April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۴۸۸۵
۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۳
0
روش مدیریتی مستبدانه و به اصطلاح "مدیریت صرف"، روشی نیست که بتواند قلب و ذهن اعضا تیم کاری را به سوی خود جلب کرده و صمیمت ایجاد کند ...

پول نیوز، رکسانا دانیالی- اگر چه ممکن است این کلمات مفاهیم مشابهی داشته باشند، با این حال باید بدانید که در عمل کاملا متفاوت اند! اما به نظر شما "مدیر" یک مجموعه با "رهبر" آن چه وجه تمایز هایی دارد؟ آیا موافق تمایز این دو هستید و یا شما نیز می پندارید که یکسان اند؟ از آن جا که در زبان محاوره و به صورت رایج به سرپرست یک کسب و کار، اصطلاح "مدیر" اطلاق می شود، این موضوع سبب شده تا دوگانگی عملی موجود میان مدیر و رهبر مجموعه کمرنگ تر شود و نتوان این دو را به خوبی از یکدیگر تفکیک کرد. از این رو به بررسی مهم ترین تفاوت های این دو نقش اساسی در کسب و کار های امروزی خواهیم پرداخت.

+ پارادوکس

ماهیت رهبری در مقابل مدیریت اگر چه برای خیلی ها قابل تشخیص است، موضوعی بس پیچیده نیز هست چرا که بسیاری از افراد هر دو این ها هستند. مدیر غالبا فردی است که وظیفه کنترل سیستم، منابع و استاندارد ها را بر عهده دارد. اطمینان از کارکرد درست و دقیق هر کدام از افراد مجموعه، هدایت تیم و سرپرستی آن ها از دیگر رویکرد های یک مدیر است.

اما تئوری رهبری منطق دیگری دارد. روش مدیریتی مستبدانه و به اصطلاح "مدیریت صرف"، روشی نیست که بتواند قلب و ذهن اعضا تیم کاری را به سوی خود جلب کرده و صمیمت ایجاد کند و این رویکرد پیش از آن که در دراز مدت اثرات سازندگی داشته باشد، موجب تخریب می شود. از این رو تئوری "رهبری" برای هدایت با انگیزه تیم و دست یابی به پیشرفت های جدید، کاربردی تر به نظر می رسد.

+ مدیریت صرف

به طور معمول تمرکز مدیریت بیشتر روی کار ها و فعالیت هایی است که نیازمند بررسی و انجام شدن هستند و این نیازمندی با استفاده از منابع موجود از جمله نیروی انسانی، زمان، بودجه و امکانات رفع می شوند. مدیر به طور کلی در عملیات زیر خلاصه خواهد شد:

1. برنامه ریزی؛ برنامه ریزی منابع و کار ها برای دست یابی به اهداف

2. بودجه بندی؛ مدیریت بودجه کسب و کار و تقسیم بندی آن برای پروژه های مختلف

3. سازمان دهی؛ پشتیبانی دقیق از عملکرد ها و منابع

4. کنترل؛ کنترل استاندارد های لازم برای دست یابی به اهداف

5. همکاری؛ همکاری و کار گروهی با افراد تیم در راستای تحقق اهداف

6. استفاده از منابع؛ اطمینان از استفاده درست منابع برای اهداف درست

7. مدیریت زمان؛ اطمینان از انجام کار ها در جهارچوب زمانی مقرر شده

8. تصمیم گیری؛ توانایی اتخاذ تصمیم های درست در زمان درست

9. حل مسئله؛ توانایی به حداقل رساندن مشکلات و حل اصولی آن ها

+ رهبری مجموعه

تئوری رهبری همان طور که پیش تر نیز گفته شد، در ارتباط با دست یابی به اهداف بکر و منحصر به فرد موازی با حفظ انگیزه و شادابی تیم خواهد بود به گونه ای که تمرکز هر کدام از اعضا بر دست یابی به حداکثر قابلیت های خود معطوف می شود. حمایت، پشتیبانی و تقویت روحی تیم از پایه های اساسی این تئوری هستند. رهبر مجموعه نیز به طور کلی در عملیات زیر خلاصه می شود:

1. روشن بینی؛ توانایی تمرکز بر اهداف بلند مدت و آینده نگری

2. انگیزه بخشی؛ لزوم انگیزه بخشی به کارکنان برای شکستن نرم کاری و دست یابی به موفقیت های بزرگ تر

3. تشویق؛ تشویق اعضا لایق و توانا، نه تنها برای سایر افراد نیز آموزنده است، بلکه به نوعی انگیزه را نیز تقویت می کند

4. اطمینان بخشی؛ استفاده از مهارت های رهبری در راستای حفظ اعضا در مسیر صحیح دست یابی به اهداف

5. کار گروهی؛ ارزش نهادن به تلاش و کار تیمی

6. ساخت روابط؛ روابط میان اعضا و رهبر مجموعه از ابتدا به درستی بنا می شود و صمیمت سازنده و تعادلی از ارکان اصلی این رابطه است

7. گوش سپردن؛ قابلیت گوش سپردن به نیاز ها و دغدغه های هر کدام از اعضا و درک دقیق اطلاعات دریافتی

8. مشاوره؛ مشورت با اعضا تیم و جمع آوری ایده های برتر

9. سرپرستی؛ تشویق و فراهم آوردن فرصت برای هر کدام از اعضا در راستای رشد و پیشرفت استعداد هایشان

10. آموزش؛ یاد دهی بهترین رویکرد ها و روش های دست یابی به اهداف مجموعه

اگر تنها "مدیر" باشید، فرصت های بالقوه زیادی برای پیشرفت و ارتقا سطح کسب و کارتان را از دست می دهید. اما قطعا برای آن که رهبری خوب برای مجموعه کاریتان نیز باشید، لازم است پیش از آن، مهارت های مدیریتی و قابلیت های مهم یک مدیر را بیاموزید و سپس به تقویت نگرش خود طبق مواردی که اشاره شد بپردازید. در حقیقت باید گفت که نیاز به مخلوطی از هر دو این ها خواهید داشت. باید قادر به استفاده از ویژگی های مثبت و مفید هر دو دسته باشید. مدیر صرف بودن هیچ گاه به کارتان نخواهد آمد.

 

 

برچسب ها: مدیریت ، رهبری ، پول نیوز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: