هستیم. کیوان کاشفی، عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران نیز در همین مورد گفت: اتاق‌ها باید سختگیری بیشتری داشته باشند و اگر احساس می‌کنند فرد متقاضی کارت بازرگانی واقعا اهلیت تجاری ندارد، از صدور کارت برای آن فرد جلوگیری کنند. روسای اتاق‌ها با هر مکانیزمی که می‌توانند و با استفاده از ابزارهایی که دارند، جلوی صدور کارت‌های یک‌بار مصرف را بگیرند.

در ادامه حاضران در نشست به بیان نظرات و ایده‌های خود در این‌باره پرداختند و مواردی را مانند لزوم اصلاح شرایط صدور کارت بازرگانی، ایجاد شفافیت و اخذ تضامین و تعهدهایی در زمان ترخیص کالا را برای بهبود روند صدور کارت بازرگانی موردتوجه قرار دادند. در این نشست همچنین مطالبی پیرامون فرآیند صدور گواهی مبدا، تایید اسناد تجاری و هزینه‌های دریافت آن به‌صورت عام و نیز گواهی مبدا‌های صادره برای کالاهای صادراتی به کشور عراق به‌طور خاص مطرح شد و کاشفی، علیخانی و حاضران در نشست پیرامون آن گفت‌وگو کردند.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: