April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۳۲۶۵
۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۷
0
پول‌نیوز - مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد از صادارت انگور این شهرستان به روسیه خبر داد.

منوچهر احمدنژاد در ارائه گزارشی به فرماندار خلیل‌آباد در خصوص وضعیت محصول انگور منطقه با توجه به فصل برداشت با بیان اینکه از ابتدای تیرماه گذشته تا کنون 20 هزار تن انگور تولیدی تاکستان‌های این شهرستان به روسیه صادر شده است، افزود: اوایل تیرماه ارزش ریالی هر کیلوگرم انگور صادراتی به روسیه 25 هزار ریال بود، اما در ادامه به دلیل افزایش عرضه، این نرخ به 14 هزار ریال کاهش یافت.

وی مجموع تولید انگور در 6 هزار هکتار تاکستان‌های خلیل‌آباد را 150 هزار تن اعلام  کرد و گفت: 30 درصد از این حجم به مصرف خوراکی می‌رسد و بقیه آن به کشمش تبدیل و به این شکل در بازار به فروش می‌رسد.

احمدنژاد با اعلام اینکه کیفیت محصول انگور امسال خلیل‌آباد به دلیل نظارت، کنترل و مبارزه با آفات و بیماری‌ها از سطح بسیار بالایی برخوردار است و همین امر موجب استقبال از صادرات آن شد، به تداوم کار برداشت محصول انگور در خلیل‌آباد اشاره کرد و افزود: در مدت مشابه پارسال حدود 4000 تن انگور به روسیه صادر شد و امسال هنوز روند صادرات ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ رقم انگور در خلیل‌آباد شناسایی شده که پیکامی، عسکری، ترشیز، لعل، ریش بابا، صاحبی، رزقی، یاقوتی، فخری، مسکه، طرقی،خلیلی، سرقی و… از جمله ارقام تولیدی در باغات انگور خلیل‌آباد است، افزود: ۸۰ درصد انگور تولید شده تبدیل به کشمش و مابقی آن جهت تازه‌خوری به شهرستان‌های داخل کشور از جمله مشهد، تهران، تبریز، شیراز، اصفهان و سایر کشورها از جمله روسیه صادر می‌شود.

احمدنژاد بیان کرد: به دلیل فقدان شهرک صنعتی در شهرستان و نبود صنایع تبدیلی انگور و فرآوری و بسته‌بندی مکانیزه کشمش موجب شده بخشی از تولید انگور به ضایعات تبدیل شود، در صورتی که توسعه صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری محصولات کشاورزی از ضروریات مهم و اصلی این شهرستان برای توسعه صادرات و رشد اقتصاد کشاورزی و پایداری اشتغال در روستاها محسوب می‌شود.

ضایعات بخشی از تولیدات به دلیل نبود صنایع تبدیلی

در ادامه فرماندار شهرستان خلیل‌آباد با انتقاد از نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی مناسب در این شهرستان اظهار کرد: نبود این صنایع موجب شده بخشی از تولیدات باغی به ضایعات تبدیل شود.

مجتبی شاکری در حاشیه بازدید از باغات خسارت دیده این شهرستان گسترش صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری محصولات کشاورزی را از ضروریات مهم و اصلی این شهرستان برای توسعه اقتصاد کشاورزی دانست و گفت: اگرچه کشمش سبز قلمی معروف محصول این شهرستان است که به بازارهای جهانی راه پیدا کرده، اما در حال حاضر از نبود بسته‌بندی مناسب در شهرستان رنج می‌بریم.

وی کشاورزی را محور توسعه خلیل‌آباد دانست و گفت: ۸۵ درصد مردم خلیل‌آباد کشاورز هستند.

شاکری با تاکید بر اینکه بسته‌بندی‌ها به روش سنتی و در جعبه‌های سه کیلویی انجام می‌شود در صورتی‌که این نوع بسته‌بندی در بازار مورد پذیرش و تایید نیست، عنوان کرد: کشمش شهرستان خلیل‌آباد با وجود کیفیت بالایش به علت اینکه بسته‌بندی مناسبی ندارد، نمی‌تواند با محصول کشمش سایر کشورها رقابت کند.

وی گسترش صنایع تبدیلی، تکمیل و فرآوری محصولات کشاورزی را از ضرورت‌های مهم و اصلی این شهرستان برای توسعه اقتصاد کشاورزی دانست و افزود: نبودِ این صنایع موجب شده از محصولی که با هزینه زیادی تولید می‌شود، هیچ سودی عاید باغدار نشود و دلالان از این وضعیت سوءاستفاده کنند.

شاکری بر راه‌اندازی پژوهشکده انگور در خلیل‌آباد تاکید کرد و افزود: از آنجا که خلیل‌آباد قطب تولید انگور استان خراسان رضوی به‌شمار می‌رود، مناسب‌سازی و به‌روزرسانی روش‌های افزایش تولید، فرآوری و خشک کردن انگور از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی با بیان اینکه محصول کشمش این شهرستان در حال حاضر به کشورهای روسيه، اوکراين، آذربايجان، افغانستان و پاکستان صادر می‌شود، افزود: برداشت انگور در منطقه بايد با حساسيت زياد انجام شود.
منبع: ایسنا
برچسب ها: انگور ، خراسان ، صادرات
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: