May 2024 15 / چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
پول‌نیوز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران از امکان مشارکت سرمایه گذاری برای اتباع خارجی در مناطق ویژه اقتصادی خبر داد و گفت: این امکان، از مشوق های سرمایه گذاری در مناطق ویژه اقتصادی است.

سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، علی یزدانی امروز (چهارشنبه) در نشست تخصصی مدیران عامل شرکت شهرک های صنعتی متولی مناطق ویژه اقتصادی، برقراری ارتباط تجاری بین المللی و تحرک در اقتصاد را از اهداف ایجاد مناطق ویژه اقتصادی عنوان کرد وگفت: تسریع در تکمیل زیرساخت های صنعتی مناطق ویژه اقتصادی با اولویت تامین راه، آب، برق، گاز، مخابرات در دستور کار متولیان مناطق ویژه اقتصادی قرار گیرد.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به انتخاب و استقرار طرحهای صنعتی دارای توجیه فنی و اقتصادی با گرایش واحدهای صادرات گرا و فعال کردن سایرکاربری ها شامل بخش های خدماتی، انبار، تجاری در مناطق ویژه، افزود: مسائل ایمنی، بهداشت ومحیط زیست(HSE) در شهرک ها و مناطق ویژه اقتصادی باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد. 

یزدانی به ایجاد 950 شهرک وناحیه صنعتی مصوب و 9 منطقه ویژه اقتصادی تحت مسئولیت شرکت های استانی اشاره کرد و گفت: مزیت های سرمایه گذاری در مناطق ویژه اقتصادی از نگاه رسانه ها مغفول مانده و سرمایه گذاران شناخت کافی از مزایای استقرار در این مناطق را ندارند؛ این در حالی است که مناطق ویژه اقتصادی با بهره مندی از معافیت های گمرکی و عوارض و سود بازرگانی برای ورود و خروج کالاها، نقش ویژه ای در توسعه صادرات غیر نفتی و ایجاد اشتغال مولد در کشور دارند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: شرکت های استانی باید اقدامات لازم را در خصوص ارتقای سطح آگاهی مردم از مزیت ها و پتاسیل های موجود در مناطق ویژه اقتصادی با همکاری رسانه ها انجام دهند.

سازمان صنایع کوچک وشهرک های صنعتی ایران متولی 9 منطقه ویژه اقتصادی در کشور است که این مناطق در استان های بوشهر، خراسان شمالی، سمنان، فارس، یزد، لرستان، همدان، کردستان و گلستان قرار دارد.

دوازدهم مردادماه رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی کشور گفت: 950 شهرک و ناحیه صنعتی در کشور وجود دارد. از مجموع 88 هزار واحد صنعتی کشور، 38 هزار واحد با اشتغال آفرینی یک میلیون نفر در این شهرک ها مستقرند که البته 20 درصد این واحدها اکنون راکدند.

علی یزدانی اضافه کرد: یک هزار و 200 واحد کوچک صنعتی با ماهیت صادراتی در کشور داریم که در عمل هنوز در مسیر صادرات قرار نگرفته اند. 

وی اعلام کرد امسال 20 میلیارد ریال برای انجام امور زیرساختی شهرک های صنعتی کشور منظور شده و پنج صندوق حمایتی در این وزارتخانه فعالند و در بخش های مختلف صنعتی، معدنی و تجارت چتر حمایتی خود را برای کارآفرینان گسترده اند.

یزدانی گفت: برای رفع مشکل نقدینگی واحدهای صنعتی مقرر شده است واحدهای راکد یا زیر ظرفیت که در سامانه بهینه یاب ثبت نام کنند، در قالب کارگروه های استانی رفع موانع به بانک ها معرفی شده و از مصوبات قبلی مستثنا شوند.

به گفته وی، تاکنون از مجموع 39 هزار واحد صنعتی ثبت نام شده، 12هزار درخواست در کارگروه رفع موانع به ثبت رسیده است.

طبق قانون پیشین، بانک ها فقط مجاز بودند به واحدهای صنعتی که چک برگشتی یا معوقه بانکی ندارند، تسهیلات بپردازند. 
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: