May 2024 15 / چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۹۵۱۷۵
۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶
0
پول‌نیوز - رئیس سازمان ملی استاندارد ایران تاکید کرد : 11 هزار مورد معادل یک سوم عمر سازمان ، استاندارد تدوین کردیم.

خانم نیره پیروز بخت گفت: از ابتدای فعالیت سازمان، حدود 30 هزار تدوین انجام داده ایم یعنی 30 هزار کالا و خدمت را در حوزه استاندارد تعریف کرده ایم که در سه سال دولت یازدهم، حدود 11 هزار استاندارد یعنی یک سوم کل تعریف شده است.

وی افزود : جزو اولین سازمان ها در دستگاه های دولتی بودیم که در زمان اعلام اصل 44، کارها را برون سپاری کردیم و از بخش خصوصی و سایر بخش های دولتی برای کمک به خودمان استفاده کردیم.

خانم پیروزبخت در ابتدا با اشاره به قدیمی بودن سازمان ملی استاندارد، گفت: قانون این سازمان به 91 سال پیش بر می گردد، ولی خود استاندارد به عنوان موسسه استاندارد و بعدها به عنوان سازمان ملی استاندارد، تقریبا حدود 50 سال قدمت دارد که از همان ابتدا موفق شدیم، در سازمان بین المللی استاندارد که با عنوان "ایزو" مشهور است، عضو شویم.

وی افزود: نقطه عطف و دوران اصلی فعالیت ما از سال 71 آغاز شد که قانون فعلی تصویب شد. در آن قانون تصویب شد که موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی، سازمانی مستقل است که تشکیلات پژوهشگاهی خاص خود را دارد.

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه برای سازمان هشت وظیفه تعرف شده است، اظهار داشت: کنترل کیفیت کالاهای مشمول استاندارد اجباری تولید داخل و همچنین کالاهای وارداتی و صادراتی، تدوین استانداردهای ملی و آزمایش های مختلف برای محصولات گوناگون از مهم ترین وظایف این سازمان است.

وی خاطرنشان کرد : سازمان ملی استاندارد در خصوص کالاهایی که اجبارا مشمول استاندارد است ، ورود می کند اما هر زمان که در خصوص ایمنی و بهداشت و سلامتی مردم احساس خطر کند، می تواند در خصوص کالاهای دیگر نیز ورود کند، زیرا برای همه کالاها استاندارد تعریف شده است ولی برای 800 کالا، استاندارد اجباری تعریف کرده ایم.

پیروز بخت با اشاره به اینکه استاندارد در دنیا یا ملی است، یا بین المللی یا منطقه ای و یا حتی کارخانه ای، عنوان ساخت: در واحدهای تولیدی خیلی از کشورهای پیشرفته، استاندارد کارخانه ای بسیار بالاتر و سخت گیرانه تر از استاندارد ملی شان است.

وی افزود: در سال 90 عنوان شد که سازمان به صورت مستقل و زیر نظر ریاست جمهوری است و به این شکل سازمان ارتقاء پیدا کرد. فعالیت های سازمان به موجب این مصوبه و هم تعداد زیادی از قوانینی که در مجلس تصویب شد، گسترده تر شد که از مهمترین موارد قانون ارتقاء کیفی خودرو و سایر تولیدات صنعتی، قانون رفع موانع تولید و قانون ذبح و صید اسلامی بود.

رئیس سازمان ملی استاندارد به فرمان رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و بیان داشت: بند 24 سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب، صرفا در خصوص استاندارد است که بر توسعه پوشش استاندارد بر همه محصولات داخلی تاکید کرده اند.

پیروزبخت خاطرنشان کرد : از ابتدای فعالیت سازمان، حدود 30 هزار تدوین انجام داده ایم یعنی 30 هزار کالا و خدمت را در حوزه استاندارد تعریف کرده ایم که در سه سال دولت یازدهم، حدود 11 هزار استاندارد تعریف شده است. ما جزو اولین سازمان ها در دستگاه های دولتی بودیم که در زمان اعلم اصل 44، کارها را برون سپاری کردیم و از بخش خصوصی و سایر بخش های دولتی برای کمک به خودمان استفاده کردیم.

وی ادامه داد: حدود سه هزار آزمایشگاه همکار را تائید صلاحیت کردیم. حدود سه هزار نفر شخص حقیقی و حقوقی را به عنوان کارشناس استاندارد، تائید صلاحیت کردیم. بخش عظیمی از این 11 هزار استانداردی که در این سه سال تدوین شده است، در سازمان های دیگر صورت گرفته است. در حال حاضر با وزارت نفت همکاری گسترده ای داریم که تقریباً 970 استاندارد مورد نیاز وزارت نفت را در خود وزارت نفت تدوین کرده ایم. با تفاهم نامه ای که امضا کرده ایم، قرار است این 970 استاندارد به استاندارد ملی تبدیل شود.

وی با اشاره به کاهش بودجه سازمان استاندارد در سال 94 نسبت به سال گذشته، بیان داشت: با وجود اضافه نشدن نفرات و کم شدن امکانات، ولی توانستیم با تعامل با سایر دستگاه ها، احتیاجات و نیازهایمان در بخش تولید و خدمات را برطرف کنیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد در خصوص دیگر فعالیت های سازمان گفت: در ذیل صنایع غذایی و کشاورزی با فعالیت های گسترده ای که داشتیم، موافقت شد رهبری تدوین استاندارد حوزه خاور نزدیک شامل 18 کشور نزدیک مانند عربستان و عمان و عراق و ... به ما سپرده شود. با این رهبری، چندین استاندارد منطقه ای را در حوزه غذایی و کشاورزی تدوین می کنیم.

وی با اشاره به موفقیت سازمان استاندارد در کشورهای اسلامی ابراز داشت: موسسه استاندارد و اندازه شناسی کشورهای اسلامی که تدوین شد، بعد از مدت اندکی توانستیم عضو هیئت مدیره شویم و دلیل این اتفاق مهم، بار علمی مان است. اگر در جلسات این موسسه، نماینده ایران حضور نداشته باشد، خیلی وقت ها تصمیم گیری نمی شود. در ابتدای سال ریاست گروه ارزیابی انطباق را به ما دادند؛ این گروه محصول، خدمت و فرآیند را ارزیابی می کنند و انطباق آن را تائید می کنند. از سال 74 می خواستیم عضو نظام تائید صلاحیت بین المللی شویم ولی اجازه نداشتیم که بعد از برجام این مسئله رفع شد. در حوزه مقیاس ها و اوزان عضویت ما در این مجمع بین المللی لغو شد که بعد از برجام عضو این مقیاس شدیم.

پیروزبخت از مشکلات و ضعف های این سازمان نیز گفت و اظهار داشت: دیکته نانوشته غلط ندارد. هر زمان که کاری انجام می دهیم، ضعف ها و حتی تهدیدها مشخص می شود. برخی از این تهدیدها را می دانیم که در چه حوزه هایی است که دلایل مختلفی مانند تحریم ها و مشکلات تولید دارد. البته نظارت ما در داخل کشور نسبت به سال های قبل، کاهش پیدا نکرده است. در سال های گذشته برای اعطای استاندارد به یک کارخانه سه بار از آن بازدید به عمل می آمد ولی الان تنها یک بار از خط تولید بازدید می آوریم و دو بار دیگر را از بازار بازدید می کنیم. زمانی که می خواهیم تمدیدی کنیم، بازار را مستمر کنترل می کنیم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: