May 2024 20 / دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۴۶۰۹
۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷
0
پول‌نیوز - از زمستان سال 94 که سیستم ارزیابی کیفی خودرو به مدل ستاره‌ای تغییر یافت، تنها دو خودروی تندر 90 در ماه‌ اسفند و مزدا 3 در فروردین با چهارستاره کیفی در ایران تولید شد. گزارش‌های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در مورد خدمات پس از فروش هم از نتایج مایوس‌کننده‌ای برای خودروسازان خبر می‌دهد.

به گزارش روزنامه دنیای خودرو، در تیرماه گذشته از حدود 77 هزار خودروی تولیدشده، تنها 5هزار و 597 دستگاه در رده کیفی سه‌ستاره قرار گرفته‌اند و هیچ خودرویی باکیفیت بیشتر تولید نشده است. این در حالی است که حداقل در ماه‌های اسفند و فروردین خودروهایی با کیفیت بهتر تولید می‌شدند و این روند نزولی کیفیت در ایران،‌ به هیچ وجه با وعده‌های خودروسازان و شرایط بازار همخوان نیست.

با توجه به اینکه مشتریان ایرانی مشخصا بارها از بی‌کیفیت بودن قطعات گله کرده‌اند و مسئولان بارها وعده افزایش کیفیت خودروها را داده‌اند. از سوی دیگر قطعه‌سازان نیز موظف به تامین قطعات باکیفیت هستند و درغیر این صورت متحمل جریمه‌های سنگین می‌شوند، سوال اینجاست که چرا روند کیفیت تولید خودروها نزولی است؟

  خودروهای بی‌کیفیت

براساس گزارش ارزیابی کیفی خودروهای تولیدی در تیرماه امسال ۷۰ درصد معادل ۴۵ هزار و ۶۱۱ دستگاه خودروهای تولیدی، براساس تیراژ تولید در پایین‌ترین سطح کیفی قرار داشته است و تنها یک‌ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند. این آمار نشان‌دهنده روند نزولی کیفیت خودرو در ماه‌های گذشته و افزایش تعداد خودروهای بی‌کیفیت بازار است.

از مجموع 77 هزار خودروی تولیدشده در تیرماه، ۲۲ درصد خودروهای یعنی ۱۴ هزار و ۳۷۴ دستگاه نیز تنها دو ستاره از پنج‌ستاره کیفی را کسب کرده‌اند. هشت‌درصد  یا ۵۵۹۷ دستگاه خودروهای تولیدی نیز سه‌ستاره از پنج‌ستاره کیفی را کسب کرده‌اند و جای خودروهای 4 و 5 ستاره در بازار نیز کاملا خالی است.  خودروهای مزدا 3 جدید از بهمن موتور، کیا سراتو از سایپا، انواع مدل‌های تندر  90 ایران‌خودرو و پارس‌خودرو، رانا تنها مدل‌های دارای پنج ستاره کیفی بوده‌اند.

ام‌وی‌ام 550 ، ام‌وی‌ام x33 و لیفان X60 از مدیران‌خودرو، پژو پارس ، پژو 405 و سمند از همه سایت‌های تولیدی ایران‌خودرو، تیبا، تیبا 2، سایپا 132، 131، 151 و 111 از شرکت سایپا همگی از یک‌ستاره کیفی بهره مند شده‌اند. در میان وانت‌ها هم کارا، مزدا، زامیاد، و بقیه وانت‌ها یک‌ستاره گرفتند و تنها وانت تندر 90 ایران‌خودرو بود که 3 ستاره دریافت کرد.  190 دستگاه خودروی سمند تبریز نیز به دلیل روشن نشدن چراغ‌های عقب ترمز، رد محموله شده‌اند.

  نمره بد رضایتمندی از خدمات پس از فروش

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به تازگی گزارشی نیز درباره وضعیت خدمات پس از فروش شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو در سال 1394 منتشر و اعلام کرد سیستم خدمات پس از فروش در هیچ یک از شرکت‌های تحت ارزیابی با الزامات آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو انطباق کامل ندارد.

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در گزارش خود نتایج ارزیابی خدمات پس از فروش 39 شرکت شامل10 شرکت تولیدکننده خودروهای سبک، 16 شرکت تولیدکننده خودروهای سنگین، 12 شرکت واردکننده خودروهای سبک و یک شرکت واردکننده خودروهای سنگین را منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش، بین 39 شرکت ارزیابی شده در سال 1394 هیچ یک موفق به کسب رتبه نخست نشدند و 20 شرکت و 32 درصد نمایندگی‌های مجاز حائز ‌رتبه چهار شدند. همچنین نتایج ارزیابی از شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو نشان می‌دهد سیستم خدمات پس از فروش در هیچ‌یک از شرکت‌های تحت ارزیابی با الزامات آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو انطباق کامل ندارد.

از عمده‌ترین پارامترهای مغفول مانده در حوزه سیستم خدمات پس از فروش در انطباق با قوانین می‌توان به پرداخت نشدن خسارت خواب خودرو و تعویض نکردن خودرو در صورت تکرار عیب اشاره کرد. همچنین بیش از 90 درصد از شرکت‌های ارزیابی شده نسبت به طرح‌ریزی مکانیزم سیستماتیک پرداخت خسارت خواب خودرو اقدامی به عمل نیاورده‌اند.

یافته‌های حاصل از ارزیابی نشان می‌دهد صرفا تعداد معدودی از شرکت‌ها در صورت دریافت شکایت مبنی بر خواب خودرو اقدام به پرداخت خسارت می‌کنند که این موضوع به طورعمده ناقض الزامات آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو است. بر این اساس، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران عمده دلیل بروز توقف خودرو و هزینه خواب مربوط به نارسایی های موجود در تعریف سیستماتیک فرآیند سفارش‌گذاری و تامین قطعات یدکی و موانع وارداتی موجود بوده است.

میانگین امتیاز رضایت‌مندی مشتریان خدمات پس از فروش صنعت خودرو در سال 1394معادل 68 درصد بوده است. یافته‌های حاصل از ارزیابی نشان می‌دهد میزان رضایت‌مندی مشتریان در حوزه سنگین به‌طور معناداری پایین‌تر از حوزه سبک بوده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: